اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

گزارش فارس از موزه شهدای زنجان

یادگاری ارزشمند از دوران دفاع مقدس در موزه شهدای زنجان

یادگاری ارزشمند از دوران دفاع مقدس در مرکز شهر زنجان قرار گرفته است.

یادگاری ارزشمند از دوران دفاع مقدس در موزه شهدای زنجان

به گزارش خبرگزاری فارس از زنجان، موزه شهدای زنجان زیر نظارت بنیاد شهید استان در سال 1378 در خانه توفیقی افتتاح شد، بنای توفیقی در بافت تاریخی و قدیمی شهر در محله معروف به غربییه بالا که به محله خرابه رجی نیز مشهور بوده، قرار دارد.

این بنا از شمال غرب نزدیک به دروازه رشت و از جنوب نزدیک به دروازه قزوین می‌باشد، بنای توفیقی از بناهای اواخر دوران قاجار و اوایل پهلوی بوده و به شماره 2664 مورخ 25/12/87 به ثبت آثار ملی کشور رسیده است.

بنای توفیقی از نقطه نظر سبک معماری و سیاق تزئینی مصادیق الگوی تقارن و رایج در اواخر قاجار و اوایل پهلوی بوده و منزل نخستین شهردار زنجان (علی‌اکبر توفیقی) است.

*بازدید مسافران نوروزی از موزه شهدای زنجان

حسن زارعی، مسئول موزه شهدای استان زنجان طی یک گزارش، به حضور مسافران نوروزی در موزه آثار تاریخی شهدای انقلاب و هشت سال دفاع مقدس اشاره کرد و گفت: در ایام تعطیلات نوروز، روزانه تعدادی از مسافران نوروزی در گلزار شهدا حضور یافته و با قرائت فاتحه یاد و خاطره شهدای دفاع مقدس را گرامی داشتند.

وی افزود: این موزه با هدف حفظ و ارائه آثار گرانقدر به جا مانده از شهدای استان دایر شده و هر روز میزبان تعدادی از همشهریان و مسافران است.

زارعی یادآور شد: در این موزه آثار ارزشمند شهدای استان نظیر عکس، زندگینامه، لباس، پلاک، دفترچه خاطرات و هر آن چه که متعلق به رزمندگان زنجانی هشت سال دفاع مقدس بوده، نگهداری می‌شود.

وی به اتاق شهدای آزاده و جانباز در این موزه اشاره کرد و گفت: در این اتاق آثار و وصایای شهدای آزاده و جانبازی که پس از جنگ به مقام شهادت نائل شده‌اند، نگهداری می‌شود.

* بازدید ارگان‌های مختلف از موزه شهدا

مدیر موزه شهدای استان زنجان تصریح کرد: همچنین مدارس کل استان، ادارات، مؤسسات و کارخانجات می‌توانند با هماهنگی قبلی از این موزه بازدید کنند.

وی عنوان کرد: موزه آثار شهدا وابسته به بنیاد شهید و امور ایثارگران استان زنجان است که امیدواریم با حمایت مسئولان، فعالیت‌های آن گسترش یابد.

زارعی خاطرنشان کرد: موزه شهدای استان زنجان همه روزه صبح‌ها از ساعت 8 الی 13 و عصرها از ساعت 15 الی 18 به جز روزهای تعطیل به صورت رایگان آماده بازدید عموم مردم است.

وی با اشاره به اینکه این موزه در دو طبقه و غرفه‌های مختلف آماده بازدید علاقه‌مندان است تصریح کرد: طبقه نخست این موزه در قالب چند غرفه طبقه‌بندی شده است.

مدیر موزه شهدای استان زنجان با بیان اینکه غرفه شهدای دانشجوی این موزه به آثار شهدای دانشجو پرداخته و عکس‌های شهدا به نمایش درآمده است یادآور شد: به دلیل محدودیت مکانی آثار همه شهدا ارائه نشده است.

وی با اشاره به غرفه شهدای غواص این مجموعه ادامه داد: آثار و عکس‌های شهدای غواص استان زنجان در این غرفه در معرض دید علاقه‌مندان قرار گرفته است.

زارعی با بیان اینکه غرفه عکس شهدای انقلاب در این مجموعه قرار دارد افزود: از 33 شهید انقلاب تنها آثار چند شهید به دلیل محدودیت مکانی در معرض دید قرار گرفته است.

*ارائه آثار شهدای زنجان در موزه شهدا

مسئول موزه شهدای استان زنجان از ارائه دست نوشته‌ها و آثار شهدا در این مجموعه خبر داد و گفت: عکس شهدای آزاده و جانباز نیز در این موزه گنجانده شده است.

وی با اشاره به ارائه عکس شهدای زن استان زنجان از جمله شهیده فهیمه سیاری و خلیفه‌لو در این موزه تصریح کرد: تابلوهای عملیات‌های مختلف نیز با ارائه اهداف و طراحی‌های عملیات‌ها در این موزه خودنمایی می‌کند.

زارعی با بیان اینکه در طبقه بالای این موزه غرفه شهدای فرمانده و سرداران قرار گرفته است، افزود: آثار و دست‌ نوشته‌های فرماندهان و سرداران در این موزه ارائه شده است.

وی از اختصاص غرفه‌هایی به دو شهید و سه شهید از یک خانواده و شهدای ورزشکار خبر داد و افزود: غرفه شهدای معاصر و شهدای هنرمند نیز در این موزه در معرض دید قرار گرفته است.

گزارش از ملک‌ناز نجفی

انتهای پیام/73003/خ30/ف4004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول