اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

معاون استاندار کردستان خبر داد

مبادلات 5.5 میلیارد دلاری کالا در کردستان / رشد 4 درصدی صادرات کردستان به عراق

خبرگزاری فارس: معاون توسعه و برنامه‌ریزی استاندار کردستان از انجام 5 میلیارد و 500 میلیون دلار مبادلات از مرزهای استان به کشور عراق در سال‌جاری خبر داد.

مبادلات 5.5 میلیارد دلاری کالا در کردستان / رشد 4 درصدی صادرات کردستان به عراق

به گزارش خبرگزاری فارس از سنندج، ارسلان ازهاری در مراسم آغاز بکار مرکز داوری اتاق بازرگانی سنندج که با حضور جمعی از مسئولان در سالن پیامبر اعظم استانداری کردستان برگزار شد، اظهار کرد: آب، صنعت و معدن، بازرگانی و گردشگری چهار محور توسعه‌ای استان است که با تلاش‌های مسئولین کشوری و استانی شاهد کسب رتبه‌های برتر استان در هر کدام از این ظرفیت‌ها هستیم.

ازهاری با اشاره به وجود بیش از 230 کیلومتر مرز مشترک استان کردستان با کشور عراق گفت:‌ وجود این میزان مرز مشترک، قرابت فرهنگی، نزدیکی مردمان دو کشور و همچنین کمک‌های نظام جمهوری اسلامی به مردم عراق در زمان خود اشتیاق آنان به مراودات تجاری را با کشور ایران به ویژه استان کردستان دوچندان کرده است.

به گفته وی، وجود دو مرز رسمی باشماق مریوان و سیران‌بند بانه نیز زمینه را برای افزایش و توسعه مراودات مرزی افزایش داده است به گونه‌ای که در سال‌جاری بیش از 5 میلیارد و 500 میلیون دلار مبادلات مرزی با کشور عراق صورت گرفته است.

معاون توسعه و برنامه‌ریزی استاندار کردستان خاطرنشان کرد: بیش از 20 درصد از صادارت ایران به عراق از طریق مرزهای کردستان انجام می‌شود.

رشد 4 درصدی صادرات کردستان به عراق

ازهاری گفت: 4 میلیارد و 300 میلیون دلار از صادرات ایران به عراق در سال جاری از طریق مرزهای کردستان صورت گرفته است و مبادلات مرزی با رشد چهار درصدی مواجه شد.

به گفته وی، تفاهم‌نامه‌های زیادی از سال 89 تاکنون در این استان در سطح استانداران و اجلاس استانداران در اربیل و سلیمانیه منعقد شده که اساس و محور همه آنها گسترش مبادلات مرزی میان دو کشور ایران و عراق بوده است.

معاون توسعه و برنامه‌ریزی استاندار کردستان به فعالیت 19 تعاونی مرزنشینان با عضویت بیش از 208 هزار نفر اشاره کرد و گفت: وجود این ظرفیت‌ها نیاز به دفاتر و مراکز داوری برای حل و فصل مشکلات احتمالی بین تجار را افزایش می‌دهد.

به گفته ازهاری، ایجاد مرکز داوری اتاق بازرگانی سنندج نیز به منظور حل اختلافات احتمالی فی‌مابین تجار داخلی و تاجران عراقی از پیشنهادهای مطرح شده دو کشور بود که با پیگیری‌های انجام شده تحقق یافت.

وی توجه به بحث آموزش در دو بعد تجار و بازرگانان به منظور آشنایی آنان با مبنای حقوق خود در تنظیم قرادادها را ضروری دانست و گفت: تایید صلاحیت وکلا و داوران باید به صورت ویژه دیده شود.

معاون توسعه و برنامه‌ریزی استاندار کردستان در پایان ارتباط و تعامل بین دستگاه قضا و دستگاه‌های اجرای استان را ظرفیتی خوب برای توسعه و تحقق اهداف مرکز داوری اتاق بازرگانی سنندج دانست و خاطرنشان کرد:‌ کمیته حمایت از سرمایه‌گذاران در استان به منظور رسیدگی به شکایت آنان نیز با ریاست رئیس‌کل داگستری استان تشکیل شده است.

انتهای پیام/79002/صا30/ژ1001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول