اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرکل اداره کتابخانه‌های عمومی فارس خبر داد

راه‌اندازی 15 ایستگاه مطالعه در فارس

خبرگزاری فارس: مدیرکل اداره کتابخانه‌های عمومی فارس از راه‌اندازی 15 ایستگاه مطالعه با 13 هزار جلد کتاب در این استان خبر داد.

راه‌اندازی 15 ایستگاه مطالعه در فارس

به گزارش خبرگزاری فارس از شیراز، حجت‌الاسلام محسن اسماعیل‌پور ظهر امروز در جمع خبرنگاران اظهار داشت: مقدمات فعالیت ایستگاه‌های مطالعه از بهمن ماه امسال آغاز و 128 هزار کتاب شارژ این ایستگاه‌ها شد.

مدیرکل اداره کتابخانه‌های عمومی فارس افزود: از مدت‌ها پیش و در راستای تحقق منویات مقام معظم رهبری این نیاز احساس می‌شد که ایستگاه‌های مطالعه در سطح جامعه راه‌اندازی شود.

به گفته وی، راه‌اندازی ایستگاه‌های مطالعه با این گستردگی برای نخستین بار است که در کشور اتفاق می‌افتد و یکی از اهداف مغفول مانده انقلاب اسلامی با این امر محقق شده و گامی بزرگ در راستای ارائه الگوی تمدن اسلامی برداشته می‌شود.

اسماعیل‌پور تصریح کرد: هر ایستگاه با حدود 15 عنوان کتاب به صورت ریلی طراحی شده و در هر بخش چند کتاب کودک، نوجوان، رمان، مباحث اعتقادی و دینی، مباحث اجتماعی، دفاع مقدس و ... قرار می‌گیرد.

این مسئول خاطرنشان کرد: این ایستگاه‌ها در مکان‌های پر تردد مانند فرودگاه‌ها، پایانه قطار، بیمارستان‌ها، دانشگاه‌ها و بانک‌های پر تردد استقرار می‌یابند.

وی یادآور شد: راه‌اندازی 15 ایستگاه مطالعه در فارس تبدیل شده و آگاهی‌های اقشار مختلف جامعه متناسب با ذائقه آنان ارتقا می‌یابد.

به گفته مدیرکل اداره کتابخانه‌های عمومی فارس، اجرای طرح ایستگاه‌های مطالعه باعث می‌شود که ناشران و نویسندگان نیز به کار خود امیدوارتر شوند و آثار فاخر بهتر در جامعه مخاطبان توزیع شود.

تقویت حس امانتداری و نوع‌دوستی

اسماعیلی‌پور بیان داشت: راه‌اندازی ایستگاه‌های مطالعه که افراد کتابی را از یک ایستگاه امانت گرفته و به ایستگاه دیگر تحویل می‌دهند باعث توسعه احساس امانتداری در مردم می‌شود.

وی ادامه داد: تقویت احساس تعامل با دیگران و رعایت حقوق متقابل به صورت درونی، تقویت احساس حفاظت از بیت‌المال و اموال عمومی و افزایش حس نوع‌دوستی در جامعه از ثمرات غیر مستقیم این طرح است.

کتاب‌های ایستگاه به جای کم شدن زیاد شده است

این مسئول اضافه کرد: در استان فارس نه‌تنها کتابی از ایستگاه‌ها کم نشده بلکه حتی در برخی مکان‌ها مردم کتاب‌های خود را به ایستگاه داده‌اند.

مدیرکل اداره کتابخانه‌های عمومی فارس گفت: در قسمت زیرین هر قفسه ایستگاه مطالعه یک کمد برای اهدای کتاب در نظر گرفته شده که مردم می‌توانند کتاب‌های اهدایی را درون آن بیاندازند.

به گفته وی، ثمرات بلندمدت این طرح آن قدر بسیار است که گم شدن چند کتاب در مراحل اولیه طرح در قیاس با برکات آن ناچیز است.

این مسئول ادامه داد: تاکنون 7 هزار و 700 کتاب در این طرح به امانت برده شده و پس از چهار ماه به اجرای آزمایشی، در مورد استقرار ایستگاه‌های جدید و جانمایی آن تصمیم‌گیری می‌شود.

وی ابراز داشت: برای شهر شیراز 70 ایستگاه و برای هر شهرستان‌ فارس یک ایستگاه در دستور کار است.

آغاز به کار انجمن خیرین کتابخانه‌ساز فارس

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی فارس در این جلسه همچنین گفت: مجوز انجمن خیرین کتابخانه‌ساز فارس دریافت شده است.

اسماعیل‌پور یادآور شد: به‌زودی فعالیت این انجمن در زمینه احداث کتابخانه، اهدای زمین، خرید کتاب و فعالیت‌هایی از این دست آغاز می‌شود.

برگزاری آزمون استخدامی 25 اسفند ماه جاری

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی فارس در این نشست از برگزاری آزمون استخدامی تامین کادر نیروی انسانی کتابخانه‌ها در 25 اسفند ماه جاری خبر داد.

وی بیان داشت: این آزمون 600 شرکت‌کننده دارد که برای احراز 32 پست اداری به رقابت می‌پردازند.

به گفته این مسئول، ظرفیت قبولی در آزمون سه برابر نیاز است که نتایج آن خرداد ماه 92 اعلام شده و از طریق مصاحبه یک‌سوم افراد قبول شده انتخاب می‌شوند.

جمع‌آوری کتاب از مردم و راه‌اندازی کتابخانه در مناطق محروم

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی فارس در ادامه از اجرای طرح کتابخانه صبا خبر داد و گفت: در این طرح کاروان جمع‌آوری کتاب در مسیرهای سه‌گانه کشور حرکت را آغاز کرده است.

وی افزود: کتاب‌های اهدایی مردم پس از جمع‌آوری و ترمیم برای راه‌اندازی کتابخانه در مناطق محروم کشور مورد استفاده قرار می‌گیرد.

سفارش کتاب در طرح «کتاب من»

اسماعیل‌پور خاطرنشان کرد: در طرح «کتاب من» افراد با مراجعه به نزدیک‌ترین کتابخانه محل خود می‌توانند کتاب دلخواه را درخواست کرده و در اسرع وقت تحویل گیرند.

این مسئول افزود: در این طرح اعضای کتابخانه‌ها در صورتی که کتابی را در کتابخانه محل عضویت خود پیدا نکردند، از طریق سامانه «طرح کتاب من»، توسط کتابخانه مبدا وارد سامانه شده و کتاب‌های درخواستی پس از بررسی توسط نهاد خریداری و به کتابخانه مورد نظر به منظور استفاده اعضا ارسال می‌شود.

احداث 8 کتابخانه در سال آینده

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی فارس از احداث هشت کتابخانه در این استان در سال آینده خبر داد.

مدیرکل اداره کتابخانه‌های عمومی فارس عنوان کرد: از این هشت کتابخانه بررسی شده چهار کتابخانه دولتی، سه کتابخانه توسط انجمن خیرین کتابخانه‌ساز و مابقی شخصی است. همچنین در سال جاری 800 میلیون تومان کتاب از ناشران خریداری شده است.

اجرای طرح پرستار کتاب در بیمارستان‌ها

اسماعیل‌پور ابراز داشت: 57 طرح در ماه گذشته توسط واحد جذب مشارکت‌های مردمی نهاد کتابخانه‌های فارس مورد حمایت قرار داده شده است.

وی یکی از این طرح‌ها را طرح «پرستار کتاب» ذکر و اضافه کرد: با توافق دانشگاه علوم پزشکی شیراز در این طرح همان‌طور که پرستاران میز دارو را در بیمارستان گردانده و به بیماران دارو می‌دهند، میز کتاب توسط نیروهای خدماتی به بیماران ارائه می‌شود.

این مسئول خاطرنشان کرد: کتاب‌های طرح پرستار کتاب خریداری و تا پایان سال جاری اجرای آن آغاز می‌شود.

استقرار قفسه کتاب در مطب‌های پر تردد پزشکان بنا به درخواست خود پزشک نیز در همین راستا مورد اشاره وی قرار گرفت.

همکاری 117 سمن با اداره کتابخانه‌های فارس

همکاری 117 تشکل مردم‌نهاد با اداره کتابخانه‌های عمومی فارس دیگر موضوعی بود که توسط اسماعیل‌پور تشریح شد.

وی در این زمینه گفت: تعداد تشکل‌هایی که با ما همکاری می‌کنند از بسیاری از دستگاه‌های دولتی بیشتر است و ظرفیتی بسیار قوی برای اجرای طرح‌های فرهنگی محسوب می‌شود.

مدیرکل کتابخانه‌های فارس همچنین از فعالیت هشت شبکه توزیع کتاب در فارس خبر داد و ابراز داشت: گاهی دیده می‌شود که تولید و نشر کتاب در حوزه‌ای مناسب است، اما شبکه توزیع مشکل دارد و کتاب به طیف هدف خود نمی‌رسد که در همین زمینه راه‌اندازی شبکه‌های قوی توزیع در فارس آغاز شده است.

پررنگ شدن ترویج کتابخوانی در شهرستان‌های فارس

انجام 70 سفر شهرستانی و دیدار با ائمه جمعه و فرمانداران در راستای جریان‌سازی و تبدیل کتابخوانی به اولویت تصمیم‌گیران دیگر موردی بود که اسماعیل‌پور به آن اشاره کرد.

وی اضافه کرد: در این چند ماه شش مدیر شهرستانی که هم‌طراز مجموعه نبوده و با سرعت مطلوب حرکت نمی‌کردند تغییر یافتند.

اسماعیل‌پور تصریح کرد: فارس به سه منطقه تقسیم شده و اگر چه به دلیل کلان‌شهر بودن شیراز، گاه تنوع و تعدد برنامه‌ها در آن بیشتر است، اما ترویج کتابخوانی در شهرستان‌ها، احداث کتابخانه و سایر فعالیت‌ها با قوت پیگیری می‌شود.

به گفته وی، در 20 شهرستان فارس کانون‌های ادبی مجوز‌دار فعالیت می‌کنند و 57 کانون نیز در انتظار دریافت مجوز هستند.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی فارس اذعان داشت: سامانه «پکا» با هدف اتصال شعرای استان فارس به یکدیگر راه‌اندازی شده و قطعات برگزیده در سطح استانی به افراد ارسال می‌شود.

انتهای پیام/2448/ن40/گ1003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول