اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

باباامان و بش‌قارداش درصدر مناطق گردشگر‌پذیر خراسان‌شمالی قرار دارند

بر اساس آمار بوستان‌های ملی باباامان و بش‌قارداش بجنورد درصدر مناطق گردشگر‌پذیر خراسان‌شمالی قرار دارند.

باباامان و بش‌قارداش درصدر مناطق گردشگر‌پذیر خراسان‌شمالی قرار دارند

به گزارش خبرگزاری فارس از بجنورد، بوستان‌های ملی باباامان و بش‌قارداش که به ترتیب در 10 کیلومتری شرق و 5 کیلومتری جنوب مرکز خراسان‌شمالی قرار دارند، به خاطر داشتن پارک جنگلی و امکانات مناسب همه ساله مورد اقبال گردشگران است.

طبق آمار ارائه شده در طول شبانه روز افزون بر 10 هزار نفر در این پارک‌های ملی حضور و بعضاً شبی را در این مناطق می‌گذرانند.

بوستان ملی باباامان بجنورد دارای استخرهای متعدد و پارک جنگلی است و حدود 40 هکتار وسعت دارد.

در این تفرجگاه امام‌زاده ای وجود دارد که به بابا‌امان مشهور است. این تفرجگاه به دلیل قرار داشتن در کنار جاده اصلی در طول سال مورد توجه گردشگران است.

مجموعه تفریحی باباامان در منطقه جنگلی حاشیه جاده ارتباطی بجنورد به مشهد با هشت استخر و آبشار و بیش از 200 هکتار جنگل، توقفگاهی جذاب برای مسافران و زایران در این خطه است.

بیش از 400 هزار اصله درخت از قبیل چنار بعضاً 400 ساله به همراه درختان زبان گنجشک، اقاقیا، زالزالک، زردآلو و بید در این مجموعه وجود دارد چشمه این مجموعه تفریحی که از نوع آب‌های معدنی محسوب می‌شود 35 تا 40 متر مکعب در ثانیه آب‌دهی دارد.

آب «باباامان» از چهار نقطه درون تپه‌ای می‌جوشد و به‌درون استخرهایی می‌ریزد که با اختلاف سطح ساخته شده است.

آب این بوستان نیز جزء دستهٔ آب‌های سولفاته کلسیک و سدیک است و مصرف آن صفراآور و ملین و تسهیل‌کننده اعمال گوارشی و دافع سموم است.

از میان درختان چنار کهن‌سال، بر فراز تپه‌ای که چشمه در مجاورت آن قرار دارد، بنای امام‌زاده‌ای معروف به شاهزاده اسماعیل قرار دارد. در آغوش تپه‌ها، درختان انبوه و مناظر تماشایی باباامان تاسیساتی نظیر متل، رستوران، پارک کودک و محل استراحت خانواده‌ها جای گرفته است هوای لطیف و شب‌های دل انگیز و زیبای باباامان هر گردشگری را به خود جذب می‌کند.

به گزارش فارس، بوستان ملی بش‌قارداش بجنورد نیز همچنان درصدر اماکن گردشگر‌پذیر خراسان‌شمالی قرار دارد.

بش‌قارداش از لحاظ واژه در زبان ترکی به معنی پنج برادر است که طبق افسانه‌های تاریخی در روزگاران قدیم پنج برادر در شهر بجنورد زندگی می‌کردند که به دلیل مخالفت با ظلم و ستم حکمران تحت تعقیب مأموران قرار داشتند.

این پنج برادر به همراه هم گریختند و مأموران نیز آن‌ها را تا این مکان تعقیب کردند. پنج برادر از خدا طلب کمک کردند، در این هنگام پنج سوراخ در کوه ایجاد شد که برادران به آن‌ها پناه بردند و از سوراخ‌ها آب گوارایی جاری شد.

این مکان تفریحی دارای سه استخر است که دو استخر آن برای شنای کودکان و بزرگ‌سالان درست شده است که البته چند سالی است که به خاطر خشک شدن چشمه آب استخر اصلی توسط آب چاهی که در همان حوالی حفر شده تأمین می‌شود.

قرار است تا در سال جدید پروژه سد بش‌قارداش برای تأمین آب این بوستان ملی اجرایی شود.

نمازخانه، تلفن همگانی، وسایل بازی کودکان، وسایل نرمش، سوپر مارکت، سیستم روشنایی، پارکینگ، کمپ نیروی انتظامی، پست امداد و نجات هلال احمر، آنتن دهی همراه اول و ایرانسل، آب شرب و سرویس بهداشتی از جمله امکانات این بوستان به شمار می‌رود.

انتهای پیام/63002/ق40/گ1003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول