اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

5 هزار بازدید از موزه‌ها انجام شد

موزه‌های اردبیل روایتگر تمدن کهن

موزه‌های اردبیل که روایتگر تاریخ و تمدن و مدنیت دیار کهن اردبیل است این روزها میزبان هزاران گردشگری است که دوست دارند با این فرهنگ غنی آشنا شوند.

موزه‌های اردبیل روایتگر تمدن کهن

 به گزارش خبرگزاری فارس از اردبیل، در ایام نوروز بیش از 5 هزار گردشگر در چهار روز گذشته از تعطیلات نوروزی از موزه‌های این استان دیدن کردند به طوری که موزه چینی‌خانه، باستان‌شناسی، مردم‌شناسی، موزه صنایع دستی، مفاخر دینی اردبیل و موزه‌های باستان‌شناسی خلخال و مشگین‌شهر و نمین و نیر آماده پذیرایی و استقبال از گردشگران نوروزی است.

این موزه‌ها در کنار موزه تاریخ طبیعی اردبیل و موزه سنگ مجموعه بقعه شیخ صفی‌الدین اردبیلی از جمله اماکنی است که در مرکز شهر اردبیل و در کنار دریاچه زیبای شورابیل بخشی از تاریخ طبیعی و گذشته تاریخی این گوشه از کشورمان را به نمایش گذاشته‌اند.

موزه مفاخر اردبیل

این موزه که در خانه تاریخی میرفتاحی اردبیل راه‌اندازی شده روایت آشنایی با ریشه‌های عمیق دین باوری مردمان استان اردبیل است که این روزها پذیرای گردشگرانی است که در مجموعه‌ای با عنوان گوهرهای شب‌چراغ حاوی زندگینامه و نقاشی چهره‌های برجسته این استان با خدمات علما و مفاخر دینی این استان آشنا می‌شوند.

موزه تخصصی باستان‌شناسی

به گزارش خبرگزاری فارس از اردبیل، این مجموعه در بقعه شیخ صفی‌الدین اردبیلی واقع شده و انواع سفالینه‌های ساده و منقش، ظروف شیشه‌ای، چینی‌های آبی و سفید، ابزار و ادوات مفرغی از دوره‌های مختلف تاریخی و ... در معرض دید گذاشته شده است.

موزه سنگ و کتابخانه بقعه شیخ‌ صفی‌الدین اردبیلی

از جمله موزه‌هایی است که بیش از 200 قطعه سنگ قبر در محوطه شهیدگاه بقعه شیخ صفی‌الدین اردبیلی گردآوری شده که اغلب این سنگ قبرها متعلق به دوره صفویه است.

در این مجموعه موزه دارالحدیث نیز واقع شده که این موزه در واقع کتابخانه تخصصی صفویه است.

موزه چینی‌خانه

این موزه حاوی 100 قطعه اشیا و ظروف چینی مربوط به دوران صفویه است که در این قسمت از بقعه شیخ صفی‌الدین اردبیلی برخی از آثار به جای مانده از دوران صفویه نگهداری می‌شود.

موزه مردم‌شناسی اردبیل

این موزه در محل حمام تاریخی آقانقی در میدان عالی‌قاپو دایر شده و در این محل 33 نوع مجسمه با پوشش محلی و آئینی مردم استان اردبیل به نمایش درآمده است.

همچنین آثار و دست‌نوشته‌های مربوط به هویت تاریخی و فرهنگی این منطقه در آن عرضه شده است.

موزه صنایع دستی استان اردبیل

به گزارش خبرگزاری فارس از اردبیل، این موزه که در محل حمام تاریخی شیخ پشت بقعه شیخ صفی‌الدین اردبیلی افتتاح شده شامل 300 قطعه اشیای معاصر صنایع دستی استان اردبیل شامل 25 رشته صنایع دستی از قبیل گلیم، ورنی، شیشه، معرق چوب و ... است.

موزه تاریخ طبیعی اردبیل

به گزارش خبرگزاری فارس از اردبیل، موزه تاریخ طبیعی اردبیل با داشتن گونه‌هایی از حیوانات تاکسیدرمی، سنگواره‌ها و سنگ‌های مختلف مجموعه‌ای زیبا از طبیعت استان را در مقیاسی کوچک به نمایش گذاشته است.

در این موزه که در حاشیه شورابیل واقع شده 13 آکواریوم برای نمایش زنده‌ای از ماهیان و انواع آبزیان قرار داده شده و 17 گونه پستاندار، 85 گونه پرنده، 20 گونه ماهی و 12 گونه خزنده و نمونه‌های متنوعی از حشرات و تیپ‌های مختلف گیاهی و سنگواره‌ها در آن قابل مشاهده است.

اما سایر شهرستان‌های استان نیز موزه‌هایی دارند که بخشی از گردشگران از آن بازدید می‌کنند.

موزه باستان‌شناسی خلخال

این موزه در محل حمام تاریخی نصر واقع شده و حدود 300 قلم اشیای قدیمی و تاریخی در آن به نمایش گذاشته شده که از دوره پیش از اسلام تا دوره جدید می‌تواند برای گردشگران جذاب باشد.

موزه باستان‌شناسی مشگین‌شهر

500 اثر مربوط به ادوار مختلف تاریخی نظیر سفالینه‌ها، کوزه، خمره و ... به معرض دید عموم گذاشته شده است.

به گزارش خبرگزاری فارس از اردبیل، مسئول موزه‌های استان اردبیل با اشاره به اینکه از ساعت 8 صبح تا 20 شب موزه‌های استان برای بازدید گردشگران و مسافران باز می‌باشد اظهار داشت: بیشترین بازدید از موزه چینی‌خانه و کتابخانه تخصصی بقعه شیخ صفی‌الدین اردبیلی انجام می‌شود که پیش‌بینی می‌کنیم امسال بیش از 15 هزار گردشگر از موزه‌های استان بازدید کنند.

ملکه گلمغانی خاطرنشان کرد: همه موزه‌های استان اردبیل با همکاری یگان حفاظت میراث فرهنگی و با استفاده از دوربین‌های مداربسته حفاظت می‌شوند و آسیب‌های این حوزه نسبت به سال‌های گذشته کاهش یافته است.

شهرام جباری- عادله جوادزاده

انتهای پیام/62003/ق40

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول