اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس سازمان جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری:

40 هزار هکتار از اراضی چهارمحال و بختیاری آبیاری قطره‌ای می‌شود

خبرگزاری فارس: رئیس سازمان جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری گفت: افزون بر 40 هزار و 300 هکتار از اراضی استان به سیستم آبیاری تحت فشار مجهز است.

40 هزار هکتار از اراضی چهارمحال و بختیاری آبیاری قطره‌ای می‌شود

صفدر نیازی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در شهرکرد اظهار کرد: در حال حاضر افزون بر 40 هزار و 300 هکتار از اراضی استان به سیستم آبیاری تحت فشار مجهز است.

وی افزود: سال گذشته 5 هزار و 200 هکتار از اراضی استان به سیستم آبیاری تحت فشار تجهیز شده که در سال ‌جاری 75 درصد افزایش داشته است.

نیازی خاطرنشان کرد: به‌ طور کلی سیستم‌های آبیاری تحت ‌فشار به روش‌هایی گفته می‌شود که آب را توسط لوله و تحت فشاری بیش از فشار اتمسفر در سطح مزرعه توزیع می‌کنند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه آبیاری تحت ‌فشار به دو روش آبیاری بارانی و موضعی انجام می‌شود، افزود: روش آبیاری موضعی به دو دسته آبیاری قطره‌ای و خطی انجام می‌گیرد که این روش‌ها مقدار زیادی صرفه‌جویی در مصرف آب را خواهد داشت.

وی با اشاره به مزایای کمی و کیفی آبیاری تحت فشار گفت: افزایش راندمان کاربرد آب به 75 تا 95 درصد (راندمان آبیاری سنتی حدود 35 درصد است)، صرفه‌جویی در مصرف آب در حدود 6 هزار و 400 متر مکعب در هر هکتار، اشتغال‌زایی مستقیم و غیرمستقیم به مقدار یک نفر به ازای هر 5.8 هکتار اجرای سیستم و افزایش سطح زیر کشت تا حدود دو برابر از جمله این مزایا محسوب می‎‏شود.

نیازی گفت: افزایش متوسط عملکرد محصول تا حدود 30 درصد، صرفه‌جویی در مصرف انرژی تا حدود 24 درصد، کاهش علف‌های هرز در مزرعه و امکان استفاده از سیستم برای مبارزه با آن‌ها، افزایش یکنواختی توزیع آب در سطح مزرعه، کیفیت محصول و درآمد کشاورزان از دیگر مزایا محسوب می‎شود.

انتهای پیام/68001/ز30/ض1002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول