اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس گزارش می‌دهد

لرزه چهارشنبه سوزی بر تن بهار

خبرگزاری فارس: چهارشنبه سوری جشنی است که قبل از رسیدن بهار برگزار می‌شود، ولی در این جشن ممکن است خطر‌هایی جبران‌ناپذیر رخ دهد.

لرزه چهارشنبه سوزی بر تن بهار

به گزارش خبرگزاری فارس از بروجرد، چهارشنبه سوری یکی از سنت‌های قدیمی ما ایرانیان است که در زمان‌های گذشته این سنت و جشن تنها به صورت یک آتش بازی مختصر اجرا می‌شده، ولی امروزه این جشن گسترده‌تر و پرخطر شده است.

با نزدیک شدن به شب چهارشنبه سوری نگرانی‌هایی در خانواده‌ها ایجاد می‌شود و در برخی موارد در هنگام راه رفتن در کوچه و خیابان صدایی می‌شنویم که تکان دهنده است و در این زمینه جوانان و نوجوانان بیشترین قربانیان این شب هستند.

این مراسم هر ساله در آخرین چهارشنبه سال برگزار می‌شود و برای برگزاری این مراسم آتشی روشن می‌شود و با پریدن از روی آن شعرهای قدیمی را نیز می‌خوانند.

ولی این مراسم تنها به این سادگی در سال‌های اخیر برگزار نمی‌شود و منجر به جراحات سنگین سوختگی و یا حتی منجر به مرگ می‌شود و با رعایت نکردن نکاتی باعث می‌شود که در آستانه سال نو، برخی خانواده‌ها عزادار باشند.

جوانان و نوجوانان این مراسم را در خیابان‌ها برگزار می‌کنند که گاهی با پرتاب کردن مواد محترقه سبب ترساندن افراد شده و صدمات جبران ناپذیری را وارد می‌کنند.

در این شب شاهد حوادث تلخی هستیم که مهم‌ترین این حوادث پرتاب مواد محترقه به سمت همدیگر است که باعث قطع عضو و یا از دست دادن چشم افراد است که تنها به خاطر چند لحظه لذت بردن از صدای مواد آتش‌زا این حوادث رخ می‌دهد.

در زمان‌های دور در این شب خانواده‌ها در کنار هم جمع می‌شدند و آتشی برپا می‌کردند و اگر هم کینه و کدورتی در بین آنها بود، در این شب از بین می‌رفت ولی امروزه این آیین و سنت‌ها کمرنگ شده و جای خود را به حوادث داده است.

بهتر است در این شب خانواده‌ها در کنار فرزندان خود باشند و با روشن کردن یک آتش ساده و کوچک لذت چهارشنبه سوری را برای فرزندان خود مهیا کنند، تا فرزندان نیز در کمال آرامش و بدون خطر این شب را سپری کنند.

در ادامه رئیس شبکه بهداشت و درمان بروجرد در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در بروجرد گفت: در شب چهارشنبه سوری سال گذشته متاسفانه بیش از 50 نفر مصدوم در بروجرد بر جای گذاشت.

محسن صیرفی افزود: از این تعداد مصدوم، دو نفر دچار سوختگی شدید شدند که چند روز در بیمارستان بستری شدند و یک نفر بر اثر پرتاب مواد محترقه به چشم وی سبب شد که 50 درصد بینایی خود را از دست بدهد.

وی بیان کرد: توصیه می‌شود که در این شب بزرگترها حتما در کنار بچه‌ها باشند و مخصوصا کودکان زیر پنج سال خود را در این شب تنها نگذارند، زیرا در برخی موارد کودک به دلیل ناآگاهی ممکن است در هنگام پریدن از آتش به داخل آتش بیافتد و سبب بروز حادثه‌ای دلخراش شود.

صیرفی اظهار داشت: توصیه دیگر ما به افراد در این شب این است که از مواد محترقه استاندارد شده و از محل‌هایی خریداری کنند که استاندارد باشند و در محل‌هایی استفاده کنند که از قبل برای این شب در نظر گرفته شده است و از خرید مواد محترقه و آتش‌زا از دست‌فروشان و یا مواد دست ساخته جدا خودداری کنند.

وی تصریح کرد: اگر در این شب حادثه‌ای رخ داد، خانواده‌ها از خوددرمانی بپرهیزند و فرد مصدوم را سریعا به بیمارستان منتقل کنند تا در همان لحظه‌های اولیه درمان‌ شروع شده و مشکلات سنگینی در پی نداشته باشد.

انتهای پیام/2304/ب40/ظ1004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول