اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

اداره کل دامپزشکی خراسان‎رضوی در پی کاهش دما هشدار داد

احتمال شیوع بیماری در گله‎های دام و طیور

خبرگزاری فارس: با توجه به کاهش دمای استان و احتمال بروز نوسانات حرارتی، اداره کل دامپزشکی از تمام پرورش دهندگان دام و طیور خواست تا با رعایت توصیه‌هایی از بروز بیماری در گله‌های پرورشی دام و طیور جلوگیری به ‌عمل آورند.

احتمال شیوع بیماری در گله‎های دام و طیور

به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد اداره کل دامپزشکی خراسان‌رضوی با صدور اطلاعیه‎ای به دامداران نسبت به کاهش شدید دما در این استان هشدار داد.

در این اطلاعیه آمده است حیواناتی که در آنها هر نوع علائم بالینی از قبیل سرفه و عطسه دیده می‌شود باید حتما از سایر حیوانات جدا نگه داشته شوند تا از گسترش بیماری در سایر دام‌ها جلوگیری شود.

همچنین آب مصرفی دام، سرد و یخ زده نبوده و در این مورد دامداران باید آب مصرفی را در محل گرم‌تری نگهداری کنند و در فواصل معین به مصرف دام‌ها برسانند.

در صورت استفاده از وسایل گرمازا در محل نگهداری دام‌ها، طوری برنامه‌ریزی شود تا گازهای حاصل از احتراق این وسایل به خارج از محل دام‌ها هدایت شود.

همچنین با توجه به حساس بودن حیواناتی نظیر اسب به نوسانات درجه حرارت محیط، به تمام باشگاه‌های سوارکاری و دارندگان انواع اسب، توصیه می‌شود تمهیدات لازم برای یکنواختی درجه حرارت محیط فراهم کرده و حتی‌المقدور اسب‌ها را با پوشش مخصوص نگهداری کنند.

اداره کل دامپزشکی در ادامه اطلاعیه خود به دامداران توصیه کرده است در ساعات گرم‌تر روز، دام‌داران، دام‎ها را از اصطبل خارج کرده و برای مدتی درب‌های اصطبل را باز باقی نگهدارند.

همچنین با توجه به اهمیت تغذیه در این فصل، توصیه شده تا تغذیه دام‌ها در فواصل زمانی مناسب صورت پذیرد و تا حد امکان میزان مواد خشک و انرژی زا به جیره غذایی دام‌ها افزوده شود.

دارندگان و پرورش دهندگان انواع طیور لازم است دقت کنند که دمای آب مصرفی طیور با دمای سالن یکی باشد و از ورود هوای مستقیم به سالن پرورش طیور جلوگیری شود.

در صورت استفاده از وسایل گرمازا به جز هیتر که سبب مصرف اکسیژن سالن پرورش می‌شود، قسمتی از سالن برای خروج گازها تعبیه گردد.

با توجه به سردی هوا و افزایش مصرف دان، لازم است فرمول غذایی طوری تنظیم شود که انرژی مورد نیاز برای تمامی گله طیور تامین شود.

انتهای پیام/70005/ش‌/ض1002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول