اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس از آثار تاریخی شهرستان جهرم گزارش می‌دهد

جهرم میراث ماندگار هخامنش/ بقعه تاریخی قدمگاه، میراث جاویدان ساسانیان

شهرستان جهرم در جنوب شرق استان فارس میراث‌دار هخامنشیان و مهد بزرگان عرصه علم و دانش است.

جهرم میراث ماندگار هخامنش/ بقعه تاریخی قدمگاه، میراث جاویدان ساسانیان

به گزارش خبرگزاری فارس از جهرم، این شهرستان از شهرستان‌های مرکزی استان فارس است که از جنوب به خنج، از غرب به شهرستان‌های قیروکارزین و فیروزآباد، از شمال به شیراز و از شرق به فسا و داراب محدود می‌شود.

این شهرستان با مرکزیت شهر جهرم دارای 5 هزار و 45 کیلومتر وسعت و در میان کوه‌ها احاطه شده که فاصله آن تا شیراز 190 کیلومتر و میانگین ارتفاع آن از سطح دریا یک‌هزار و 97 متر است.

شهرستان جهرم علاوه بر ویژگی‌های تاریخی و مذهبی دارای جاذبه‌های طبیعی مانند آبشار خفر و چشمه آبگرم سیمکان بوده که پذیرای گردشگران در ایام مختلف سال است. این شهرستان دارای چهار بخش مرکزی، خفر، کردیان و سیمکان است.

وجه تسمیه شهرستان جهرم

همای چهرزاد، دختر بهمن اسفندیار یکی از پادشاهان مقتدر هخامنشی که مدت 32 سال بر گستره ایران‌زمین سلطنت کرد، دشت سرسبز و پرنعمت جهرم را به عنوان شکارگاه دائمی و محل استراحت و تفریح خود برگزید. وی دستور داد که در همان محل، کوشک زیبا و دل‌انگیز برای استراحت او بسازند و آن را به‌نام سرداری که مجری و ناظر طرح آن بود (کهرام) نامگذاری کرد. رفته رفته این شهر به ‌نام کهرام خوانده و بعد از حمله اعراب، کهرام به جَهرَم تبدیل و این نام نیز به علت سخت بودن تلفظ آن به جهرم تبدیل شد.

61 اثر تاریخی، گواه قدمت درخشان جهرم

به گواه تاریخ، این شهرستان کهن دارای سوابق و قدمت درخشان علمی و فرهنگی بسیار و زادگاه علمای فرهیخته و رجال بزرگ دینی در اعصار مختلف بوده است که تاکنون بیش از 61 اثر تاریخی، باستانی و فرهنگی در این شهرستان به ثبت رسیده که گویای تاریخ درخشان این خطه فرهنگی است.

سنگ اِشکن، بزرگترین غار دست‌ساز جهان در جنوب شرقی جهرم

در جنوب شرقی شهر جهرم بر فراز تپه‌های البرزکوه، یکی از بزرگترین و زیباترین غارهای دست‌ساز جهان خود را نمایان می‌سازد. مردمان سرزمین کهن جهرم برای امرار معاش با کوه سخت دست و پنجه نرم کرده و محاسبات دقیقی که بر پایه به جا گذاشتن ستون‌ها و فرونریختن سنگ‌ها انجام شده، بسیار شگفت‌انگیز است.

بقعه تاریخی قدمگاه، میراث جاویدان ساسانیان

بقعه تاریخی قدمگاه در جنوب شهر جهرم بر فراز تپه‌ای سرسبز واقع شده، به طوری که چشم هر بیننده‌ای را به خود جلب می‌کند. این بنا شبیه به شبستان‌های مساجد بوده و شامل تعدادی طاق‌های رو به شمال است و در قسمت وسط محوطه سرپوشیده شبیه به چارسوق بازار وجود دارد که در همین مکان سنگی نصب شده که این ساختمان را به عنوان آتشکده نام برده است.

مدرسه و مسجد خان، مهد علم و ادب بزرگان جهرمی

این اثر مربوط به دوره صفویه در غرب شهر جهرم قرار گرفته و مصالح آن از خشت، گل، سنگ، آجر و گچ است. مسجد خان از بناهای دوران صفویه است که ساختمان آجری این مسجد که در کنار ساختمان مدرسه‌ خان واقع شده و براساس سنگ‌نوشته در ورودی، از آثار ساخته شده در دوره شاه سلمان دوم صفوی است.

دروازه پیرشبیب، بازمانده‌ای از دوران قاجاریه

از آثار تاریخی دوران قاجاریه که در داخل شهر جهرم واقع شده، دروازه پیرشبیب است؛ این بنا دارای دالانی با سقف گنبدی بوده که عرق‌چین و مقرنس‌کاری، پوشش درونی آن را تشکیل می‌دهد. بر فراز این دروازه کتیبه‌ای تعبیه شده که تاریخ 1268 هجری قمری بر روی آن حک شده و در طرف راست این اثر نیز دو فضای چلیپاشکل وجود دارد که به امامزاده پیرشبیب مشهور است.

بازار جهرم، خواهر دوقولوی بازار وکیل شیراز

بازار جهرم یکی از بناهای زیبای اواخر زندیه است و از این بنا به عنوان خواهر دوقولوی بازار وکیل شیراز نام برده می‌شود؛ این بازار از نوع بازارهای صلیبی بوده که چارسوق زیبایی در وسط آن خودنمایی می‌کند. این بنا دارای چند کاروان‌سرا، مسجد و حمام متصل به خود بوده که حاج محمدحسن خان جهرمی حاکم جهرم آن را به یادگار گذاشته است.

مقبره جاماسب حکیم، مردی دانا از نوادگان نادر

جاماسب حکیم، مردی دانا و خردمند از نوادگان نادر و داماد زرتشت بوده است. گفته می‌شود که این مرد، منجم بوده و ظهور حضرت محمد (ص) و مرگ خود را پیشگویی کرده است. مقبره سنگی زیبای او در منطقه خفر در روستای کراده و بر روی تپه‌ای سرسبز، چشم هر بیننده‌ای را به خود خیره می‌کند.

انتهای پیام/2448/ذ40/گ1003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول