اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

گزارش فارس از آیین نکوداشت سید علی میرافضلی

تقدیم بهترین‌ها به شاعر تقویم برگ‌های خزان

خبرگزاری فارس: در آیین نکوداشت سید علی میرافضلی هنرمندان کرمانی رسم دوستی را با تقدیم بهترین عاشقانه‌هایشان به این نویسنده و پژوهشگر فرهیخته کشور به جای آوردند.

تقدیم بهترین‌ها به شاعر تقویم برگ‌های خزان

 به گزارش خبرگزاری فارس از کرمان، شامگاه سه‌شنبه آیین نکوداشت سید علی میرافضلی شاعر و پژوهشگر فرهیخته ایران و کرمان برگزار شد و هنرمندان کرمانی عاشقانه‌هایشان را در قالب‌های مختلف از جمله شعر، متن ادبی و طرح و کاریکاتور تقدیم این چهره شاخص فرهنگ و ادب کردند.

تجلیل از یک تجلیل‌کننده حرفه‌ای

آیین نکوداشت سید علی میرافضلی شاعر و نویسنده فرهیخته ایران و کرمان را می‌توان به جرأت یکی از برنامه‌های فاخر فرهنگی این سال‌های اخیر کرمان دانست، آیینی که با حضور جمع بسیاری از اهالی فرهنگ و هنر استان کرمان و مسئولان ارشد استانی همراه بود.

حمید نیک‌نفس شاعر کرمانی که اجرای آیین نکوداشت سید علی میرافضلی شاعر و نویسنده فرهیخته را بر عهده داشت، گفت: امشب، شب خاصی برایم است، زیرا طی سال‌های اخیر عادت کرده‌ایم که به دعوت میرافضلی برای برنامه‌های فرهنگی و هنری به شهر مس سرچشمه برویم و امشب حضور صنعتگران مس را در این مراسم داریم.

وی با اشاره به اینکه این برنامه را به فال نیک می‌گیریم که حاصل حُسن نیت میرافضلی است، عنوان کرد: بزرگداشت‌های بسیاری توسط میرافضلی در صنایع مس ایران برای فرهیختگان برگزار شد و نشست یک مؤلف، یک کتاب، برگ زرینی بود که در سرچشمه ورق خورد.

نیک‌نفس تصریح کرد: سید علی میرافضلی بخش جدایی‌ناپذیر فرهنگ و هنر استان کرمان است و در پاسخ به این پرسش که چرا وی باید تجلیل شود، باید بگویم اگر کارنامه این شاعر را نگاه کنیم، می‌بینیم که امروز شانزدهمین کتاب وی رونمایی می‌شود.

وی با بیان اینکه آثار میرافضلی چهره برجسته‌ای از این پژوهشگر برگزیده در ایران به نمایش گذاشته است، ابراز داشت: ما معمولا عادت کرده‌ایم که از مرده‌ها تجلیل کنیم، اما امیدواریم با برگزاری این آیین باب تقدیر از بزرگان فرهنگ و هنر استان کرمان باز شود.

نیک‌نفس از حاضران درخواست کرد تا بایستند و لحظاتی سید علی میرافضلی را به پاس سال‌ها تلاش در عرصه فرهنگ و هنر با دست‌های گرم تشویق کنند.

بعد از تشویق حاضران در سالن که تعدادشان هم بسیار زیاد بود و جمعی از دوستداران میرافضلی در سالن مجاور سالن اصلی بر روی پا ایستاده بودند و برنامه را دنبال می‌کردند، نماهنگی در مورد سید علی میرافضلی پخش شد که جمعی از شاعران و نویسندگان برجسته استان کرمان در مورد میرافضلی صحبت کرده بودند.

مدیری که هیچ کس را ناراحت نکرده است

مدیر مجتمع مس سرچشمه به عنوان نخستین سخنران آیین نکوداشت سید علی میرافضلی شاعر و نویسنده فرهیخته با یک شعر از سروده‌های این شاعر برجسته سخنان خود را آغاز کرد و گفت: اینکه صنعت و فرهنگ را زیر یک سقف می‌بینیم این امر را به فال نیک می‌گیریم و امیدواریم که این برنامه‌ها در آینده بیشتر شود.

علی محمدی ابراز داشت: از مدت‌ها قبل به دنبال برگزاری آیین نکوداشت میرافضلی بودیم و با تلاش شبانه‌روزی تیم اجرایی این برنامه شاهد برگزاری آیین نکوداشت سید علی میرافضلی شاعر و نویسنده فرهیخته هستیم.

وی با اشاره به اینکه صنعت مس سعی کرده وظیفه‌اش در عرصه‌های اجتماعی، فرهنگی و ادبی را انجام دهد، عنوان کرد: میرافضلی در صنایع مس ایران کار می‌کند و سال‌ها است که در عرصه فرهنگ فعالیت دارد و کتاب‌های بسیاری را منتشر کرده است.

محمدی خاطر نشان کرد: میرافضلی مدیر روابط عمومی صنایع مس ایران است و از مدیران موفق صنعت مس به شمار می‌آید و تاکنون هیچ شکایتی از وی نداشته‌ایم و این یعنی وی کارش را به خوبی انجام داده است.

محمدی از دیگر صنایع فعالی در استان کرمان خواست تا همراه با صنایع مس ایران برای تجلیل از فرهیختگان گام بردارند و سپس سخنان خود را با یکی دیگر از سروده‌های میرافضلی تمام کرد.‌‌

دست‌هایی برای گنجشک و باران

مدیرعامل صنایع ملی مس ایران میزبان اصلی این برنامه بود و در ابتدای سخنرانی خود با اشاره به جمله زیبای «یک دست من گنجشک، یک دست من باران» که در تبلیغات آیین نکوداشت میرافضلی از آن استفاده شد، اظهار داشت: یک دست من، پر اشک، یک دست من، کرمان.

نعمت‌الله پوستین‌دوز برای برگزاری جایزه ادبی، فرهنگی و هنری استان کرمان در هر سال قول مساعد داد که با تشویق گرم هنرمندان و هنردوستان کرمانی مواجه شد.

البته شرکت‌کنندگان در آیین نکوداشت سید علی میرافضلی بار دیگر نیز پوستین‌دوز را تشویق کردند و آن زمانی بود که وی بر توجه به بُعد فرهنگی باشگاه فرهنگی ورزشی مس و پررنگ‌تر کردن این بخش تاکید کرد و سید علی میرافضلی را یکی از همکاران خوب و زبانزد خود در صنایع ملی مس ایران خواند.

حضور پدر در آیین نکوداشت پسر

حمید نیک‌نفس پس از سخنرانی مدیرعامل صنایع ملی مس ایران از حضور پدر سید علی میرافضلی و همچنین همسر و فرزندان وی در سالن برگزاری آیین نکوداشت این شاعر فرهیخته خبر داد.

مرتضی دلاوری‌پاریزی شاعر پرآوازه و از روزنامه‌نگاران قدیمی کرمان به شعرخوانی پرداخت و سپس استاندار کرمان که با حضور در این آیین نکوداشت پشت تریبون رفت و از برگزارکنندگان آیین نکوداشت میرافضلی قدردانی کرد.

اسماعیل نجار خواستار برگزاری مستمر برنامه‌های بزرگداشت در استان کرمان شد و با اشاره به اینکه ما بیشتر از افرادی که در قید حیات نیستند، تجلیل می‌کنیم، سخنان خود را با این شعر از سروده‌های سهیلی تمام کرد: هنرمندی که در پیش نظر بود/به جرم زنده بودن بی‌هنر بود ز من بشنو اگر حافظ نمی‌مرد/به چشم ما از نیما هم بِتَر بود.

خودروی ال‌90 هدیه ویژه مسی‌ها برای شاعر گنجشک‌ها

در بخش نخست تجلیل از سید علی میرافضلی، لوح‌های تقدیر و هدایایی از سوی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، استاندار کرمان، شرکت صنایع مس ایران، اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی، حوزه هنری و مجتمع مس سرچشمه به این پژوهشگر برجسته تقدیم شد.

اهدای یک دستگاه خودروی ال‌90 از سوی مدیرعامل صنایع مس ایران به نویسنده کتاب‌های گنجشک ناتمام و خواب گنجشک‌ها از بخش‌های جذاب این آیین بود و در این بخش از پدر و همسر سید علی میرافضلی هم تجلیل به عمل آمد.

رونمایی از دو اثر جدید میرافضلی

همچنین با حضور استاندار کرمان از دو اثر جدید سید علی میرافضلی با عنوان آهسته‌خوانی و به همین کوتاهی رونمایی شد.

آهسته‌خوانی دربرگیرنده شعرهای کوتاه میرافضلی و به همین سادگی مجموعه مقالات و گفت‌و‌گوهای این پژوهشگر کرمانی است که توسط نشر نون منتشر شده‌اند.

نگاه خدا و یک شاعر خوب سید علی میرافضلی شاعر و پژوهشگر فرهیخته ایران و کرمان با همان حیای همیشگی سخن خود را با شعر آغاز کرد و اظهار داشت: حقیقتش این لحظه می‌تواند بهترین لحظه زندگی یک انسان باشد، این احساس که مسیرش را خوب انتخاب کرده و نگاه خدا را به همراه دارد.

وی تصریح کرد: هنر در ذات خود نه مدیون کسی و نه وامدار شخص و فکری است، اما حیات هنرمند مدیون بسیاری از افراد و موضوعات است.

میرافضلی ابراز داشت: بی‌اغراق من مدیون تک‌تک افرادی هستم که در سالن هستند و یا نیستند، مخاطبانی که بدون آنها هنر معنا ندارد و در تربیت فکر و روح انسان نقش داشته‌اند و دوستان و همراهانی که زندگی انسان را زیبا می‌کنند و به آن معنا می‌دهند و بیش از همه پدر و مادر عزیزم، همسر و فرزندان مهربانم و خواهران و برادرانم.

نویسنده کتاب تمام ناتمامی‌ها ابراز داشت: مدیون دوستان هنرمندم هستم که همیشه من را شرمنده کرده‌اند و اهالی رسانه که شرافتمندانه و بی‌ادعا قلم می‌زنند.

دغدغه‌ای برای شعرهای نگفته و کتاب‌های نانوشته میرافضلی از همکاران خود در صنایع مس ایران هم تقدیر کرد و افزود: از یاران شاعرم که حرمت کلمه را پاس داشتند و هنرمندانی که فضا با حضورشان بارانی شده هم قدردانی می‌کنم.

وی اذعان داشت: به فردا فکر می‌کنم، وقتی فردا به اداره می‌روم با نگاه زیباتر و همت بیشتر برای جامعه حرکت می‌کنم و به کتاب‌هایی که ننوشته‌ام و به شعرهایی که نگفته‌ام، فکر می‌کنم.

میرافضلی سخنانش را با این سروده خود به پایان رساند: گوشه پنجره را باز کنید/باد باید بوزد/ابر باید برود/ذهن باید نفسی تازه کند عشق هر بار که سر می‌زند از جان تو/معنای جدیدی دارد روح تو در کمد خاطره خواهد پوسید/گردش خون تو ـ یادت باشد ـ/که به اکسیژن این ثانیه‌ها مدیون است/سهم هر روز تو/ با گردش تقویم ورق خواهد خورد/با کسی هرگز در کافه دیروز قراری نگذار/چترها خاطره‌اند/خیس باران شدن احساس لطیفی دارد/سفری بی‌چمدان باید رفت قیصرها و میرافضلی‌ها.

مهدی جهانبخش شاعر طنزپرداز استان کرمان پیش از آن که آثار طنز خود را خوانش کند، چند بیت زیبا را خواند که مورد استقبال حاضران در سالن قرار گرفت: تاریخ می‌بالد به عشق جنگلی‌ها/بیزار از احساس میز و صندلی‌ها/100 سال دیگر هم اگر بگذرد/مائیم و قیصرها و این میرافضلی‌ها، همچنین جهانبخش دو سروده طنز را قرائت کرد و مدیرعامل صنایع مس ایران سفر کربلا را به وی و همسرش هدیه داد.

حجت‌الاسلام علی رمضانی‌پور امام جمعه رفسنجان که به همراه فرماندار شهربابک و جمعی از مدیران بومی رفسنجان، شهربابک و سرچشمه در این آیین حضور داشت در سخنانی اظهار داشت: سید علی میرافضلی سرمایه ارزشمندی برای ایران، کرمان و رفسنجان به عنوان شهر طلای سبز و سرخ است.

جواد بشری از پژوهشگران ادبیات ایران در آیین نکوداشت سید علی میرافضلی در مورد این شاعر و پژوهشگر فرهیخته سخنرانی کرد.

وی کتاب رباعیات خیام در منابع کهن میرافضلی را شاهکار وی خواند و گفت: صبر و حوصله علمی را از میرافضلی آموختم و این اثر وی چند سر و گردن از آثار مشابه بالاتر است.

بشری با اشاره به اینکه میرافضلی تاکنون صدها مقاله و اثر علمی را منتشر کرده است، افزود: این شاعر فرهیخته، حافظ شناسی بزرگ است و در زمینه نقد ادبی، شعرشناسی، تصحیح متون، بررسی متون قدیمی و رباعی‌پژوهی تبحر دارد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی دو جلد قرآن با ترجمه زنده یاد طاهره صفارزاده بانوی فرهیخته جهان اسلام را به مدیرعامل صنایع ملی مس ایران و مدیر مجتمع مس سرچشمه به پاس برگزاری این آیین فرهنگی و هنری باشکوه تقدیم کرد.

زخمه‌های عاشقانه برای شاعر باران، زخمه‌های زیبای سید فواد توحیدی هنرمند کرمانی بر جان سه‌تار فضای آیین نکوداشت میرافضلی را دلپذیرتر کرد.

محسن کاشانی شاعر کرمانی به شعرخوانی پرداخت و دو شعر عاشقانه را به سید علی میرافضلی تقدیم کرد.

حامد حسینخانی از دیگر شاعران کرمان در این آیین نکوداشت با استادی تمام به بیان ویژگی‌های شعرهای میرافضلی پرداخت و وحدت ذهن و زبان میرافضلی در سرایش شعر را از اسرار تاثیرگذاری شعرهای این شاعر برشمرد.

وی خاطر نشان کرد: میرافضلی در حوزه شعر به زبان ویژه دست یافته است و روایت میرافضلی لحن خودش است.

حسینخانی ابراز داشت: میرافضلی با زبان ساده و صمیمی شعر می‌گوید که کار سختی است و سخنان حسینخانی هم با خوانش یک غزل از سروده‌های این شاعر به پایان رسید.

علی حیدری‌زاده از پیشکسوتان شعر رفسنجان دلنوشته هنرمندان رفسنجانی برای میرافضلی به عنوان شاعر همشهری قرائت کرد و سپس به یاد شهید ارسلان از دوستان میرافضلی به شعرخوانی پرداخت.

مجتبی احمدی از شاعران کرمانی که قرار بود در این آیین شعرخوانی کند، ترجیح داد تا به جای خواندن شعر به تقدیر از افرادی بپردازد که برای برپایی آیین نکوداشت میرافضلی تلاش کرده‌اند.

تقدیم عاشقانه‌ها به میرافضلی

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمان آخرین سخنران آیین نکوداشت میرافضلی بود که وی برای برگزاری آیین نکوداشت مفاخر کرمانی با همکاری صنایع ملی مس ایران قول همکاری داد.

احمد سعیدی به آشنایی دیرینه خود با میرافضلی اشاره کرد و اظهار داشت: آقا سید را از آثارش، حضورش و به ویژه شعرهایش می‌شناسم و با وی در ارتباط بودم.

هنرمندان کرمانی با تقدیم آثار خود از جمله شعر، اثر گرافیکی، کاریکاتور، خطاطی، مجموعه کتاب‌های نفیس و همچنین لوح جامعه فرهنگی کرمان عشق نجیب و صادق خود به میرافضلی را ثابت کردند.

همچنین بیش از 12 مجموعه فرهنگی، ورزشی و اقتصادی با اهدای هدایایی از سید علی میرافضلی تجلیل کردند.

حکایت همچنان باقی است،... گر چه آیین نکوداشت سید علی میرافضلی به عنوان نخستین ویژه‌برنامه بزرگداشت اهالی فرهنگ و هنر استان کرمان پایان یافت و شبی به یادماندنی را در ذهن کرمانی‌ها به یادگار گذاشت، اما با توجه به وعده و وعیدهای مسئولان برای برگزاری آیین‌های بزرگداشت مفاخر استان کرمان به نظر می‌رسد این حکایت همچنان باقی است.

گفتنی است اشعار میرافضلی از سال 1365 در مطبوعات به چاپ رسیده و اولین مجموعه شعر او با نام «تقویم برگ‌های خزان» در سال 1373 منتشر شد که در بردارنده غزل‌ها، شعرهای نیمایی و اشعار کوتاه او بود. عمده اشعار میرافضلی را شعرهای نیمایی و شعرهای کوتاه او تشکیل می‌دهد. مجموعه‌ای از شعرهای کوتاه او با عنوان «گنجشک ناتمام» در سال 1383 منتشر شد که جایزه کتاب سال کرمان را در رشته شعر از آن خود کرد. مجموعه «دارم به ساعت مچی‌ام فکر می‌کنم» (تهران، 1386) در بردارنده اشعار نیمایی و تعدادی غزل است. منتخبی از اشعار او در کتابی به نام «تمام ناتمامی‌ها» منتشر (تهران، 1387) و تاکنون دو نوبت تجدید چاپ شده ‌است.

................................

گزارش از مهسا حقانیت

................................

انتهای پیام/80019/غ40/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول