اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس از وضعیت ورزش بانوان اصفهان گزارش می‌دهد

یخ ورزش بانوان اصفهان با دو مدال غرب آسیا آب شد

در سالی که ورزش اصفهان یکی از رخوت برانگیزترین سال‌های خود را سپری کرد، مدال‌آوری بانوان دوومیدانی‌کار اصفهانی در مسابقات دوومیدانی غرب آسیا را می‌توان برای آینده ورزش استان به فال نیک گرفت.

یخ ورزش بانوان اصفهان با دو مدال غرب آسیا آب شد

به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان، ورزش بانوان اصفهان در سال گذشته یکی از سال‌های کم خبر خود را پشت سر گذاشت و بانوان ورزشکار اصفهانی درخشش کمی در میادین بین‌المللی داشتند.

مهم‌ترین تغییر ایجاد شده در سال 91 در حوزه بانوان را می‌توان انتخاب نسرین شاکری فرد به عنوان مسئول امور ورزش بانوان اداره کل ورزش و جوانان استان اصفهان عنوان کرد.

پیش از این حدود دو سال و نیم، صدیقه کعبی زاده معاونت ورزش بانوان اداره کل ورزش و جوانان استان اصفهان را بر عهده داشت که پیش از تغییرات انجام شده در رأس اداره کل ورزش و جوانان استان اصفهان به عنوان نایب رئیس بانوان فدراسیون والیبال قرار گرفت.

*مدال آوری در دو میدانی

مسابقات دوومیدانی غرب آسیا با مدال آوری بانوان دوومیدانی کار اصفهانی برای نخستین بار همراه بود و در این رقابت‌ها عاطفه لایقی در 400 متر با مانع و فرزانه فصیحی در دوی 100متر به مدال نقره دست پیدا کردند و هر دو در ماده تیمی 4 در 400 متر به مدال طلا رسیدند.

بازی‌های غرب آسیا از لحاظ اعتباری در حد یک تورنمنت بین‌المللی بوده و زیاد نمی‌توان روی کیفیت آن و مدال‌های کسب شده حساب باز کرد، اما مدال آوری دو بانوی دونده اصفهانی در رشته‌ای مادر اتفاقی است که نمی‌توان به سادگی از آن عبور کرد.

لایقی و فصیحی که هر دو در ابتدای راه قهرمانی قرار دارند، در صورتی که رکوردهای فعلی را بهبود ببخشند، می‌توانند در لیست مسافران بازی‌های آسیایی 2014 اینچوان کره جنوبی قرار بگیرند و در خوش بینانه‌ترین حالت ممکن می‌توانیم به مدال آوری آن‌ها دل‌خوش باشیم و در دو سال آتی با این تصور مثبت به آینده ورزش بانوان در استان اصفهان امیدوار بمانیم.

*باشگاه‌هایی که جور کش بودند

تصویب قانون منع هزینه کرد دستگاه‌های دولتی در ورزش بیشترین تأثیر را روی ورزش اصفهان گذاشت که چند سالی بود به برکت وجود دو کارخانه عظیم فولاد مبارکه و ذوب آهن بیشترین خبر سازی و اتفاقات مثبت را به وجود آورده بود.

در این سال‌ها دو باشگاه سپاهان و ذوب آهن بیشترین حجم بار ورزش اصفهان را به دوش می‌کشیدند و کم کاری‌های معاونت بانوان تربیت بدنی سابق زیر سایه حضور پررنگ و منسجم باشگاه‌ها کم رنگ شده بود.

انحلال و تعطیلی در باشگاه ذوب آهن عمق بیشتری داشت و در شرایطی که تمام توجهات بر روی حفظ تیم فوتبال این باشگاه از سوی مسئولان استانی و مدیران شرکت ذوب آهن متمرکز شده است، تیم‌های ورزشی بانوان این باشگاه با بی توجهی تمام یکی پس از دیگری منحل شده و برای همیشه به خاطره‌ای دور در تاریخ ورزش ایران تبدیل شدند.

اما بازیکنان تیم هندبال ذوب آهن سنتی را در ورزش ایران پایه ریزی کردند که سال‌ها بود در ورزش باشگاهی منسوخ شده بود.

بازیکنان تیم هندبال بانوان ذوب آهن برای اینکه تیمشان به سرنوشت تیم مردان ذوب آهن دچار نشود، توافق کردند تا بدون چشم‌داشت مالی در لیگ شرکت کنند.

این تجربه برای تیم والیبال بانوان ذوب آهن نیز تکرار شده و بازیکنان این تیم که پرافتخارترین تیم باشگاهی در لیگ برتر والیبال محسوب می‌شود، بدون قرارداد مالی در لیگ حضور یافتند تا حداقل در سالی که شاهد تعطیلی دربی‌های ورزشی اصفهان در رشته‌های مختلف بود، حداقل دربی والیبال بانوان اصفهان کماکان تداوم داشته باشد.

با این حال قهرمانی تیم والیبال بانوان گیتی پسند، تیم شمشیربازی رسانه برتر و والیبال نشسته و ووشو فولاد ماهان را می‌توان از نکات برجسته ورزش بانوان دانست.

*از طلای بازی‌های آسیایی تا کاهش چشمگیر مدال‌های بین‌المللی

در بازی‌های آسیایی گوانگ جو ترکیب دو نفره تیم ملی ووشو بانوان ایران را دو ووشوکار اصفهانی تشکیل می‌دادند که یک مدال طلا و یک برنز حاصل عملکرد آن‌ها بود.

نخستین طلای بانوان ایرانی پس از انقلاب موجب شد تا افت ورزش بانوان اصفهان در بعد قهرمانی کمتر به چشم بیاید، اما در دو سال گذشته کاهش چشمگیر حضور بانوان ایرانی در ترکیب تیم‌های ملی مختلف و مدال‌های بین‌المللی و آسیایی این واقعیت را آشکار ساخت که با کم رنگ شدن نقش باشگاه‌ها، ورزش بانوان اصفهان نیز شالوده اصلی خود را از دست داده است.

در مسابقات المپیک لندن 2012،  هشت بانوی ورزشکار ایرانی فرصت حضور در المپیک را به دست آوردند، اما در بین این جمع نامی از ورزشکاران اصفهانی دیده نمی‌شد تا مشخص شود که اداره کل ورزش و جوانان استان اصفهان و هیئت‌های ورزشی برای پر کردن کمبود باشگاه و اسپانسرهای مالی کار دشواری را پیش رو دارند.

انتهای پیام/63006/خ30/ژ1001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول