اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

با شرکت دانش‌آموزان تیزهوش استان‌های منتخب کشور

نخستین دوره مسابقات ریاضی «سیگما» در کاشان آغاز شد

خبرگزاری فارس: نخستین دوره مسابقات گروهی ریاضی «سیگما» به مدت سه روز توسط مدرسه تیزهوشان شهید بهشتی کاشان در شهرستان کاشان آغاز شد.

نخستین دوره مسابقات ریاضی «سیگما» در کاشان آغاز شد

به گزارش خبرگزاری فارس از کاشان، رئیس اداره استعدادهای درخشان استان اصفهان پیش از ظهر امروز در مراسم افتتاحیه این مسابقات در سالن تالار غیاث‌‌الدین جمشید کاشانی دانشگاه آزاد اسلامی کاشان اظهار داشت: خداوند انسان را بر اساس قواعد ریاضی خلق کرده چراکه ریاضیات راز و شیوه اندازه‌گیری است.

غلامحسین دلاوری با اشاره به این سخن ارسطو که فلسفه آفرینش ریاضی بوده و لذت آفرینش نیز بر اساس ریاضی است گفت: علمای بزرگی چون علامه طباطبایی، حسن‌زاده آملی و جوادی آملی به شاگردان خود تأکید داشته و دارند تا ریاضی نخوانده‌اند اجازه تحصیل عرفان در نزد آنان را ندارند.

وی افزود: این الزام که طلبه‌ها باید ابتدا ریاضی بخوانند و در ادامه به فقه و اصول بپردازند خود نشان دهنده ارتباط انسان و ریاضیات و میزان اهمیت این دانش از دیدگاه علما و بزرگان است.

رئیس اداره استعدادهای درخشان استان اصفهان با تأکید بر اینکه ریاضی ریشه ایرانی دارد عنوان کرد: تاریخ ریاضی جهان به معنای واقعی یک تاریخ ایرانی، فارسی و اسلامی است و دانشمندان مسلمان ایرانی فراوانی در آن نقش‌آفرینی کرده‌اند.

دلاوری ادامه داد: به عنوان نمونه غیاث‌الدین جمشید کاشانی نقش مهمی در تکامل ریاضی فعلی بشر دارد و بخش زیادی از ریاضی متعلق به غیا‌‌ث‌ا‌لدین جمشید کاشانی است، اما این دستاوردها به نام دانشمندان اروپایی ثبت شده است.

این مسئول همچنین محور قرآن را ریاضیات دانست و ابراز داشت: به عنوان مثال تمام مضارب قرآن ضریبی از عدد 19 هستند که نشان دهنده نقش ریاضی حتی در کلام وحی است.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: در گذشته علم و ایمان توأمان بودند، اما چه اتفاقی افتاد که ایرانیان مسلمان که هندسه و مثلثات را پایه‌گذاری کردند و دانشمندان بزرگی در علم ریاضی داشتند امروز از اروپائیان که در گذشته در اوج توحش بودند عقب افتادند.

دلاوری با اشاره به اینکه از زمانی که اروپاییان دین مسیحیت را رها کردند پیشرفت کردند عنوان کرد: اما این موضوع در مورد دانشمندان ایرانی وارونه است به معنای دیگر از زمانی که دین اسلام در جامعه مسلمانان ایرانی کمرنگ شد پیشرفت‌های علمی آنان هم متوقف شد.

رئیس اداره استعدادهای درخشان استان اصفهان غرور را آفت دانش بشری قلمداد کرد و گفت: مغرور شدن در هر مرحله‌ای از زندگی می‌تواند مهم‌ترین معضل و آفت تیزهوشی انسان باشد.

دبیر انجمن دانش‌آموزان سمپاد کاشان نیز در این مراسم متذکر شد: نخستین دوره مسابقات گروهی ریاضی سیگما «CIGma» به ابتکار دانش‌آموزان مدرسه تیزهوشان شهید بهشتی کاشان برگزار می‌شود.

محمدحسین فرشچی اذعان داشت: در این مسابقات دانش‌آموزان تیزهوش‌ منتخب استان‌های کشور به مدت سه روز با ارائه مقالات، کارگاه‌های آموزشی و مباحث علمی دیگر در قالب آزمون نهایی با یکدیگر به رقابت پرداخته که در پایان از نفرات برتر در مراسم اختتامیه که در سومین روز مسابقات برگزار می‌شود تجلیل می‌شود.

انتهای پیام/2406/ن30/ث3001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول