اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

سرپرست سازمان فضای سبز شهرداری اصفهان خبر داد

کنترل هجوم آفت سوسک چوب خوار به درختان اصفهان

خبرگزاری فارس: سرپرست سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری اصفهان گفت: هجوم آفت سوسک چوب خوار که آفتی مخصوص منطقه خاورمیانه است، در اصفهان کنترل شد.

کنترل هجوم آفت سوسک چوب خوار به درختان اصفهان

داریوش فتحی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اصفهان با بیان اینکه هجوم آفت سوسک چوب خوار که آفتی مخصوص منطقه خاورمیانه است سبب شده در چند سال اخیر کاشت درخت نارون هم در اصفهان متوقف شود، اظهار کرد: اما کارشناسان سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری اصفهان با همکاری استادان دانشگاه صنعتی توانستند این آفت را کنترل کرده و با توجه به مقاومت بیشتر نارون در مقایسه با چنار در مقابل خشکسالی دوباره کشت آن در اصفهان آغاز شد.

وی افزود: با توجه به تغییرات آب و هوایی، مرکز تحقیقات سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری اصفهان، در حال کشت گونه‌های جدید و با سازگاری بیشتر است که از جمله این گونه‌ها می‌توان به افرا، نارون و زیتون تلخ که مقاومت خوبی در تابستان از خود نشان داده و هنوز آفتی بر روی آن گزارش نشده و در مجموع نسبت به خشکی مقاوم است.

سرپرست سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری اصفهان ادامه داد: این سازمان قصد دارد در ایستگاه تحقیقاتی شماره یک سازمان روی 10 گونه گیاه درختی بومی منطقه مرکزی از جمله زاگرس و البرز جنوبی تحقیق کند که هشت گونه آن در حال بررسی است که در صورت سازگاری با شرایط اقلیمی جدید جایگزین گونه‌های فعلی می‌شود.

سرپرست سازمان فضای سبز و پارک‌های شهرداری اصفهان اضافه کرد: جایگزینی گونه‌های گیاهی کار آسانی نیست، بنابراین هر درخت حداقل باید 5 سال عمر کند و این یکی از فاکتورهای مهم برای سازگاری مقاومت گیاه در مقابل آلودگی هوا است.

وی افزود: در چند سال گذشته گیاهان به شدت تحت تأثیر این فاکتور قرار می‌گیرند، به ویژه درخت چنار، چرا که پرز روی برگ‌های چنار سبب می‌شود تا آلودگی در سطح برگ گیاه باقی بماند، هر چند چنارهای شهر در فصل تابستان با حداقل ماهی یک مرتبه و با وجود هزینه‌های بالا شسته می‌شوند.

فتحی درباره پیوند گیاهان با تاسیسات شهری گفت: یکی از دیگر از فاکتورهای انتخابی برای جایگزینی گیاه تأثیری است که ریشه این گیاه بر روی تأسیسات شهری قرار دارد که سبب تخریب تأسیسات شهری و پی ساختمان‌ها می‌شود و این در حالی است که موضوع غیر حساسیت‌زا بودن گونه انتخابی برای شهروندان نیز از جمله فاکتورهای مورد توجه است.

وی تصریح کرد: سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری اصفهان حدود 5 سال است که در حال کاشت گونه‌های مختلف است و تا 3 تا 4 سال آینده گونه‌های سازگار با آب و هوای اصفهان جایگزین گونه‌های فعلی می‌شود، به  گونه‌ای که شاید در کم‌تراز 10 سال آینده گونه‌های جدید جایگزین درختان چنار و نارون اصفهان شود و سیمای فضای سبز شهر به طور کامل تغییر کند.

انتهای پیام/2301/صا30/ژ1001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول