اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

با تیشه‌ سودجویان

جنگل افسانه‌ای جهرم رو به نابودی می‌رود

خبرگزاری فارس: جنگل افسانه‌ای در جهرم مدتی است که رو به نابودی می‌رود و زخم تیشه افراد سودجو بر درختان آن دیده می‌شود.

جنگل افسانه‌ای جهرم رو به نابودی می‌رود

به گزارش خبرگزاری فارس از جهرم، از سال‌های بسیار دور و شاید قرن‌ها پیش، مردم مناطق مختلف کشور، شهرستان جهرم را به خاطر وجود نخلستان‌های سر به فلک کشیده و استوار آن می‌شناختند و این درختان به عنوان یک نماد تاریخی برای این دیار هنوز بر تارک آن می‌درخشد.

گذشتگان ما نخل را به خاطر ایستادگی و تنومندی آن، ضرب‌المثل قرار داده و خداوند منان نیز در کتاب آسمانی از این درخت بسیار یاد کرده است.

تاریخ، قدمت درخت خرما را 6 هزار تا 8 هزار سال پیش در بین‌النهرین می‌داند و به گواهی آن شاید هیچ درخت میوه دیگری در آن دوران به جز نخل کاشته نمی‌شده و به همین دلیل خرما همیشه با تمدن و فرهنگ بشری همراه بوده است.

فونیکس، نام عمومی خرما و نام پرنده‌ای افسانه‌ای (ققنوس) بوده و ادبیات یونان و روم قدیم نیز سرشار از داستان‌هایی در مورد درخت خرما و ققنوس است.

از فواید و خواص دارویی این درخت که بگذریم، جزء به جزء آن قابل استفاده بوده و از تنه، شاخه، برگ و قسمت‌های دیگر نخل در صنایع مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرد.

همچنین درخت خرما شباهت بسیاری به بدن انسان دارد که از جمله آن می‌توان به دو پایه بودن این درخت اشاره کرد، یعنی درخت نر و ماده آن بر دو ساقه جداگانه می‌روید و گرده‌افشانی بین گل‌های دو درخت سبب تولد میوه می‌شود.

نکته حائز اهمیت این است که گذشتگان ما را از قطع این درخت نهی کرده و حتی این‌گونه رفتار با درختان را فساد فی‌الارض می‌دانستند.

حال به شهرستان جهرم بر می‌گردیم، جایی که با داشتن 6 هزار هکتار نخلستان و تولید سالانه 30 هزار تن خرما یکی از مناطق عمده تولید این محصول در کشور به شمار می‌آید.

وجود این نخلستان‌ها در جهرم نه تنها به عنوان یکی از مراکز تولیدی بلکه به عنوان وجه مشخصه آن محسوب می‌شود به طوری که این شهرستان در اذهان مردم به عنوان جنگل نخل معروف شده است.

اما مدتی است که دیگر خبری از جنگل نخل در این شهرستان نیست و نخل‌های سر به فلک کشیده آن روز به روز در حال نابود شدن هستند و جای خود را به آسمان خراش‌ها داده‌اند.

اگر در این شهر گردشی داشته باشید به‌حتم چهره نازیبای درختان قطع شده نخل را می‌بینید که جای تبرهای افراد سودجو بر تنه آن‌ها به وضوح دیده می‌شود.

برخی از کارشناسان جهاد کشاورزی بر این باورند که هزینه بالای تولید و غیر اقتصادی بودن این نخلستان‌ها از عوامل تخریب آن بوده به طوری که درآمد حاصل از آنها به هیچ عنوان جوابگوی هزینه‌های انجام شده نیست.

برخی بالا رفتن سن نخیلات و افزایش ارتفاع آن‌ها و خطرات احتمالی ناشی از این امر و همچنین کمبود کارگر ماهر و عدم علاقه نسل جوان به اشتغال در امر پرورش نخیلات را عامل نابودی جنگل نخل جهرم می‌دانند.

همچنین عده‌ای نیز عللی مانند افزایش جمعیت و تقاضا برای مسکن و انجام عملیات عمرانی و توسعه شهری و پایین آمدن سطح سفره‌های زیرزمینی و کمبود شدید آب را از دیگر دلایل قطع این درختان می‌دانند.

در هر حال آنچه که امروز شاهد آن هستیم نابودی درختانی است که روزگاری نه چندان دور رزق و روزی اجداد ما از آن تامین می‌شده و امروز به عنوان یک مزاحم در مقابل ما دیده می‌شود.

به نظر نگارنده سکوت مسئولان نیز در این زمینه خالی از اشکال نیست و این سئوال مطرح است که آیا آن‌ها نیز باید در مقابل نابودی جنگل‌های نخل جهرم ساکت باشند و یا در این زمینه به چاره‌جویی و ارائه راهکار بیندیشند.

داستان نابودی جنگل درختان افسانه‌ای در جهرم پایانی ندارد و این تنها قسمتی از درد دل‌های دوستداران طبیعت است.

به راستی چه کسی باید جوابگوی این معضل گریبان‌گیر این شهر باشد.

انتهای پیام/2448/ر30/گ1003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول