اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

گردشگری دفاع مقدس خوزستان/ 11

اروند؛ رودخانه‌ای با جزر و مد استراتژیک در عملیات والفجر 8

اینجا در یادمان والفجر هشت اروندکنار، مسافرانی میهمان حضرت حق شده‌اند که پروازی ابدی را برای ما معنی کرده‌اند، سبک‌بالانی که پر کشیدند تا ایران بماند.

اروند؛ رودخانه‌ای با جزر و مد استراتژیک در عملیات والفجر 8

به گزارش خبرگزاری فارس آبادان، امروز باز هم به اروندکنار رفته بودم و محل یادمان شهدای والفجر هشت فرصتی دست داد تا روایتی هم داشته باشم.

اینجا مسافرانی میهمان حضرت حق شده‌اند که پروازی ابدی را برای ما معنی کرده‌اند، سبکبالانی که پر کشیدند تا ایران بماند. اینجا یادمان والفجر هشت، نقطه صفر مرزی است. عملیات والفجر هشت در تاریخ 20 بهمن 1364 با هدف آزادسازی فاو شروع شد و با خلق حماسه‌ای تاریخی و کاری که به لحاظ دانش نظامی مدرن غیر ممکن می‌کرد با عبور رزمندگان اسلام از رودخانه خروشان اروند و فتح فاو پایان یافت.

در واقع عملیات فاو، صحنه بروز تمام قابلیت‌های نظامی، ابتکار عمل و خطرپذیری سپاه پاسداران برای پیش‌برد اهداف جمهوری اسلامی بود. در این عملیات باید کل تجارب جنگ به کار گرفته می‌شد. جنگ شهری، جنگ در دشت ، جنگ در آب... در فتح فاو بیش از 50 هزار تن از نیروهای دشمن کشته یا زخمی شدند و تقریبا عملیات به همه اهداف از قبل پیش‌بینی شده رسید اینجا به یادگار مانده است؛ آثاری از تاکتیکی‌ترین عملیات آبی جهان ...

والفجر هشت تداعی می‌کند خاطرات رزمنده‌ای را که رفیقانش پر گشوده بودند.

پلی که در 22 مرداد 65 روی اروند نصب شد. دشمن، که اهمیت پل را دریافته بود مرتب با هواپیماهایش پل را بمباران می‌کرد نیروهای مهندسی هم مرتب قطعات جدید می‌آوردند و در آن شرایط سخت پل را بازسازی می کردند.

*یادمان اروند

نوروز سال 80 مصادف با محرم بود. عاشورای آن سال پنج شهید گمنام را کنار اروند به خاک سپردند؛ رودی که از اراده و ایثار رزمندگان ایرانی خاطرات بسیاری دارد، یادمانی که بر مزار آن شهدا ساخته شده این روزها محلی برای گفتن و شنیدن خاطرات اروند شده است.

*فتح فاو، عملیات محرمانه

اروند رودخانه پیچیده‌ای بود با جزر و مد زیاد و نوسانات عجیب جریان آب، قبل از عملیات ماه‌ها مطالعه کردند و حالت‌های مختلف اروند را بررسی کردند، باید برای عبور نیروهای خط‌شکن فکری می‌شد و بعد برای پشتیبانی و عبور بقیه نیروها

 غواص‌ها و نیروهای خط شکن ماه‌ها آموزش دیدند و مقدمات عملیات فراهم شد.

باید تمام فعالیت‌ها محرمانه انجام می‌شد. حتی تا نزدیک عملیات هم بسیاری از رزمنده‌ها و فرماندهان گردان‌ها از عملیات خبر نداشتند.

*با رمز یا فاطمه الزهرا (س)

22:10 دقیقه 20 بهمن 1364 عملیات والفجر هشت با رمز یا فاطمه الزهرا (س) شروع شد. سیل غواص‌های خط‌ شکن به سمت ساحل فاو سرازیر شد آنها باید میان مانع‌های ساحل فاو معبری باز می‌کردند تا نیروهای بعدی که با قایق می‌آمدند در ساحل پخش شده و فاو را می‌گرفتند. غواص‌های خط شکن موفق عمل کردند و رزمندگان ایرانی فاو را محاصره کردند.

روز اول عملیات که به پایان رسید فاو کامل در اختیار ایران بود. عراقی‌ها حسابی غافلگیر شده بودند 36 ساعت از شروع عملیات می‌گذشت که دشمن لشکر پنجمش را وارد منطقه کرد تا اولین پاتک جدی را شروع کند، جنگ سختی در گرفت، بعضی جاها کار به جنگ تن به تن کشید ولی پاتک دشمن به نتیجه نرسید و با مقاومت رزمندگان ایرانی، پس از 87 روز والفجر هشت با تسلط کامل ایران در منطقه فاو به پایان رسید و ارتباط عراق با آب‌های آزاد جهان قطع شد.

عملیات والفجر هشت با هدف آزادسازی فاو شروع شد و با عبور رزمندگان اسلام از رودخانه خروشان اروند و فتح فاو پایان یافت.

*شناسنامه عملیات والفجر 8

نام عملیات: والفجر هشت؛ رمز عملیات: یا فاطمه زهرا (ع)؛ منطقه عملیات: جبهه جنوبی ـ فاو؛ زمان عملیات: بیستم بهمن 1364 تا 9 / 2 / 1365؛ نوع عملیات: گسترده؛ هدف: تصرف فاو و تهدید بصره از جنوب؛ فرماندهی عملیات: سپاه پاسداران انقلاب اسلامی؛ سازمان رزم عملیات: سپاه پاسداران انقلاب اسلامی.

استعداد نیروهای درگیر خودی: 140 گردان پیاده، 16 گردان توپخانه؛ استعداد نیروهای درگیر دشمن: 126 گردان پیاده 33 گردان زرهی،23 گردان مکانیزه، 29 گردان کماندو، 20 گردان گارد جنوبی.

تلفات عراق: 50 هزار کشته یا زخمی، 2 هزار و 105 اسیر؛ خسارات عراق: انهدام 39 هواپیما، 5 هلیکوپتر، 540 تانک و نفربر، 150 قبضه توپ صحرایی، 55 توپ پدافند هوایی، پنج دستگاه مهندسی، 250 خودرو، دو ناوچه موشک‌انداز

غنائم: 95 دستگاه تانک و نفربر، 20 قبضه توپ، 120 قبضه توپ پدافند هوایی، 30 دستگاه مهندسی، 180 خودرو

نتایج: آزادسازی و تصرف 940 کیلومتر مربع از سرزمین‏های ایران و عراق؛ تصرف شهر بندری و مهم فاو؛ انهدام وسیع نیرو و تجهیزات دشمن؛ تسلط بر اروندرود؛ انسداد راه عراق به خلیج فارس؛ هم مرز شدن با کویت. 

*بازدید روزانه 5 تا 6 هزار نفر از یادمان

جانشین ناحیه مقاومت بسیج آبادان روزانه بین 5 هزار و 500 تا 6 هزار و 500 نفر از یادمان عملیات والفجر هشت اروندکنار بازدید می‌کنند، گفت: با توجه به قرار گرفتن در روزهای اوج حضور کاروان‌های راهیان نور در مناطق عملیاتی خوزستان، شاهد افزایش چشمگیر حضور زائران در سرزمین‌های نور هستیم.

ثامر چنعانی افزود: علاوه بر کاروان‌های راهیان نور بسیاری از مردم به صورت خودجوش با استفاده از وسایل شخصی به مناطق عملیاتی سفر کرده‌اند.

وی در خصوص وضعیت خدمات‌رسانی به زائران نیز تصریح کرد: خوشبختانه با توجه به برنامه‌ریزی‌ها و اقداماتی که از قبل انجام شده، وضعیت خدمات‌رسانی مناسب است.

چنعانی در خصوص برنامه‌های فرهنگی انجام شده برای زائران یادمان والفجر هشت اضافه کرد: در طول ایام تعطیلات نوروزی سه نمایشگاه با موضوع دفاع مقدس در محل این یادمان راه‌اندازی شده است.

جانشین ناحیه مقاومت بسیج آبادان خاطرنشان‌ کرد: همچنین اجرای تئاتر با موضوع دفاع مقدس از دیگر برنامه‌هایی است که هر روز در محل یادمان والفجر اروندکنار اجرا می‌شود.

وی در پایان گفت: علاوه بر این، برنامه‌های مختلف دیگر فرهنگی از جمله اجرای سرود نیز در طول این ایام اجرا خواهد شد.

انتهای پیام/72001/ع40/گ1003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول