اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

حواشی نشست برگزاری نمایشگاه کتاب در اصفهان/

کوچک شمردن برخی ارزش‌ها زیر سایه لفظ اقتصاد فرهنگی

خبرگزاری فارس: گاهی ارزش‌هایی که در جامعه وجود دارد زیر سایه الفاظ زیبا پنهان می‌شوند و از آن جمله بردن کلمه پرداخت هزینه فرهنگی از سوی اداره ارشاد اصفهان زیر لفظ اقتصاد فرهنگی است.

کوچک شمردن برخی ارزش‌ها زیر سایه لفظ اقتصاد فرهنگی

به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان نشست برگزاری نمایشگاه کتاب اصفهان با حاشیه‌هایی همراه بود.

* با توجه به اینکه امسال هیچ‌گونه بن خرید کتاب برای فعالان فرهنگی در نظر گرفته نشده است، خبرنگاران دلیل این مسئله را از حاج زکی پرسیدند که وی نتوانست پاسخ قانع‌کننده‌ای به خبرنگاران بدهد.

در ابتدا وی بحث اقتصاد فرهنگی را پیش کشید و اینکه تمام افراد جامعه برای خرید محصولات فرهنگی هزینه‌ای پرداخت کنند که خبرنگاران در پاسخ با درست برشمردن نفس این موضوع هزینه کردن برای این مسئله را نیز نوعی هزینه فرهنگی برای بهره‌مندن شدن بهتر فعالان فرهنگی از علایق خود دانستند.

در همین راستا در  طول این جلسه چندین بار حاج زکی به خبرنگاران اعلام کرد که اگر شما اسپانسر مناسبی سراغ دارید به این اداره معرفی کنید که با واکنش خبرنگاران مواجه شد و اینکه گویی وی فراموش کرده که رسالت خبرنگاران چیز دیگری است.

این مذاکرات درباره حذف بن‌های فرهنگی خرید کتاب تا ساعتی ادامه داشت و هیچ‌کدام از طرفین نتوانستند با پاسخ‌های خود طرف دیگر را راضی و قانع کنند.

از سویی در این نشست حدود 15 اسپانسر دولتی و خصوصی برای برگزاری این نمایشگاه معرفی شدند و  زمانی که خبرنگاران در واکنش به سؤال حاج زکی درباره معرفی حامی مالی توسط خبرنگاران  از نقش تعداد بسیاری اسپانسر در نمایشگاه پرسیدند وی اعلام کرد که این حامیان تنها در این نمایشگاه نقش خدماتی بر عهده دارند که این مسئله تعجب خبرنگاران را در بر داشت چرا که این موضوع به این معناست که اداره ارشاد اصفهان در واقع به مبلّغی برای این اسپانسرها به ویژه بخش خصوصی تبدیل شده و به عبارتی برد این بازی بر عهده اسپانسر‌هاست که در این نمایشگاه به نوعی خود را معرفی می‌کنند.

* نکته دیگر اینکه تخفیف این نمایشگاه از سوی اداره ارشاد اصفهان 40 درصد اعلام شده که 20 درصد آن از سوی اداره ارشاد اصفهان است و بر روی بن‌‌کارت‌های خریداری شده متقاضیان پرداخت می‌شود و قرار است هر ناشری نیز کتاب‌های خود را با 20 درصد تخفیف ارائه کند.

این در حالی است که از نظر ریاضی 20 درصد به اضافه 20 درصد مساوی 40 درصد نمی‌شود و جمع آن درصدی کاهشی در بر دارد، بنابراین اعلام اداره ارشاد اصفهان بر 40 درصد تخفیف در این نمایشگاه و اینکه این میزان بسیار قابل توجه است صحیح به نظر نمی‌رسد.

از سویی میزان اعتبار در نظر گرفته شده برای خرید مخاطبان بسیار کم است که معاون فرهنگی اداره ارشاد اصفهان این مسئله را نیز  ناشی از کمبود اعتبار سال جاری دانست که باز سؤال‌هایی درباره نقش اسپانسر‌های این نمایشگاه پیش می‌آورد.

همچنین این سؤال باقی است که عموم مردم با 10 هزار تومان چند کتاب می‌توانند خریداری کنند و آیا دانشجویان دکترا با 50 هزار تومان بن می‌توانند یکی از کتاب‌های خود را تأمین کنند و به عبارتی چه کسی حوصله دارد صف‌های بسیار طولانی و خسته‌کننده خرید بن‌کارت را به دلیل دریافت بن  10 تا 50 هزار تومانی تحمل کند.

* نکته دیگر اینکه اداره کل کتابخانه‌های اصفهان که خود زیر مجموعه اداره ارشاد اصفهان است هیچ‌گونه مشارکتی در برپایی این نمایشگاه ندارد که این مسئله در حالی که شایعاتی نیز درباره احتمال برگزیدن یاوری مدیرکل کتابخانه‌های استان به سمت مدیر کل اداره ارشاد اصفهان هست، جای تعجب دارد ضمن اینکه برخی از مشکلات مالی ایجاد شده برای برپای نمایشگاه کتاب ناشی از همین بی‌سرپرستی اداره ارشاد اصفهان برای تصمیم‌گیری اصولی و صحیح در این زمینه است.

انتهای پیام/63008/صا30/ژ1001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول