اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

به بهانه رونمایی از ضریح عشق در کعبه دل‌ها -3

جزییات و نحوه ساخت ضریح جدید امام حسین(ع)

خبرگزاری فارس: در ساخت ضریح جدید اباعبدالله الحسی(ع) از برجسته‌ترین هنرمندان و بهترین ابزار و تجهیزات در بخش‌های مختلف استفاده شد تا ضریحی در خور شأن آن حضرت ساخته شود.

جزییات و نحوه ساخت ضریح جدید امام حسین(ع)

به گزارش خبرگزاری فارس از قم، ساخت ضریح جدید امام حسین با تشکیل هیئت امنا و شکل گیری پنج معاونت اجرایی، فنی، فرهنگی، تبلیغات و رسانه و حسابداری آغاز شد و سپس مراحل ساخت به صورت جدی پیگیری شد.

طراحی:

طراحی ساخت ضریح جدید امام حسین(ع) را استاد محمود فرشچیان نگارگر نام آشنای دنیا که آثار ماندگاری از جمله ضریح مطهر امام رضا(ع) و تابلوی عصر عاشورا را خلق کرده است بر عهده گرفت.

فرشچیان با تاکید بر این که ضریح سیدالشهداء(ع) باید شایسته این نام بزرگ باشد، طراحی ضریح را با خط سیری هدفمند و به شکلی بدیع که مشابه آن در دیگر ضریح‌های مطهر معصومین(ع) تا به حال دیده نشده، انجام داده و به اقرار کارشناسان فن یکی از آثار کم نظیر هنری محسوب می‌شود.

خطاطی:

خطاطی مفاهیم ضریح مطهر شامل سورهایی از قرآن، احادیث درباره محور سیدالشهداء(ع)، اشعار، اسماء جلاله و نام‌های مبارک معصومین(ع) و... بر عهده استاد سید محمد حسینی موحد از خطاطان مشهور جهان اسلام قرار گرفت.

تقریباً حرم مطهری نیست که یادگاری از دست نوشته‌های این استاد بزرگ را در خود جای نداده باشد. وی در امر خطاطی ضریح مطهر و حرم حضرت امام رضا(ع)، حرم امیرالمؤمنین (ع) و حرم حسینی نیز آثار ماندگاری را بر جای نهاده‌اند.

مهندسی ضریح:

شاید برای نخستین بار در طول تاریخ باشد که برای طراحی سازه ضریح از مهندسان مختلف در رشته‌های عمران و معماری، همچنین سیستم‌های روز مهندسی استفاده شد و این امر را مهندسین جوان کشور به ویژه مهندس عبدالحمید توکلی‌بینا و مهندس مهدی خوش‌ن‍ژاد و همکارانشان با افتخار بر دوش کشیدند.

مشخصات سازه ضریح مطهر:

مساحت پلان: 86/33 متر مربع

ابعاد: 34/7 × 04/5 متر

ارتفاع: 49/4 متر

تعداد پنجره: 20

مقاومت در برابر فشار عمودی: 12.8 تن بار زنده و مرده

مقاومت در برابر فشارهای جانبی: 600 کیلو بر هر متر مربع

اسکلت ضریح:

جنس سازه اصلی که پذیرای قطعات نقره، طلا و... است از چوب ساج است. این چوب از درختی به همین نام در جنگل‌های شبه قاره هند و قاره‌ی آفریقا به دست می‌آید.

مقاومت و استحکام این چوب سرآمد انواع دیگر چوب‌هاست و به دلیل فشردگی بسیار زیاد و چرب بودن نسوج آن، در برابر حشرات و رطوبت بسیار مقاوم است. متخصصین عمر این چوب را تا هزار سال برآورد کرده‌اند. چرا که بناهایی که از این چوب از صدها سال قبل در کشورهای هند، چین و ... ساخته شده‌اند، هنوز پابرجاست.

چوبی که در ضریح مطهر به کار رفته است به گواه شناسنامه آن در سال 1993 از جنگل‌های برمه استحصال شده است. وزن چوب‌های به کار رفته حدوداً 5350 کیلوگرم است.

نجاری:

نجاری این ضریح مطهر را استاد مهدی دیدار و استاد اکبر رحیم اساتید کارگاه نجاری آستانه مقدسه حضرت معصومه(س) بر عهده داشتند که مطابق نقشه‌های مهندسی رایانه‌ای، ساختمان اسکلت اصلی ضریح مطهر را با شیوه‌ای بدیع و دقیق ساختند.

قلمزنی و زرگری:

امر قلمزنی این ضریح مطهر که در واقع اجرای نقوش و خطوط است بر عهده استاد مصطفی خداداد زاده از اساتید به نام خطه اصفهان است.

استاد خداداد زاده قلمزنی ضریح مقدس امام هشتم شیعیان(ع) را نیز در کارنامه خویش دارد.

وی و تیم قلمزنی‌اش نقوش رسم شده توسط استاد فرشچیان و همچنین خطوط استاد موحد را بر روی ورق‌های نقره و طلا قلمزنی کرده و سپس این اوراق را بر روی سازه چوبی سوار کرده‌اند.

قطر ورق‌های نقره و طلای به کار رفته در این ضریح مطهر، متناسب با جایگاه نصب بین 3 تا 4 میلی‌متر است. این امر کل نقره به کار رفته در ورق‌های قلمزنی شده را 1800 کیلو و طلای به کار رفته در این ضریح را به 650/118 کیلوگرم رسانده است. همچنین قلمزنی سقف ضریح مطهر بر روی ورق‌های مس انجام شده که بعد از قلمزنی با طلا روکش شد.

میناکاری:

زمینه قطعاتی از سقف مطهر که به منتخبی از سلام‌های زیارت ناحیه مقدسه اختصاص یافته است، توسط احمدرضا اناری و با شکل و رنگی متفاوت میناکاری شده است.

ریخته گری و تراشکاری گوی و ماسوره:

قطر گوی و ماسوره‌هایی که در این ضریح مقدس به کار رفته 8 میلی‌متر است که در نوع خود بی‌سابقه است. ریخته‌گری این قطعات از آلیاژ نقره‌ی 95 درصد تهیه شد و با تلاش بی وقفه اساتید تراشکار در کارگاه ضریح و همچنین متخصصین شرکت دنده سازان قم و با همکاری حسن باقرزاده تراش خورده و سنگ و پولیش شد.

وزن این قطعات در مجموع به 2800 کیلوگرم رسیده است. قطعات گوی و ماسوره را بولت‌هایی از جنس استاینلس استیل به هم متصل می‌کند.

داخل ضریح:

داخل ضریح مطهر از بخش‌های مختلف تشکیل شده است:

بخش اول: صندوقچه‌های منصوب بر مضجع شریف است که از همان صندوقچه‌های فعلی به خاطر استحکامی که هنوز داراست استفاده خواهد شد.

بخش دوم: دیواره‌های ضریح مطهر است که پشت شبکه‌ها با شیشه 10 میل و پشت ستون‌ها نیز با ورق‌های مسی قلمزنی و آب طلاکاری شده پوشانده خواهد شد.

بخش سوم: تزئینات داخل سقف ضریح مطهر است که توسط استاد حسین ظفری زاده حقیقی از اساتید به نام شیراز انجام شده است. در تزئینات داخلی از چوب‌های رنگی مانند ساج، فوفل، نارنج و سرخدار که به صورت نقوشی زیبا و خطوطی دل نواز از اسماء الله و اسامی 14 معصوم و سوره‌های قرآنی مزین شده و در آن از شمسه، گره چینی، یزدی بندی، مقرنس و معرق‌های رنگارنگ استفاده شده است.

نور پردازی:

در طراحی صورت گرفته برای ضریح مطهر از مدرن‌ترین شیوه‌های نور پردازی روز با قابلیت تغییر رنگ و شدت نور و تنظیم آن در خارج از ضریح مطهر استفاده شده است.

برش خطوط طلا:

در بخشی از ضریح که خطوط طلای خالص باید بر روی صفحات نقره جوش می‌خورد، عملیات برش خطوط با دستگاه‌های پیشرفته‌ CNC انجام شد.

آب کاری طلا :

عملیات آب کاری طلا بر روی صفحات مس، برنج و نقره را شرکت اندود به انجام رساند.

وزن ضریح مطهر:

وزن چوب‌های سازه: 5350 کیلوگرم

وزن نقره: 4600 کیلوگرم

وزن طلا: 650/118 کیلوگرم

وزن ورق مس :700 کیلو گرم

وزن بولت‌های استیل : 250 کیلو گرم

وزن تسمه‌های استیل : 200 کیلو گرم

وزن چوب‌های تزئینی داخل : 700 کیلوگرم

وزن آهن آلات : 100 کیلوگرم

وزن تمام شده کل ضریح مطهر: 12 هزار کیلوگرم

انتهای پیام/78010/و40

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول