اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرکل ثبت احوال استان زنجان:

میزان تولد در مناطق روستایی کاهش معناداری یافته است

خبرگزاری فارس: مدیرکل ثبت‌احوال استان زنجان به کاهش میزان تولد در مناطق روستایی اشاره کرد و گفت: رفع این مشکل نیازمند اقدامات خاصی از جمله عدالت‌محوری در ارائه خدمات است.

میزان تولد در مناطق روستایی کاهش معناداری یافته است

به گزارش خبرگزاری فارس از زنجان، موسی متوسلین ظهر امروز در جلسه شورای ثبت‌احوال استان زنجان یک گزارش تحلیلی از وقایع حیاتی استان را ارائه داد و اظهار داشت: بر اساس بر آورد انجام شده در سرشماری سال 90 جمعیت استان زنجان یک میلیون و 28 هزار و 614 نفر است.

وی با اشاره به ابلاغ بهره‌برداری از آرشیو الکترونیکی به استان‌ها افزود: با راه‌اندازی سامانه الکترونیکی فوق می‌توان خدمات الکترونیکی را فارغ از محل صدور اسناد هویتی دریافت کرد.

مدیرکل ثبت‌احوال استان زنجان با اشاره به عملیاتی شدن کارت ملی هوشمند از سال آینده تصریح کرد: صدور این کارت به صورت پایلوت در استان انجام شده است ولی نواقصی وجود دارد که باید اصلاح شود.

وی از ساکن بودن 644 هزار و 441 نفر از جمعیت استان زنجان در شهرها خبر داد و اضافه کرد: 384 هزار و 173 نفر از جمعیت استان در مناطق روستایی سکونت دارند.

*افزایش جمعیت سالمندی کشور

متوسلین با اشاره به پیش‌بینی‌های انجام شده در مورد افزایش جمعیت سالمندی جمعیت ایران تصریح کرد:‌ این افزایش به منزله کاهش جمعیت میانسال و نیروی کاری در کشور محسوب می‌شود.

وی افزایش جمعیت سالمندی را در کشور نیازمند برنامه‌ریزی برای این قشر از جامعه عنوان و اضافه کرد: این موضوع هزینه زیادی را بر کشور تحمیل می‌کند.

مدیرکل ثبت‌احوال استان زنجان به تشویق‌های در نظر گرفته شده برای افزایش تولد در کشور اشاره و افزود: افزایش مدت زمان مرخصی برای بانوان شاغل و در نظر گرفتن مرخصی برای آقایان شاغل از جمله موارد تشویقی است که می‌تواند تاثیرگذار باشد.

وی به کاهش میزان تولد در مقاطعی از پنج سال گذشته اشاره و تصریح کرد: این کاهش جبران شده و بعد از سال 90 بهبود یافته است.

*سیر نزولی تولد در روستاها

متوسلین برنامه‌ریزی برای افزایش عدالت در مناطق روستایی، اجرای برنامه‌هایی برای کاهش مهاجرت از مناطق روستایی، و همچنین اقداماتی در مورد مهاجرت معکوس را از جمله اقداماتی اعلام کرد که می‌تواند به افزایش میزان تولدها به ویژه در مناطق روستایی کمک کند.

وی اضافه کرد: میزان تولد در روستاها طی پنج سال گذشته به مقدار قابل توجهی کاهش یافته است که باید فکری برای آن شود.

مدیرکل ثبت‌احوال استان زنجان با بیان اینکه به ازای هر 106 تولد پسر در استان زنجان 100 تولد دختر وجود دارد، ادامه داد: در 10 ماهه گذشته از سال‌جاری هم روند به همین منوال بوده است.

وی مدت زمان ثبت تولد را در کشور 15 روز اعلام و اضافه کرد: عملکرد استان در این مورد در دی ماه 99.7 درصد بوده است که در واقع نزدیک 100 است.

متوسلین تاکید کرد: زنجان رتبه سوم کشور را در ثبت آمار تولد دارد.

وی مدت زمان ثبت وفات را در کشور 10 روز عنوان و اضافه کرد: زنجان در ثبت فوتی‌ها رتبه ششم کشوری را دارد.

مدیرکل ثبت‌احوال استان زنجان از افزایش سن امید به زندگی در کشور و به تبع آن در استان زنجان خبر داد و افزود: در حال حاضر امید به زندگی در بین زنان 74 و مردان 72 سال است.

*افزایش 16 درصدی ازدواج در زنجان

وی به افزایش 14.8 میزان ازدواج در استان زنجان اشاره و تصریح کرد: استان زنجان رتبه دوم را بعد از خراسان‌شمالی در افزایش نرخ ازدواج دارد.

متوسلین آمار ازدواج ثبت شده در سال‌جاری را 14 هزار و 695 مورد اعلام کرد و گفت: مقایسه این آمار با آمار سال گذشته افزایش 16 درصدی را نشان می‌دهد.

*افزایش 11 درصدی طلاق

وی با ارائه یک گزارش تحلیلی در مورد طلاق‌های روی داده طی پنج سال گذشته در سطح استان زنجان اضافه کرد: وضعیت استان زنجان نسبت به کشور در این مورد مطلوب‌تر است.

مدیرکل ثبت‌احوال استان زنجان میزان طلاق‌های ثبت شده در سال‌جاری را در استان زنجان یک‌هزار و 470 مورد عنوان و اضافه کرد:‌ این میزان طلاق ثبت شده در استان نسبت به سال گذشته در همین مدت افزایش بیش از 11 درصدی را نشان می‌دهد.

انتهای پیام/73004/ر40/ف4004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول