اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرکل منابع طبیعی استان قم خبر داد

اجرای بذرکاری بادام کوهی در 90 هکتار از اراضی قم

خبرگزاری فارس: مدیرکل منابع طبیعی استان قم گفت: به منظور حفظ و گسترش سطح ذخیره‌گاه‌های جنگلی استان در سال 91 با استفاده از اعتبارات ملی در سطح 90 هکتار از ذخیره‌گاه‌های جنگلی موشکیه عملیات بذرکاری بادام کوهی به انجام رسید.

اجرای بذرکاری بادام کوهی در 90 هکتار از اراضی قم

احمد عفتان امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در قم با اشاره به اینکه مساحت استان قم حدود یک میلیون و 124 هزار هکتار است اظهار کرد: حدود 83 درصد از سطح استان را منابع طبیعی شامل جنگل، مرتع، اراضی بیابانی و حوزه‌های آبخیز تشکیل می‌‌دهد.

*کنترل سیل مهم‌ترین هدف حوزه آبخیزداری

وی با اشاره به نقش مهم و تاثیرگذار حوضه آبخیزداری اظهار کرد: اعتبارات مصوب سفر مقام معظم رهبری با هدف کنترل سیل، تغذیه سفره‌های آب زیرزمینی، کنترل رسوبات، جلوگیری از فرسایش خاک و تلطیف هوا در دو حوضه آبخیز «وزوا» و حوضه آبخیز «پردیسان» اجرا می‌شود.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان قم با تاکید بر اینکه حوضه آبخیز وزوا دارای روان‌آبی در حدود 1.2 میلیون متر مکعب در سال و حوضه آبخیز پردیسان دارای حجم روان‌آبی معادل 1.8 میلیون متر مکعب در سال است اضافه کرد: در صورت عدم احداث سازه‌های کنترلی آبخیزداری به دلایل کوهستانی بودن منطقه و شیب زیاد، آب ناشی از بارندگی‌ها به سرعت از دسترس کشاورزان خارج می‌شد و در دشت‌های پایین دست و قسمت‌های دیگر حوزه به سیلاب‌های مخرب همراه با خسارت‌های فراوان تبدیل می‌شد.

عفتان اضافه کرد: علاوه بر این موارد در صورت عدم وجود این سازه‌ها اثرات خشکسالی نیز تشدید می‌شود.

وی تصریح کرد: تاکنون و طی سنوات گذشته در حوضه آبخیز وزوا حدود 5 هزار متر مکعب بند گابیونی و 3 هزار و 450 متر مکعب بند سنگ ملاتی و حجم قابل توجهی از بندهای خشکه چین در سرشاخه‌ها و آبراهه‌های حوضه مذکور با اعتباری بالغ بر 5 میلیارد ریال اجرا شده است.

*35 درصد سیل شهر پردیسان کنترل شده است

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان با اشاره به اینکه در حوضه پردیسان نیز در سال‌های اخیر برای کنترل سیل شهر پردیسان 11 پروژه با حجمی معادل هزار و 300 متر مکعب بند گابیونی، 4 هزار و 300 متر مکعب سازه سنگی ملاتی و 21 هزار و 300 متر مکعب بند خاکی با اعتباری بالغ بر 12 میلیارد ریال احداث شده است، اضافه کرد: این آمار نشان می‌دهد حدود 35 درصد از کل حجم روان‌آب ناشی از سیلاب‌ها با دوره بازگشت 100 ساله این حوزه کنترل شده است.

*عملیات بذرکاری منطقه موشکیه

وی تصریح کرد: به منظور حفظ و گسترش سطح ذخیره‌گاه‌های جنگلی استان در سال 91 با استفاده از اعتبارات ملی با عنوان صیانت از جنگل‌های مرکزی در سطح 90 هکتار از ذخیره‌گاه‌های جنگلی موشکیه عملیات بذرکاری با بادام کوهی به انجام رسید.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان قم خاطرنشان کرد: به منظور زیباسازی و گسترش فضای سبز استان در سطح 70 هکتار از پروژه جنات واقع در اتوبان قم - تهران با سیستم آبیاری قطره‌ای مجددا زیر پوشش درختکاری واقع شد.

انتهای پیام/78008/و30/چ3000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول