اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

23 اسفند صورت می‌گیرد

برگزاری گردهمایی خطاطان نسخ در قم/ رونمایی از کتاب سراج‌السالکین

خبرگزاری فارس: رئیس مجمع ذخایر اسلامی از رونمایی کتاب سراج‌السالکین در گردهمایی خطاطان نسخ در روز 23 اسفند ماه جاری در قم خبر داد.

برگزاری گردهمایی خطاطان نسخ در قم/ رونمایی از کتاب سراج‌السالکین

حجت‌الاسلام صادق اشکوری امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در قم با اشاره به کتاب سراج‌السالکین اظهار کرد: این کتاب از سوی شیخ علی بن حسین کربلایی به عنوان یکی از دانشمندان عصر صفوی تألیف شده و به خط استاد احمد نیریزی استاد برجسته خط نسخ و از کاتبان مهم قرآن‌های خطی به رشته تحریر درآمده است.

وی خاطرنشان کرد: نسخه منحصر این کتاب در کتابخانه دانشگاه اصفهان موجود است.

رئیس مجمع ذخایر اسلامی از رونمایی کتاب سراج‌السالکین خبر داد و افزود: رونمایی این کتاب همراه با گردهمایی خطاطان نسخ 23 اسفند ساعت 17 تا 19 در سالن همایش انجمن‌های علمی حوزه برگزار می‌شود.

وی عنوان داشت: مؤسسه تاریخ علم و فرهنگ، انجمن قلم حوزه و مجمع ذخایر اسلامی در برگزاری این مراسم همکاری می‌کنند.

اشکوری با اشاره به برگزاری مسابقه خط نسخ بین نسخ‌نویسان گفت: دارندگان خط‌های نسخ تا 19 اسفند فرصت دارند آثار خود را به دبیرخانه این مسابقه واقع در قم، خیابان آذر، کوچه 23، فرعی اول، سمت چپ، پلاک یک، مجمع ذخایر اسلامی ارسال کنند.

وی تصریح کرد: علاقه‌مندان در دو رشته نسخ آزاد و نظیر نویسی خط نیریزی از کتاب سراج‌السالکین می‌توانند به ارائه آثار بپردازند.

رئیس مجمع ذخایر اسلامی یادآور شد: آثار ارسال شده به دبیرخانه مسابقه داوری شده و به نفرات اول تا پنجم جوایز نفیسی اهدا می‌شود.

وی عنوان داشت: نمایشگاهی از آثار ارسال شده برگزار و کتابی از مجموعه آثار ارسال شده منتشر می‌شود.

میرزا احمد نیریزی در شهر نیریز فارس متولد شد و نخستین اثری که از او شناخته شده صحیفه سجادیه‌ای است که در سال 1087 قمری کتابت کرده و در آن نام پدرش را «سلطان محمد» و لقب خود را «شمس الدین» قید می‌کند.

احمد بن شمس‌الدین محمد نیریزی یا میرزا احمد نیریزی، ملقب به سلطانی از بزرگترین خوشنویسان خط نسخ و کاتبان قرآن در سده 12 هجری (اواخر حکومت صفوی) است.

وی بانی شیوه خاصی در خط نسخ است که مورد استقبال خوشنویسان پس از او قرار گرفت و به نسخ ایرانی شهرت یافته‌ است و به مناسبت کتابت برای شاه سلطان حسین صفوی برخی از آثارش را با عبارت «سلطانی» رقم یا امضاء می‌کرده‌ است.

احمد نیریزی به بزرگترین خوشنویس خط نسخ شهرت دارد اما در زمینه شکسته و نستعلیق هم فعالیت داشته است.

99 مجلد قرآن، 77 مجلد صحیفه و بسیاری از ادعیه و مرقعات دیگر به خط او در موزه‌های بزرگ ایران و جهان به یادگار مانده ‌است.

انتهای پیام/78003/ر30/چ3000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول