اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان یزد:

کمبود اعتبار اجرای کمربند سبز یزد را متوقف کرد

خبرگزاری فارس: مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان یزد گفت: امسال برای اجرای کمربند سبز در 100 هکتار از اراضی یزد به 900 میلیون تومان اعتبار نیاز داشتیم که این اعتبار تاکنون تامین نشده است.

کمبود اعتبار اجرای کمربند سبز یزد را متوقف کرد

به گزارش خبرگزاری فارس از یزد، سید ابوالفضل وکیلی بعد از ظهر امروز در نشستی خبری به مناسبت هفته منابع طبیعی اظهار داشت: طرح کمربند سبز یزد تاکنون 110 هکتار توسعه یافته اما برای توسعه 100 هکتاری این طرح در سال جاری با کمبود اعتبار مواجه بوده‌ایم.

وی افزود: برای اجرای 100 هکتار از این طرح به 900 میلیون تومان اعتبار نیاز بود که تاکنون نتوانسته‌ایم این اعتبار را تامین کنیم.

وکیلی خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه کمربند سبز با توجه به موقعیت استان یزد یکی از نیازهای ضروری این استان به شمار می‌رود، تامین اعتبار و توجه ویژه مسئولان ارشد استان به این امر ضروری است.

وی با بیان اینکه چاه‌های مخصوص این طرح در محل کمربند سبز حفر شده و برخی تجهیزات نیز خریداری شده است، عنوان کرد: هنوز هم برای تامین اعتبار این طرح دیر نیست و در صورت همکاری مسئولان می‌توانیم امسال میزان تعهد شده سال 91 را اجرایی کنیم.

مدیرکل منابع طبیعی استان یزد در بخش دیگری از سخنان خود با ارائه آماری از وضعیت مراتع و بیابان‌های استان یزد اظهار داشت: 12.5 میلیون هکتار از اراضی استان یزد متعلق به عرصه‌های منابع طبیعی است به نحوی که 5.9 هکتار از این عرصه بیابانی، 6.5 میلیون هکتار آن مرتع و حدود 200هزار هکتار آن جنگل‌های دستکاشت و طبیعی است.

وی با بیان اینکه عمده مساحت استان یزد را عرصه‌های منابع طبیعی تشکیل می‌دهد، خاطرنشان کرد: بر این اساس،‌ حفظ و حراست از منابع طبیعی در درجه اول و فرهنگ‌سازی برای بهره‌مندی مردم در زمان حاضر و آینده در مرحله بعد، از وظایف اصلی منابع طبیعی و آبخیزداری استان یزد است.

وکیلی با بیان اینکه استان یزد استانی صنعتی و معدنی است و البته فرصت‌های اقتصادی بسیاری خوبی در استان به این واسطه ایجاد شده است، افزود: لازم است در این زمینه به حفظ عرصه‌های منابع طبیعی بیشتر توجه شود.

وی تصریح کرد: اگر فرهنگ استفاه صحیح از عرصه‌های منابع طبیعی ارتقا پیدا کند، بسیاری از مشکلات برطرف می‌شود اما در غیر این صورت با مشکلات عدیده‌ و جدی به ویژه در بخش محیط زیست مواجه خواهیم شد به همین دلیل اولویت برنامه‌های منابع طبیعی، فرهنگ سازی است.

وکیلی با اشاره به تخریب‌های بسیار زیاد به دنبال وقوع طوفان شن و شن‌های روان در بخش‌های مختلف استان عنوان کرد: یکی از این تخریب‌ها، هجوم شن‌ها به خطوط ریلی است که لازم است مسئولان راه و شهرسازی با کاشت درخت در عرصه ریل‌ها، ضمن همکاری با منابع طبیعی، از خطوط ریلی نیز محافظت کنند.

وی همچنین با اشاره به استقرار صنایع در مناطق مختلف استان یزد اظهار داشت: کلیه عرصه‌های استان یزد مکان‌یابی و استعدادیابی شده اما در بخش صنعت هنوز این اتفاق رخ نداده و لازم است برای استقرار صنایع، نظر منابع طبیعی با جدیت بیشتری اعمال شود.

وکیلی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به هفته منابع طبیعی که از 15 تا 21 اسفندماه تعیین و نامگذاری شده است، افزود: هفته منابع طبیعی امسال با شعار «منابع طبیعی، سرمایه ملی» نامگذاری شده و طرح‌ها و برنامه‌های مختلفی در راستای تحقق این شعار اجرایی می‌شود.

وی با بیان اینکه امسال 500 هزار اصله نهال در هفته منابع طبیعی و به طور عمده در روز 15 اسفند در یزد کاشته می‌شود، بیان کرد: بخش عمده‌ای از این نهال‌ها در منطقه تامهر که چشمه‌ای نیز به همین نام در آن جریان دارد کاشته می‌شود.

وکیلی یادآور شد: درختکاری در این منطقه در قالب طرح ویژه‌ای با عنوان از تامهر تا عقابکوه اجرایی می‌شود.

وی بهره‌برداری از شش طرح آبخیزداری استان یزد با اعتباری بالغ بر 15 میلیارد ریال را از دیگر برنامه‌های هفته منابع طبیعی برشمرد و افزود: مهم‌ترین این طرح‌ها شامل سیل‌بند عقدا، سیل‌بند سد کریت، سیل‌بند فتح‌آباد مهریز و ... خواهد بود.

وکیلی در این مراسم همچنین با اهدای نمادین نهال زیتون به خبرنگاران، خواستار همکاری ویژه اصحاب رسانه در راستای فرهنگ‌سازی برای حفظ و حراست از منابع طبیعی شد.

انتهای پیام/2464/ش40

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول