اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

معاون توانبخشی بهزیستی همدان:

2 تا 5 سالگی سن طلایی تشخیص بیماری اوتیسم است

خبرگزاری فارس: معاون توانبخشی بهزیستی همدان گفت: سن طلایی تشخیص اوتیسم در سنین دو تا پنج سالگی است و بعد از این سن مشکلات ذهنی و روانی کودکان اوتیسم مشاهده می‌شود.

2 تا 5 سالگی سن طلایی تشخیص بیماری اوتیسم است

به گزارش خبرگزاری فارس از همدان، اکبر سوری ظهر امروز در حاشیه برگزاری کارگاه آموزشی اختلالات طیف اوتیسم با بیان این‌که اختلالات نافذ رشد یا اوتیسم اختلال بسیار طولانی است، اظهار داشت: در بیماری اوتیسم ما با عوارض ثانویه آن مواجه هستیم که به اسکیزوفرنی دوران کودکی معروف است.

وی ادامه داد: این بیماری جزو بیماری‌های روانی دوران کودکی است که فرد در خود فرو می‌رود و مشکلات ارتباطی، اجتماعی و تفکری دارد و این بیماری به در خود فرورفتگی نامیده می‌شود. 

معاون توانبخشی بهزیستی همدان افزود: بیماری اوتیسم و بیماری‌های اختلالات ذهنی باعث عقب‌ماندگی ذهن می‌شوند.

وی گفت: هر معلول پنج برابر یک بیماری که در بیمارستان بستری می‌شود هزینه دارد که باید این امر مدنظر باشد.

سوری در ادامه به آمار افراد مبتلا به بیماری اوتیسم اشاره کرد و یادآور شد: در سطح جهان از هر 10 هزار نفر 60 نفر به بیماری اوتیسم مبتلا است و در ایران از 70 میلیون نفر جمعیت حدود 420 هزار نفر برآورد می‌شود که به بیماری اوتیسم مبتلا باشند.  

وی ادامه داد: در استان همدان پایشی در خصوص شناسایی بیماران مبتلا به اوتیسم انجام نشده اما به نظر می‌رسد از هر 10 هزار نفر تعداد 60 نفر مبتلا باشند. 

معاون توانبخشی بهزیستی همدان در ادامه تصریح کرد: در سال گذشته یک مرکز درمانی، توانبخشی و آموزشی بیماران اوتیسمی بهزیستی استان احداث شد و تعداد 50 نفر بین سن دو تا 20 سال از خدمات این مرکز استفاده می‌کنند.

وی عنوان کرد: بیماری اوتیسم در سن 18 ماهگی علائم خود را نشان می‌دهد و یکی از علائم بیماری این است که فرد علاقه‌ای به بازی و سرگرمی ندارد و در یک گوشه‌ای به تفکر فرو می‌رود.

سوری افزود: فرد مبتلا به بیماری اوتیسم حرکات چرخشی را تکرار می‌کند در ابتدا برای خانواده‌ها بی‌دردسر هستند و در ارتباط با همسالان بسیار کمتر است و این بیماری در سنین 24 تا 36 ماهگی قابل تشخیص است.

وی تصریح کرد: بهترین کاری که برای بیماران اوتیسمی می‌توان انجام داد برنامه‌های توانبخشی است که توسط روانشناسان آموزش دیده و متخصص در مرکز اوتیسم همدان انجام می‌شود.

سوری ادامه داد: درمان بیماران اوتیسمی از طریق دارو درمانی و برنامه‌های آموزشی است که توسط خانواده‌ها و مراکز درمانی انجام می‌شود.

وی در ادامه با اشاره به این‌که در برگزاری کارگاه آموزشی محدوده خاصی در نظر گرفته شده است، گفت: این کارگاه به صورت آزمایشی و پایلوت در حال انجام است که در آینده در سطح کل کشور اجرایی می‌شود.

معاون توانبخشی بهزیستی همدان ادامه داد: در فاز اول اجرای طرح اوتیسم در استان همدان و در دو منطقه شهرک مدنی و مریانج انجام می‌شود و انتخاب این دو منطقه در سطح شهر همدان به خاطر آمار مراجعات اوتیسم به مرکز اتیسم همدان است.

وی در پایان گفت: یکی از عوامل عقب‌ماندگی ذهنی عدم ارتباط با جامعه است چراکه در فرد مبتلا به اوتیسم ارتباط اجتماعی مختل و مهارت‌های اجتماعی از بین می‌رود و شیوه تفکر او تخریب شده و در نتیجه فرد به کم‌توانی ذهنی مبتلا می‌شود.

انتهای پیام/89019/م20/ژ1001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول