اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خراسان جنوبی خبر داد

برداشت غیرمجاز شن و ماسه از بستر رودخانه خطر حوادث طبیعی را افزایش می‌دهد

خبرگزاری فارس: مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خراسان جنوبی گفت: برداشت غیر مجاز شن و ماسه از بستر رودخانه‌ها سبب تغییر در طبیعت رودخانه و سبب ایجاد حوادث طبیعی از جمله سیل می‌شود.

برداشت غیرمجاز شن و ماسه از بستر رودخانه خطر حوادث طبیعی را افزایش می‌دهد

به گزارش خبرگزاری فارس از بیرجند، سید مجتبی عراقی‌زاده ظهر امروز در چهارمین جلسه شورای هماهنگی امور حقوقی دستگاه‌های اجرایی استان خراسان جنوبی تشکیل شوراهای هماهنگی را یکی از ایده‌های جدیدی عنوان کرد که از استان خراسان جنوبی آغاز شده است و در سطح کشور گسترده شده است.

وی با بیان اینکه 100 درصد جمعیت استان از نعمت آب و برق بهره‌مند هستند، تصریح کرد: بخش عظیمی از توسعه استان بر عهده شرکت‌های تابعه وزارت نیرو است و باید مشکلات این مجموعه به صورت ویژه دیده شود.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خراسان جنوبی افزود: طی دو هفته گذشته سه جلسه تخصصی با موضوع بررسی مشکلات حقوقی شرکت‌های تابعه وزارت نیرو تشکیل شده و این موضوعات به صورت جمع‌بندی شده درآمده است.

تملک مهم‌ترین مشکل بر سر راه پروژه‌های عمرانی

عراقی‌زاده به مهم‌ترین مشکلات حقوقی پیش روی شرکت‌های تابعه وزارت نیرو در استان اشاره کرد و یادآور شد: تملک مهم‌ترین مشکلی است که در سر راه پروژه‌های عمرانی این مجموعه قرار دارد که در صورت شخصی بودن اراضی از طریق مذاکره و رعایت حقوق طرفین موضوع بررسی و مرتفع می‌شود.

وی ادامه داد: اگر اراضی متعلق به دولت باشد به دلیل استعلامات از دستگاه‌های اجرایی مختلف روند اجرای پروژه‌ طولانی می‌شود و این مسئله افزایش هزینه‌ها را در پی دارد.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خراسان جنوبی وجود مشکلات حقوقی انشعابات غیر مجاز آب و برق را یکی دیگر از مشکلات پیش روی این مجموعه‌ها عنوان کرد و افزود: یکی از دلایل افزایش انشعابات غیر مجاز مشکل حاشیه‌نشینی در شهرها است که پیش از این در قانون مجازات اسلامی پیش‌بینی حبس برای متخلفان در نظر گرفته شده بود.

عراقی‌زاده ادامه داد: با اصلاح این بند از قانون، مجازات حبس برداشته شد و جزای نقدی جایگزین آن شد که این مسئله بازدارندگی کافی را ندارد و افراد به عنوان یک جرم معمولی به آن نگاه می‌کنند.

این مسئول افزود: علاوه بر این باید این جرایم به عنوان جرایم قابل گذشت لحاظ شود تا افراد برای اخذ رضایت و جبران خسارت وارده به شرکت‌ها مراجعه کنند و با اخذ تعهد عدم تکرار، رضایت را جلب کنند.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خراسان جنوبی برداشت غیر مجاز شن و ماسه از بستر رودخانه‌ها را یکی دیگر از دغدغه‌های حقوقی این مجموعه عنوان کرد و گفت: این امر سبب تغییر در طبیعت رودخانه و سبب ایجاد حوادث طبیعی از جمله سیل می‌شود.

عراقی‌زاده ادامه داد: در مواردی که برای برداشت شن و ماسه از طرف آب منطقه‌ای مجوز صادر می‌شود هزینه توسط فرمانداری اخذ می‌شود.

وی افزود: همچنین مجموعه شرکت آب و فاضلاب با مشکل انتقال آب به اراضی خارج اراضی تحت شرب توسط برخی از افراد مواجه است که در رسیدگی به این جرایم نیز محاکم دادگستری اختلاف نظر دارند.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خراسان جنوبی تصریح کرد: به دلایل فنی و سهولت دسترسی شبکه‌های آب و برق در زمان بحران و حوادث خطوط انتقال انرژی از مجاورت راه‌ها عبور می‌کند، ولی راه و شهرسازی برای صدور مجوز انجام این کار تعهدنامه‌هایی با بار حقوقی سنگین اخذ می‌کنند.

این مسئول دریافت عوارض حق‌الارض توسط شهرداری‌ها را خلاف قانون دانست و متذکر شد: حق بهره‌برداری از معابر غیر قانونی است.

انتهای پیام/69012/ن30/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول