اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

کارشناس مسئول اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری خراسان‎رضوی خبرداد

اولین نورافشان قدیمی آرامگاه فردوسی رو نمایی شد

خبرگزاری فارس: کارشناس مسئول اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری خراسان‎رضوی گفت: پس از مرمت اولین نورافشان (لوستر) آرامگاه فردوسی، این اثرهنری و مجلل درموزه توس رونمایی شد.

اولین نورافشان قدیمی آرامگاه فردوسی رو نمایی شد

به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد و به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری، حسین عباس زاده اظهارداشت: طبق بررسی‎های انجام شده این نورافشان قدیمی که دارای چهل جای شمع و یا بیشتر بوده مربوط به اولین بنای تکمیل شده آرامگاه حکیم ابوالقاسم فردوسی است که در سال 1313 خورشیدی برروی مقبره این شاعر حماسه‌سرا نصب گردید و تاکنون نام سازنده آن مشخص نشده است.

وی افزود: در حلقه بالای این اثر عبارت «به پاس بزرگداشت فردوسی توسی که زنده کند پارسی» و بر پیرامون آن اشعار حماسی حکیم ابوالقاسم فردوسی در داخل قاب ترنجی نوشته شده و علاوه بر آن در تزئین این نورافشان تلفیقی از هنرهای صناعی از جمله نگارگری، مینیاتور، خطاطی، قلمزنی و فلزکاری درقالب اسلیمی، گل و بوته و موتیف‌های گیاهی بوده و نگارگری‌هایی به سبک رضا عباسی در این اثر هنری دیده می‌شود.

عباس زاده تصریح کرد: اقدامات مرمتی این اثر که حدود سه ماه به طول انجامید شامل پاکسازی، استحکام بخشی، موزون سازی و تثبیت کلیه الحاقاتی بوده و از شاخصه‌های این اثر کاربرد پیچ‌های دست ساز و پرچ برای اتصال قطعات آن است، همچنین استفاده از قطعات فلز برنج و نقره در زمینه آبی فیروزه‌ای زیبایی خاصی به این نورافشان داده است.

وی گفت: درحال حاضر این نور افشان قدیمی در موزه توس قراردارد که گردشگران و زائران نوروزی مشهد مقدس می‌توانند از این اثرهنری بازدید کنند.

کارشناس مسئول اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری خراسان‌رضوی ادامه داد: قطر دهانه این نورافشان قدیمی 110 و ارتفاع آن به 130 سانتی متر می‌رسد که به صورت هشت پر و حجمی با آویز و قندیل‌های برنجی ریخته‌گری است و برروی آن هشت گریفون با 24 شمعدان، سوارکار با طرح اشکانی با نیزه و تیر و کمان درحال نبرد، آهو بالدار چهار قطعه و هشت عود سوز مدور کوچک دیده می‌شود.

انتهای پیام/70005/خ/ض1002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول