اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

جاذبه‌های گردشگری دیار سپاهان - 9

قیصریه دروازه ورود به تمدن اسلامی / نماد اصفهان بر دروازه هنر و اقتصاد صفوی

سردر بازار قیصریه از باشکوه‌ترین و زیباترین دروازه‌های دنیا و با عظمت‌ترین دروازه ورود به تاریخ و تمدن اسلامی پایتخت صفویان است که در زمان شاه عباس اول با دستان هنرمند استاد علی اکبر اصفهانی ساخته شده است.

قیصریه دروازه ورود به تمدن اسلامی / نماد اصفهان بر دروازه هنر و اقتصاد صفوی

به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان، زیبایی‌های تاریخی و میراثی اصفهان، قرن‌هاست ذهن خیال‌انگیز شاعران عالم را درگیر ساخته و همه زیبا شناسان دنیا را مسحور و مجذوب شگفتی‌های این گران شهر هنر پرور کرده است.

سردرب بازار قیصریه از باشکوه‌ترین و زیباترین دروازه‌های دنیا و با عظمت‌ترین دروازه ورود به تاریخ و تمدن اسلامی پایتخت صفویان است که در زمان شاه عباس اول با دستان هنرمند استاد علی اکبر اصفهانی ساخته شده است.

این سر درب تاریخی ارزشمند از طریق بازار قیصریه، اصفهان جدید را به اصفهان قدیم و شهر سلجوقی (میدان کهنه قدیم و امام علی (ع) جدید متصل می‌کند که بر این سر درب چند تابلوی نقاشی مشاهده می‌شود که برخی اروپائیان مقیم دربار صفوی در آن روزگار را نشان می‌دهد.

زمانی که روبروی این دروازه عظیم قرار می‌گیری، بی‌اختیار تسلیم شکوه و اقتدار و عظمت تمدن اسلامی و ایرانی نهفته در این بنای ارزشمند می‌شوی و با نگاه به تابلوی دیگر این مجموعه که همه اثر رضا عباسی است، در اقتدار و ابهت تابلوی شکارگاه گم می‌شوی.

در بالاترین قسمت این سر درب نمادی است که برخی آن را نماد اصفهان و مهر شناسایی شهر نامیدند که نمایی از یک تنه با دو سر است که یکی تیر انداز و تنه اصلی بدن مرد معمولی و تنه دیگر به شکل شیر یا ببر با دم اژدها را نشان می‌دهد که بیانگر صورت فلکی اصفهان یا برج قوس است.

در زمان‌های قدیم برای هر شهری طالعی انتخاب می‌کردند و زایچه ای قائل می‌شدند که اصفهان هم به این طالع یعنی برج قوس مزین و نامیده شده است.

شاردن در سفرنامه خود به تفصیل از این بنا توصیف کرده و آن را با دروازه قیساریا در ترکیه شبیه دانسته است و اکثر سیاحان معروف نیز شکوه و عظمت و معماری زیبای این اثر را ستوده و بی نظیر خواندند.

در دو طرف این دروازه، دو سکو وجود دارد که با سنگ یشم و سماق پوشانده شده و در روزگار قدیم، زرگران و جواهر فروشان بساط پهن می‌کردند و در قدیم، ساعت بزرگی بر سر درب نصب بود که در جنگ با پرتقال، نصیب ایران شده بود و در کتاب زندگی نامه شاه عباس درباره آن سخن به میان آمده است.

عمارت نقاره خانه نیز در بالای سر درب ساخته شده که در قدیم، نقاره زنی رسم بوده و هنوز این سنت در حرم مطهر امام رضا به نمادی مذهبی برای ایرانیان تبدیل شده و به منظور اعلام طلوع و غروب و آماده باش نظامیان و انجام مارش های نظامی و آیین‌های دیگر صورت می‌گرفته است.

به گزارش فارس، در سمت راست قیصریه عمارت ضراب‌خانه وجود دارد و در طرف دیگر هم کاروان سرای شاهی واقع است که در کنار مجلل‌ترین بازار عهد صفویه یعنی بازار قیصریه یا شاهی قرار دارند که در قدیم مرکز پارچه فروشی و مهد قیمت گذاری منسوجات عبوری جاده ابریشم بوده است.

نمایندگان کمپانی‌های خارجی در همین بازار پس از گرفتن مجوز از شاه به تاسیس حجره دست می‌زدند، همچنین در کتاب سیاحت نامه شاردن از حوض آب مصفایی در جلوی ورودی سر درب نام برده که امروزه اثری از آن موجود نیست.

در زمان مسعود میرزا ظل‌السلطان تغییراتی در سر درب ایجاد شده و یک حاشیه کاشی‌کاری در امتداد سه جانب سر در اضافه شده است.

به گزارش فارس، به صورت کلی مجموعه قیصریه شامل سر درب و عمارت نقاره خانه و ضراب‌خانه و کاروان‌سرای شاهی است که از جاذبه‌های بی بدیل اصفهان در شمال میدان نقش جهان محسوب می‌شود و تا کنون نقاشی‌های بسیار زیبایی از این اثر در موزه‌های جهان به نمایش گذاشته شده است.

این اثر عظیم، یاد آور اوج شکوه معماری و هنر و اقتصاد دوره اسلامی در عصر پایتختی اصفهان است که به تفصیل در سفرنامه‌های خارجی از آن به نیکی یاد شده است.

تصاویر جنگ غرور آمیز شاه عباس و ازبکان دیگر تابلوی سر درب را تشکیل می‌دهد که پس از 400 سال، هنوز زیبایی خود را حفظ کرده و راهنمایان و گردشگران با غرور ملی خاصی این تابلو را برای گردشگران تشریح می‌کنند.

شکوه این دروازه زیبا با قرینه سازی مسجد امام در سوی دیگر میدان و حجره‌هایی که بناهای دور میدان نقش جهان را به هم ارتباط می‌دهند، همه شور و شعور و اتحاد مردمانی را می‌رساند که ریشه عمیق فرهنگی و مذهبی آنها در قرن‌های متمادی از آنها مردمانی سخت‌کوش مؤمن و خداپرست ساخته که بر گذشته تاریخی خود می‌بالند و در نزد همه ثابت قدمان، تاریخ و تمدن خود را مایه مباهات می‌دانند.

بی شک هر گردشگر نوروزی اصفهان با ورود به میدان شکوه عظمت سر درب قیصریه را احساس و به شمال میدان کشیده می‌شود و گردن را به سوی آسمان بلند برای دیدن زیبایی این دروازه بالا می‌آورد و به دستان هنرمند فرزندان اصفهان احسنت می‌گوید.

انتهای پیام/2301/خ30/ژ1001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول