اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مسئول قرآنی اوقاف تویسرکان:

ضریح جدید امامزاده محمد روستای شأن‌آباد تویسرکان ساخته شد

خبرگزاری فارس: مسئول فرهنگی و قرآنی اوقاف تویسرکان با اشاره اتمام ساخت ضریح جدید شاهزاده محمد شأن‌آباد با صرف 30 مثقال طلای 24 عیار، گفت: ضریح امامزاده پس از تعطیلات نوروز توسط هنرمندان میبدی نصب می‌شود.

ضریح جدید امامزاده محمد روستای شأن‌آباد تویسرکان ساخته شد

مهدی محمد‌ظاهری امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در تویسرکان با اشاره به اینکه زائران زیادی در طول سال به پابوسی امامزاده محمد می‌‌آیند، افزود: بقعه امامزاده در میان روستای شأن‌آباد و در 12 کیلومتری تویسرکان قرار دارد.

وی با اشاره به اینکه مردم روستا ارادت خاصی به این امامزاده دارند، گفت: به اعتقاد اهالی روستا آرامگاه متعلق به شاهزاده محمد فرزند امام محمد باقر(ع) است.

مسئول فرهنگی و قرآنی اوقاف و امور خیریه شهرستان تویسرکان، اضافه کرد: ضریح اصلی که بر روی مزار مطهر نصب شده چوبی، حکاکی نقوش و آیات قرآن با قدمت بسیار زیاد و بر اساس اسناد ذکر شده، یادگاری از دوره اواسط صفویه است.

وی از تکمیل ساخت ضریح جدید شاهزاده محمد روستای شأن‌آباد با صرف 30 مثقال طلا 24 عیار از شمش سوئیسی 999 درصد خبر داد و تصریح کرد: این ضریح با هنر هنرمند میبدی، ابوالفضل ابوالحسنی میبدی ساخته شده است.

به گفته محمد‌ظاهری در ساخت ضریح امامزاده 42 میلیون و 500 هزار تومان صرف شده و سه ماه زمان برای آن اختصاص یافته است.

وی طراحی‌های کار شده روی را ضریح قلم‌زنی و دستی عنوان کرد و افزود: ساخت ضریح به سبک چهارضلعی در طول 320، عرض 220 و ارتفاعی 300 سانتی‌متر است.

مسئول فرهنگی و قرآنی اوقاف و امور خیریه تویسرکان با بیان اینکه عنوان کتیبه سر در ورودی ضریح با آب طلا و شیشه خور نوشته شده، در تشریح دیگر قسمت‌های ضریح، گفت: شیشه شش میل در دو لایه برای حفاظت، 10 دهنه با درب ورودی از جنس چوب چنار، چهار ستون‌ گرد و 14 قید و ستون قلم‌کاری شده، گلویی طلاکاری بین کتیبه قرآنی و کتیبه اشعار به اندازه استاندار، گلویی کوچک بین کتیبه‌قرآنی و تاج‌ها از نوع ساده به ارتفاع کامل هفت سانتی‌متر در ساخت ضریح نقش زده و نصب شده است.

وی افزود: طول کتیبه قرآنی‌ 11.3 متر و عرض 15 سانتی‌متر است و در روی کتیبه آیات قرآنی سوره هل اتی با خط ثلث نقش بسته است.

محمد‌ظاهری گفت: کتیبه دوم با اشعار محتشم کاشانی، اسماء 14 معصوم و چهار اسم الهی طلاکاری و با خط نستعلیق متشکل از چهار گلدان مطلا با طرح مشبک، 40 عدد تاج‌ مطلا از جنس برنج، دو تاج جا شمعی قسم کار شده دیگر از ضریح را شامل می‌شود.

وی در ادامه با اشاره به اینکه کار ساخت ضریح به اتمام رسیده است، گفت: کاروان حمل ضریح امامزاده محمد شأن‌آباد پس از زیارت مردم شهر میبد در مسیر حرکت خود دل عاشق و روح تشنه مردمان شهرهای کاشان، قم، اراک را سیراب و روز گذشته در حلقه استقبال تویسرکانی قرار گرفت.

مسئول فرهنگی و قرآنی اوقاف تویسرکان با بیان اینکه ضریح امامزاده محمد تمام روز جمعه را محرم اسرار و نجواهای مردم تویسرکان بود، اظهار داشت: ضریح از شهرستان به سوی کنگاور و سپس اسدآباد با هدف جمع‌آوری نذورات مردم و تزریق آرامش و نشاط معنوی در آستانه نوروز حرکت کرد.

وی گفت: با ورود کاروان حمل ضریح در این ایام در روستاهای شأن‌آباد و پیرامون عطر معنویات و تحول واقعی را در قلب‌های مردم جاری و ساری خواهد شد.

محمدظاهری ابراز داشت: پس از تعطیلات نوروز ضریح امامزاده ‌شأن‌آباد توسط هنرمند میبدی، ابوالفضل ابوالحسنی میبدی با حضور مسئولان شهرستان در محل مبدا خود نصب می‌شود.

انتهای/89010/صا40/ژ1001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول