اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیر عامل آبفای خوزستان:

آب 57 شهر خوزستان را تامین می‌کنیم

خبرگزاری فارس: مدیر عامل آبفای خوزستان گفت: شرکت آب و فاضلاب این استان یکی از نزدیکترین خدمتگزاران به مردم است که تامین آب 57 شهر را بر عهده دارد.

آب 57 شهر خوزستان را تامین می‌کنیم

به گزارش خبرگزاری فارس از اهواز، محمد علی صنیعی‌نژاد در نشست خبری با اصحاب رسانه اظهار کرد: از 57 شهری که تامین آب آن را برعهده داریم آب مصرفی 27 شهر از محل چاه‌های مختلف سطح شهر تامین می‌شود.

وی افزود: 116 حلقه چاه آب در سطح شهر موجود است که از آنها 42 هزار متر مکعب روزانه آب تولید می‌شود.

مدیر عامل آبفای خوزستان تصریح کرد: 30 شهر نیز از منابع آب‌های سطحی تامین می‌شوند که این میزان آب 558 هزار هکتار در روز است.

وی با اشاره به اینکه در مجموع 960 هزار هکتار آب روزانه تولید می‌شود، خاطرنشان کرد: در ابتدای تاسیس شرکت آب و فاضلاب خوزستان تنها 22 شهر با میزان 337 هزار متر مکعب آب پوشش داده می‌شد که در حال حاضر این رقم به 57 شهر رسیده است.

صنیعی‌نژاد با اشاره به شهرهای تازه تاسیس استان خاطرنشان‌ کرد: یک سری انتظارات در مردم در آغاز تاسیس شهرها وجود دارد که یکی از آنها تامین آب است و به دنبال آن اصلاح خطوط انتقال آب و اصلاح شبکه می‌آید که شرکت آب و فاضلاب خوزستان با استفاده از طرح‌های جامع و انتخاب مشاور این کارها را انجام می‌دهد.

وی با اشاره به اینکه با حداقل تجهیزات کار را آغاز کرده‌ایم، عنوان کرد: در زمینه حفر و تجهیز چاه در ابتدای انقلاب 36 حلقه چاه در سطح استان وجود داشت که در سال 84 این رقم به 72 حلقه رسید و در حال حاضر 116 حلقه چاه با هدف‌گذاری و برنامه ریزی درست برای تامین آب شهرها حفر شده است.

وی همچنین عنوان کرد: خوزستان به دلیل درگیری با جنگ تحمیلی از استان‌های دیگر عقب مانده است و با توجه و حمایت مضاعف مسئولان باید بیش از پیش به سوی تعالی و پیشرفت رهنمون شود.

*سالانه 150 تا 200 کیلومتر اصلاح شبکه در استان

رئیس هیئت مدیره آبفای خوزستان با بیان اینکه شرکت آب و فاضلاب منبع اعتبار ملی ندارد و با همکاری استانداری به اصلاح شبکه جاهایی که بیشترین مشکل را دارند می‌پردازد، تصریح کرد: توزیع و انتقال آب در سال جاری 7 میلیون و 700 هزار کیلومتر است که نسبت به سال 84 در حدود 3 میلیون و 430 کیلومتر اضافه شده است.

وی در ادامه افزود: بهینه سازی و اصلاح شبکه از این 7 میلیون و 700 هزار کیلومتر در حدود 50 درصد بوده است و برای اصلاح مابقی این شبکه 700 میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد.

به گفته وی از محل درآمدهای آبفا، سالانه 150 تا 200 کیلومتر اصلاح شبکه در سطح استان داریم.

*ذخیره آب باید به مرز 93 درصد از تولید برسد

مدیر عامل آب و فاضلاب استان خوزستان بیان کرد: حجم ذخیره آب در ابتدای انقلاب 269 هزار متر مکعب بود و این رقم در سال 84 به 412 هزار متر مکعب رسید.

وی همچنین عنوان کرد: در سال جاری نیز این رقم به 647 هزار متر مکعب با 148 مخزن افزایش یافته است و در این هفت سال 55 مخزن اضافه شده است.

وی در این زمینه اضافه کرد: برای  اینکه به ظرفیت پایدارتری برسیم به 240 هزار متر مکعب ذخیره آب دیگر نیاز داریم تا به مرز 93 درصد از تولید برسیم  و در مواقع قطعی آب و شکستگی لوله بین 17 تا 20 ساعت ایجاد ظرفیت و پشتوانه داشته باشیم.

*568 هزار مشترک آب در سطح خوزستان وجود دارد

صنیعی‌نژاد با اشاره به اینکه حجم کار با گذشته قابل مقایسه نیست، گفت: در حال حاضر 568 هزار مشترک آب در سطح استان خوزستان وجود دارد، در حالی که این رقم در ابتدای تاسیس آبفا 263 هزار مشترک بود و در سال 84 به 363 هزار رسید.

وی با بیان اینکه آب خوزستان سالم است، عنوان کرد: در گذشته دو آزمایشگاه برای کنترل آب در سطح استان وجود داشت اما هم‌اکنون 18 آزمایشگاه وظیفه کنترل و پالایش آب استان را برعهده دارند و هم زمان این کار توسط اداره بهداشت نیز انجام می‌شود.

به گفته وی سالم بودن و مطلوبیت آب استان خوزستان 99.9 دهم درصد است و به دلیل حساسیت، آب روزانه آزمایش می‌شود و هیچ میکروب و اپیدمی خاصی گزارش نشده است.

*عقب ماندگی در فاضلاب استان خوزستان

رئیس هیئت مدیره آبفای خوزستان در رابطه با مشکلات فاضلاب خوزستان خاطرنشان‌ کرد: در فاضلاب خوزستان عقب ماندگی بسیاری وجود دارد و با وجود داشتن پنج تصفیه خانه تازه به مرز 33 درصد در 15 شهر رسیده‌ایم.

وی افزود: به جز پنج شهر اخیر مطالعات فاضلاب 52 شهر انجام شده است و 16 شهر کد اجرایی را دریافت کرده‌اند و در مرحله فروش اوراق مشارکت قرار دارند.

صنیعی‌نژاد با بیان اینکه اعتبارات عمرانی از شاخص‌های حرکت آب و فاضلاب است، عنوان کرد: هزینه هر متر مربع فاضلاب در حدود 300 هزار تومان است که با سپرکوبی این رقم به یک میلیون و 300 هزار تومان می‌رسد.

وی با اشاره به اینکه فروش اوراق مشارکت یکی از راه‌های تامین اعتبار برای اصلاح فاضلاب است، ادامه داد: برای اتمام فاضلاب 16 شهر به 960 میلیارد تومان اعتبارات عمرانی نیاز داریم که کار را با فروش 270 میلیارد تومان اوراق مشارکت آغاز کردیم.

*با هدفمندی یارانه‌ها هیچ افزایشی در هزینه آب بها نداشته‌ایم

مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب استان خوزستان با بیان اینکه آب بها  مظلوم واقع شده است، خاطرنشان‌ کرد: در استان خوزستان از شروع هدفمندی یارانه‌ها تغییری در نرخ‌ها نداشتیم در حالی که هزینه یک متر مکعب آب 480 تومان است و از مشترکین 190 تومان دریافت می‌شود.

وی با اشاره به اینکه هزینه آب بها برای تاسیسات، مواد منعقد کننده  و کلرزنی می‌شود، عنوان‌ کرد: هزینه مطالبات از بخش‌های مختلف 47 میلیارد تومان است و به ازای هر دوره قبوض مبلغ یک میلیون و 500 هزار تومان اضافه می‌شود.

*انشعابات غیر مجاز، ناحقی که حق خیلی‌ها را ضایع می‌کند

صنیعی‌نژاد ادامه داد: انشعابات غیر مجاز ناحقی است که حق خیلی از مشترکین را ضایع می‌‌کند، این انشعابات غیر مجاز ایجاد مشکل می‌کند و باعث افت فشار آب می‌شود.

به گفته وی در حدود 20 درصد تولید آب بابت انشعابات غیر مجاز هدر می‌رود.

وی با اشاره به اینکه متوسط هدر رفت آب در کشور 23 درصد است، تصریح کرد: در استان خوزستان هدر رفت آب 35 درصد است که 15 درصد آن بابت فرسودگی لوله‌ها و 20 درصد هم به دلیل انشعابات غیر مجاز است.

مدیر عامل آب و فاضلاب استان خوزستان در پایان از آغاز عملیات فاضلاب مسجد سلیمان خبر داد و گفت: یکی از دغدغه‌های مردم این شهر مشکل فاضلاب بود که از آخر هفته، عملیات فاضلاب مسجد سلیمان آغاز می‌شود و به طور عمده در سال جدید ادامه پیدا می‌کند.

انتهای پیام/72008/ق40/گ1003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول