اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

یک روانشناس:

احسان به زندگی آدمی معنا می‌دهد/ خودشکوفایی آخرین مرحله تکامل انسان

خبرگزاری فارس: مسئول سلامت روان دانشگاه علوم پزشکی کردستان گفت: نوع‌دوستی و احسان به نیازمندان زندگی انسان را معنادار و هدفمند می‌کند.

احسان به زندگی آدمی معنا می‌دهد/ خودشکوفایی آخرین مرحله تکامل انسان

فاروق وفایی‌بانه در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در سنندج با تبیین ابعاد وجودی انسان به 3 بعد فیزیکی، اجتماعی و روانی اظهار کرد: چنانچه یکی از این موارد در زندگی بشری دچار نقصان شود سلامت فرد به خطر می‌افتد.

وی با اشاره به تعریف سازمان جهانی بهداشت از سلامت یک انسان بر لزوم هماهنگی این 3 پایه زندگی بشری تأکید کرد و افزود: هر قدر ارتباط مناسب‌تری بین این ابعاد وجود داشته باشد حیات فرد لذت‌بخش‌تر خواهد شد.

این روانشناس با تاکید بر اینکه برخی مفاهیم در تمام ابعاد زندگی انسان مشترک است خاطرنشان کرد: مفهوم احسان و نیکوکاری نیز جزو این اشتراکات است.

مسئول سلامت روان دانشگاه علوم پزشکی کردستان وجود فطرت را وجه تمایز انسان با حیوانات عنوان و تصریح کرد: 4 امر فطری در انسان وجود دارد که شامل حقیقت‌جوئی، زیبایی طلبی، خداجویی و احسان و نیکوکاری است.

وفایی فطرت نیکوکاری آدمی را شامل هر 3 بعد دانست و گفت: از منظر روانی کمک به سایرین افکار انسان را راحت می‌کند. ضمن آنکه از بعد اجتماعی هم تلاش برای رفاه جامعه موجب می‌شود که خود فرد نیز در این رفاه و آسایش زندگی کند.

وی در خصوص دیدگاه روانشناسان پیرامون احسان و نیکوکاری با بیان اینکه افکار گوناگون و نظریات متنوعی در میان روانشناسان وجود دارد، اظهار کرد: یکی از روانشناسان به نام فرانکل انسان را در جستجوی معنا در زندگی معرفی می‌کند و می‌گوید: اگر چنین نباشد زندگی آدمی پوچ و بیهوده خواهد بود.

وفایی با اشاره به اینکه نوع‌دوستی به مفهوم کلی با احسان و نیکوکاری بستگی دارد شرکت داشتن در خوشی و ناخوشی مردم را موجب معنا گرفتن زندگی انسان دانست و افزود: احسان از مؤلفه‌های اساسی این نوع‌دوستی و معنا است.

وی همچنین با یادآوری نظریات یکی دیگر از روانشناسان شناخته شده جهان اظهار کرد: این تئوریسین نیازهای انسان را پله‌ای و هرمی شکل مطرح می‌کند، به این صورت که هرچه در قاعده و پائین هرم نیازهای عمومی و فیزیولوژی انسان وجود دارد.

وی افزود: در پله‌های بعد نیازها تخصصی‌تر شده به گونه‌ای که در مرحله دوم و سوم نیاز به احساس امنیت و محبت پیش می‌آید و سرانجام در پله‌های آخر اوج ابعاد انسانی به نمایش گذاشته می‌شود و انسان در نوک این هرم به خود شکوفایی خواهد رسید.

وفایی تاکید کرد: احسان و نیکوکاری در زمره این خودشکوفایی آدمی قرار می‌گیر و آن مرحله‌ای است که انسان از خودگذشتگی و ایثار می‌کند.

مسئول سلامت روان دانشگاه علوم پزشکی کردستان با بیان اینکه در جامعه ما این مسئله در میام مردم به وضوح به چشم می‌خورد ایرانیان را مظهر نوع‌دوستی و ایثار معرفی کرد.

وفایی در پایان اظهار امیدواری کرد با توسعه هرچه بیش‌تر فرهنگ احسان و نیکوکاری در جامعه علاوه بر رفع تمام و کمال حاجات نیازمندان شاهد وجود انسان‌هایی بهره‌مند از سلامت روانی باشیم.

انتهای پیام/79012/ی30/ژ1001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول