اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

در گفت‌وگو با فارس عنوان شد

بهره‌مندی 33 درصد جمعیت کردستان از خدمات تامین اجتماعی / افزایش 13.4 درصدی بیمه‌شدگان اصلی

خبرگزاری فارس: مدیرکل تامین اجتماعی کردستان از بهره‌مندی 680 هزار نفر معادل 33 درصد جمعیت استان از خدمات تامین اجتماعی خبر داد.

بهره‌مندی 33 درصد جمعیت کردستان از خدمات تامین اجتماعی / افزایش 13.4 درصدی بیمه‌شدگان اصلی

به گزارش خبرگزاری فارس از سنندج، اصطلاح تامین اجتماعی نخستین‌ بار در سال 1935 میلادی در آمریکا مطرح شد، امروزه تعریفی که از این مفهوم ارائه شده، چنین است: « مجموعه اقدامات سازمان یافته‌ای که جامعه برای حمایت از اعضای خود به هنگام تنگناهای اقتصادی و اجتماعی (مانند بیماری، بیکاری، حادثه ناشی از کار، پیری و از کارافتادگی و مرگ سرپرست خانواده) پیش‌بینی کرده و انجام می‌دهد و یا به عبارت دیگر؛ « تأمین اجتماعی عبارت است از اصول یا شیوه‌های اجرایی و یا هر برنامه ملی و عمومی (بیمه‌های اجتماعی + حمایتی) که در راه تأمین اجتماعی و رفاه اجتماعی فرد و خانواده‌اش فراهم آید.»

شکل سازمان یافته تأمین اجتماعی محصول دو قرن اخیر تحولات در غرب است که پس از وقوع انقلاب صنعتی و دگرگونی‌های اساسی ناشی از آن پدید آمد.

بنابراین، عمده‌ترین تفاوت میان تأمین اجتماعی و خدمات اجتماعی در این است که تأمین اجتماعی همان گونه که از نام آن پیداست، نوعی ایجاد امنیت در برابر مشکلات و خطرات است و از سوی دیگر نهادی سازمان یافته، ملی و فراگیر است که خدمات آن به طور مستمر به عنوان یک حق ادامه دارد و به طور خلاصه می‌توان گفت که تأمین اجتماعی جزء حقوق شهروندی محسوب می‌شود.

خبرگزاری فارس برای بررسی وضعیت، جایگاه و تاریخچه تامین اجتماعی و بیمه‌های اجتماعی در این کردستان با فریدون خدابنده‌لو مدیرکل تأمین اجتماعی استان گفت‌‌وگویی انجام داده که در ادامه می‌آید.

فارس: به عنوان سوال نخست، هدف از تاسیس سازمانی با عنوان تامین اجتماعی چه بود؟

امنیت فردی و اجتماعی و جستجوی بی‌وقفه برای بدست آمدن آن همواره از دغدغه‌های انسان بوده است و دستیابی به این مهم را در مقاطع مختلف تاریخ و با استفاده از شیوه‌های مختلف دنبال کرده است.

رسیدن به این امنیت در طول تاریخ همواره دستخوش تغییراتی بوده است و در این میان سازمان تامین اجتماعی به عنوان ابزاری کارآمد برای توزیع مجدد درآمدها، بسط و گسترش امنیت، عدالت و آرامش اجتماعی و تکیه‌گاهی برای رسیدن به فردایی آرام نقش بسزایی در حمایت از افراد زیرپوشش در برابر تمام مخاطرات و مشکلات اعم از اقتصادی و غیره داشته است.

امروزه به دلیل اهمیت این سازمان در عرصه‌های مختلف به ویژه در بحث سیاسی، اقتصادی و اجتماعی از تامین اجتماعی نه تنها به عنوان یک ابزار کارآمد توسعه بلکه یکی از مهم‌ترین مؤلفه‌های توسعه پایدار نام برده می‌شود.

فارس: نقش تامین اجتماعی در جامعه را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

سازمان تامین اجتماعی با تاریخ فعالیت 55 ساله آن به عنوان بزرگترین سازمان بیمه‌گر کشور به حساب می‌آید و با عنایت به اصل 29 قانون اساسی در حال حاضر 30 میلیون نفر از جمعیت کشور را زیرپوشش خدمات خود قرار داده است و در راستای خدمت به این افراد در سرفصل‌های مختلف با محوریت جلب رضایتمندی مشتری و تکریم ارباب رجوع به بهترین شکل ممکن تلاش می‌کند.

فارس: فعالیت تامین اجتماعی در کردستان از چه سالی آغاز شد؟

تامین اجتماعی در کردستان با عنوان صندوق بیمه‌ اجتماعی  دو سال بعد از تشکیل این سازمان در سال 38 کار خود را در کردستان آغاز کرد و امروزه بعد از گذشت 53 سال با داشتن 11 شعبه در شهرستان‌های مختلف استان 18 نوع حمایت، تعهد و خدمات ارزنده را به بیمه‌شدگان و مستمری‌بگیران ارائه می‌کند.

فارس: چه تعداد بیمه‌شده تامین اجتماعی در سطح استان وجود دارد؟

در حال حاضر 679 هزار و 248 نفر معادل یک سوم از جمعیت استان شامل، کارمندان ادارات و شرکت‌ها، کارگران، قالیبافان، تولیدکنندگان، رانندگان، هنرمندان، خادمین مساجد، روحانیون و غیره زیرپوشش خدمات بیمه اجتماعی بوده و در سرفصل‌های مختلف خدمات کوتاه مدت و بلندمدت بهره‌مند هستند.

فارس: به ارائه خدمات بلندمدت و کوتاه مدت به بیمه‌شدگان اشاره کردید، لطفا بیشتر توضیح دهید..

تامین اجتماعی در راستای ارائه خدمات هرچه مطلوب به جامعه هدف و  زیرپوشش، خدمات خود را در قالب تعهدات کوتاه مدت مانند پرداخت بیمه بیکاری، کمک هزینه ایام بیماری، اورتز و پروتز، غرامت و غیره و تعهدات بلند مدت شامل پرداخت مستمری ارائه می‌کند.

فارس: تعداد بیمه‌شدگان اصلی در سطح استان چند نفر است؟

در حال حاضر 182 هزار و 96 نفر در سطح استان بیمه شده اصلی داریم که با احتساب مستمری‌بگیران اصلی و تبعی، بیش از 679 هزار و 248 نفز از جمعیت کل استان را در بر می‌گیرد.

فارس: امسال چه میزان مستمری به بازنشتگان، بازماندگان و از کار افتادگان پرداخت شده است؟

از ابتدای سال‌جاری تا پایان آذرماه بیش از 894 میلیارد و 804 میلیون و 724 هزار ریال در این راستا هزینه شده است.

فارس: در زمینه اجرای تعهدات کوتاه مدت چطور؟

در راستای اجرای تعهدات کوتاه مدت شامل پرداخت دستمزد ایام بیماری, بیمه بیکاری، غرامت و دستمزد نیز از ابتدای سال‌جاری تا پایان آذرماه بیش از 20 میلیارد و 661 میلیون و 616 هزار ریال هزینه شده است.

فارس: اکنون چند نفر در سطح استان مشمول بیمه بیکاری هستند؟

در حال حاضر بیش از 226 نفر از خدمات بیمه بیکاری در سطح استان بهره‌مند هستند.

فارس: میزان پرداختی به این افراد در سال جاری؟

در مدت زمان یاد شده اعتباری بالغ بر 80 میلیارد و 64 میلیون و 301 هزار ریال در راستای پرداخت حق بیمه بیکاری به افراد واجد شرایط هزینه شده است.

فارس:تعداد کارگاه‌های زیرپوشش تامین اجتماعی کردستان چند مورد است؟

هم‌اکنون 50 هزار و 285 کارگاه در سطح استان زیر پوشش این سازمان بوده و بابت حق بیمه نیروهای خود حق بیمه می پردازند.

فارس: آیا از این کارگاه‌ها برای تغییرات نیرویی بازرسی انجام می‌شود؟

بله؛ مرتب بازرسی صورت می‌گیرد و امسال تا پایان آذرماه 15 هزار و 302 مورد بازرسی از کارگاه‌ها انجام شده است و این موارد در راستای تحقق اهداف سازمان دنبال می‌شود و این بازرسی‌ها منجر به شناسایی 820 کارگاه جدید شده است.

فارس: آیا آماری از تعداد دفترچه‌های صادر شده در سال‌جاری در استان وجود دارد؟

بله؛ از ابتدای سال‌جاری تا کنون 74 هزار و 197 جلد دفترچه برای بیمه شدگان و مستمری‌بگیران و علاوه بر آن هم 201 هزار و 155 دفترچه تعویض و 2 هزار و 513 فقره دفترچه المثنی صادر شده است.

فارس: آیا برنامه‌ای برای تسریع در امر ارائه خدمات و ترغیب مردم به پرداخت حق بیمه در دستور کار دارید؟

خوشبختانه در راستای توسعه بیمه‌های تامین اجتماعی در سطح استان طی چند سال اخیر اقدامات و حرکت‌های خوبی آغاز شده است که می‌توان به ایجاد شعبه در برخی از شهرستان‌ها، حذف برخی از معاینات پزشکی قبل از استخدام بیمه‌شدگان  به منظور جلوگیری از صرف هزینه و اتلاف وقت، تسهیل در ارائه خدمات بیمه‌ای به فرزندان اناث شامل دختر و زنان بیمه شده بعد از فوت همسر، احتساب خدمت سربازی، نصب نرم‌افزار تمدید دفترچه‌های درمانی بیمه‌شدگان، امکان مشاهده لیست سوابق بیمه شده در سایت رسمی صندوق و افزایش میزان اعتبار دفترچه‌ها از جمله اقدامات انجام شده در این راستا در سطح استان بوده است.

تشکیل تیم پژوهش و تحقیق در استان به منظور آسیب‌شناسی و ارتقا بهروری و ارتقا تیپ شعبه یک سنندج به یک ممتاز، شعبه دو سنندج از سه به دو، شعبات قروه، بیجار، مریوان از چهار به سه و دیواندره از پنج به چهار، افتتاح کانون بازنشستگان همکار و افتتاح ساختمان جدید این اداره‌کل در سایت اداری به منظور دسترسی سریع‌تر مردم از دیگر اقداماتی است که به منظور توسعه فرهنگ بیمه در استان انجام شده است.

فارس: آقای خدابنده‌لو در حقیقت در هر اداره‌ای مسائل و مشکلاتی وجود دارد که به نوعی خدمات‌دهی را با مشکل مواجه می‌سازد، آیا در تامین اجتماعی چنین مواردی مشاهده می‌شود؟

بدون شک در راستای تحقق اهداف و به منظور رسیدن به چشم‌انداز تعیین شده، مشکلات و کاستی‌هایی وجود دارد که نبود نقدینگی کافی برخی از کارفرمایان و توان مالی پائین، فرار برخی از کارگاه‌ها از پرداخت حق بیمه به دلیل سودهی کم و نبود کارگاه‌های بزرگ در سطح استان از جمله مشکلات این حوزه به شمار می‌آید.

انتهای پیام/79002/ی40/ژ1001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول