اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیر امور اراضی جهاد کشاورزی گیلان:

تغییر کاربری اراضی کشاورزی گیلان برای ساخت ویلا تهدید است

خبرگزاری فارس: مدیر امور اراضی سازمان جهاد کشاورزی گیلان گفت: هجوم افراد غیربومی به استان و تغییر کاربری اراضی کشاورزی برای ساخت ویلاهایی که در سال ممکن است یک بار از آن استفاده شود، تهدیدی برای اراضی کشاورزی استان محسوب می‌شود.

تغییر کاربری اراضی کشاورزی گیلان برای ساخت ویلا تهدید است

علی‌اکبر برجسته امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در رشت تغییر کاربری اراضی کشاورزی استان را از مهم‌ترین مشکلات این بخش عنوان کرد.

وی با بیان اینکه اجرای برخی پروژه‌های بزرگ که از کنار اراضی کشاورزی می‌گذرند، تهدیدی برای کاربری آن ها است، اظهار کرد: خرد بودن اراضی کشاورزی استان تهدیدی برای این بخش است.

این مسئول به تصویب قانون حفظ کاربری اراضی کشاورزی اشاره کرد و گفت: حفظ امنیت غذایی و نیاز غذایی کشور از اهداف مهم تصویب این قانون است.

وی با تصریح بر اینکه قانون تغییر کاربری اراضی کشاورزی در سال 1374 تصویب شد، خاطرنشان کرد: طبق این قانون هرگونه مجوز و صدور پروانه ساخت و انجام امور زیربنایی در روستاها نظیر آب و برق با رعایت این قانون امکانپذیر است.

این مسئول ادامه داد: همچنین طبق این قانون هرگونه تغییر کاربری اراضی کشاورزی باید در کمیسیونی متشکل از راه و شهرسازی، دفتر فنی استانداری، سازمان جهاد کشاورزی و مدیریت تغییر امور اراضی کشاورزی استان انجام شود.

به گفته مدیر امور اراضی سازمان جهاد کشاورزی گیلان، طبق تبصره یک ماده نخست قانون حفظ اراضی، امسال با 141 مورد تقاضای تغییر کاربری به مساحت 29 هزار و 563 متر مربع در گیلان موافقت و با  78 مورد به مساحت 70 هزار و 81 متر مربع مخالفت شده است.

وی با بیان اینکه تغییر کاربری باغ‌های چای باید توجیه داشته باشد، اضافه کرد: طبق قانون «اراضی بایرات» در تشخیص مصلحت نظام، اگر کشاورزی زمین خود را کشت نکرد اخطار می‌گیرد که در استان‌های شمالی این اخطار پنج ‌ساله است و پس از آن زمین به تملک دولت در می‌آید و در اختیار علاقه‌مندان به تولید قرار داده می‌شود.

برجسته، اضافه کرد: امسال طبق تبصره چهار قانون تغییر اراضی کشاورزی با 16 مورد به مساحت 68 هزار و 468 متر مربع شامل پنج مورد پرورش ماهی به مساحت 13 هزار و 492 متر مربع، پنج مرغداری به مساحت 39 هزار و 185 متر مربع و پنج مورد دامداری به مساحت 12 هزار و 790 متر در گیلان موافقت شده است.

وی درباره تغییر کاربری اراضی روستایی با اجرای طرح هادی و ساخت مسکن، تصریح کرد: مدیر اراضی مسئول مسکن روستایی نیست و ما مسئول تولید هستیم.

این مسئول با اشاره به اینکه در روستاهایی که طرح هادی دارند دهیار مکاتبه می‌کند، افزود: امور اراضی در کمیته کارشناسی تهیه طرح هادی عضو است.

وی ادامه داد: در سال جاری با مجوز احداث 135 واحد مسکونی روستایی با سطح 12 هزار و 404 متر مربع موافقت و با 59 مورد در سطح شش هزار و 68 متر مربع مخالفت شد.

برجسته از موافقت تغییر کاربری اراضی روستایی برای احداث دو مورد واحد تجاری و مخالفت 10 مورد در سال جاری خبر داد.

وی، 16 مورد تقاضا با 68 هزار و 468 متر مربع را در زمینه تغییر کشت ذکر کرد و یادآور شد: طبق قانون تغییر کاربری، امسال از 9 مورد بنای غیرمجاز در اراضی کشاورزی جلوگیری و حکم قطع بنا صادر شد.

مدیر امور اراضی سازمان جهاد کشاورزی گیلان، پیگیری تغییر کاربری‌ها را از وظایف این نهاد برشمرد و تصریح کرد: هجوم افراد غیربومی به گیلان به دلیل جاذبه‌های گردشگری آن و تغییر کاربری اراضی کشاورزی برای ساخت ویلاهایی که در سال یک بار ممکن است از آن استفاده کنند، تهدیدی برای اراضی کشاورزی استان محسوب می‌شود.

وی، نبود مدیریت واحد در سطح بخش‌ها، زیرساخت‌های مناسب با توسعه کشاورزی در روستاها و صنایع تبدیلی را جزو تهدیدهای اراضی کشاورزی گیلان برشمرد.

برجسته با بیان اینکه در روستاهای گیلان کشاورز پیشرو وجود دارد، خاطرنشان کرد: این کشاورزان از حداقل زمین‌های خود بهترین محصولات کشاورزی را به عنوان کشت دوم تهیه می‌کنند.

وی کمبود نیرو به دلیل بازنشستگی افراد را از مشکلات بخش کشاورزی در امور اراضی عنوان کرد و افزود: به ما مجوز جذب نیرو داده نمی‌شود و نمی‌توانیم نیروهای جدید را جایگزین کنیم.

این مسئول با اشاره به عضویت امور اراضی جهاد کشاورزی گیلان در شورای حفظ حقوق بیت‌المال، خاطرنشان کرد: برای حفظ کاربری اراضی کشاورزی گیلان تمام توان خود را به ‌کار می‌گیریم زیرا این سرزمین متعلق به آیندگان است و باید کاربری آن حفظ شود.

وی نقش دهیار را در حفظ کاربری اراضی اساسی خواند و یادآور شد: برای حفظ کاربری نیازمند همکاری همه‌ جانبه هستیم.

انتهای پیام/2300/ز40/ظ1004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول