اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

معاون امور موزه‌های آستان قدس رضوی

سنگاب خوارزمشاهی در موزه مرکزی آستان قدس به نمایش گذاشته شد

خبرگزاری فارس:معاون امور موزه‌های آستان قدس رضوی گفت: سنگاب خوارزمشاهی، یادگار ارزشمند 800 ساله حرم مطهر امام رضا(ع) در ورودی تالار موزه‌ مرکزی آستان قدس رضوی در معرض نمایش عموم قرار گرفت.

سنگاب خوارزمشاهی در موزه مرکزی آستان قدس به نمایش گذاشته شد

به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد، محسن امیری‌نیا ظهر امروز در جمع خبرنگاران اظهار کرد: سنگاب خوارزمشاهی، یادگار ارزشمند 800 ساله حرم مطهر امام رضا(ع) در ورودی تالار موزه‌ مرکزی آستان قدس رضوی در معرض نمایش عموم قرار گرفت.

وی خاطرنشان کرد: این سنگاب که حدود دو تن وزن دارد، به منظور دید بهتر برای بازدیدکنندگان و علاقه‌مندان به آثار نفیس تاریخی، از محل خود در یکی از ویترین‌های موزه تاریخ مشهد خارج شده و به تالار ورودی موزه‌ی مرکزی حرم مطهر رضوی انتقال یافت.

معاون امور موزه‌های آستان قدس رضوی ادامه داد: سنگاب خوارزمشاهی یکی از نفیس‌ترین و قدیمی‌ترین اشیای فرهنگی و هنری موزه‌ آستان قدس رضوی بوده و قدمت آن به قرن ششم هجری قمری باز می‌گردد.

امیری‌نیا افزود: این سنگاب از سنگی یک‌پارچه تراشیده شده و با ظرفیت قابل توجهی که دارد، در گذشته برای وضو و یا آشامیدن در مکان‌های عمومی مانند مساجد، تکایا و بازارها مورد استفاده بوده است.

وی در ارتباط با وی‍‍‍ژگی‌های سنگاب خوارزمشاهی اظهار کرد: این سنگاب 110 سانتی‌متر ارتفاع و بیش از یک هزار و700 کیلوگرم وزن دارد و بدنه‌ آن، کروی بوده و قطر دهانه‌ داخلی آن 5.106 سانتی‌متر است.

معاون امور موزه‌های آستان قدس رضوی تصریح کرد: ضخامت بدنه‌ سنگاب خوارزمشاهی در ناحیه‌ی لبه 5.14 سانتی‌متر و روی آن 16 نیم‌دایره برای قرار دادن ظرف‌های آب‌خوری تراشیده شده و‌ همچنین سوراخ‌هایی روی بدنه‌ی آن وجود دارد که نشانگر برداشت آب در ارتفاع‌های متفاوت بوده است.

وی یادآور شد: سوراخی در کف سنگاب برای خروج باقی‌مانده‌ آب تعبیه و روی بدنه‌ آن نیز با کتیبه‌ها و نقوش گیاهی و هندسی زیبا حجاری و تزیین شده است.

امیری‌نیا در ارتباط با قدمت این اثر تاریخی گفت: این ظرف سنگی دارای تاریخ‌های 597 و 610 هجری بوده که با بررسی نوع خط و متن کتیبه‌ها و وقایع تاریخی این دوره مشخص می‌شود که کار ساخت سنگاب در این سال به سفارش محمد بن حیدر موسوی شروع شده است.

وی افزود: در ردیف نخست کتیبه‌های فوقانی شامل احادیث که تاریخ آن 597 هجری قمری است و همچنین ردیف دوم نیز در همین زمان توسط محمد و احمد سنگ‌تراش حجاری شده است.

امیری‌نیا خاطرنشان کرد: در حدفاصل سال‌های پس از 600  هجری دوباره بر روی اثر تاریخی ذکر شده کارهایی صورت گرفته و در تاریخ 610 هجری اتمام یافته است.

وی عنوان کرد: در این زمان به منظور تعظیم و تکریم سلطان محمد خوارزمشاه و وزیرش محمد بن مسعود، از این دو نیز با احترام خاص و القاب متعدد در کتیبه‌های این اثر فرهنگی و هنری نام برده شده است.

امیری‌نیا اظهار کرد: موزه‌‌های آستان قدس رضوی با برخورداری از گنجینه‌های نفایس قرآنی، هدایای مقام معظم رهبری، فرش و منسوجات، تاریخ مشهد، مردم‌شناسی، تمبر، سکه و اسکناس، ظروف، سلاح، از غنی‌ترین و دیدنی‌ترین موزه‌های کشور، منطقه و جهان اسلام به شمار می‌آید.

انتهای پیام/70004/خ30/ض1002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول