اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

با توجه به تغییرات آب و هوایی

دام‌های فهرج در معرض بیماری آنتروتوکسمی هستند

خبرگزاری فارس: رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان فهرج گفت: در فصل بهار و پاییز با توجه به تغییرات آب و هوایی و نوع پوشش گیاهی‌ دام‌ها در معرض ابتلا به بیماری آنتروتوکسمی هستند.

دام‌های فهرج در معرض بیماری آنتروتوکسمی هستند

مهدی بمان‌دشتی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در کرمان اظهار داشت: در فصل بهار و پاییز با توجه به تغییرات آب و هوایی و نوع پوشش گیاهی در چراگاه‌های دام با بروز بیماری آنتروتوکسمی در دام‌ها مواجه هستیم.

وی بیان داشت: با توجه به اینکه این بیماری از اصلی‌ترین علل تلفات دام در شهرستان فهرج محسوب می‌شود‌، لازم است دامداران برای تهیه واکسن آنتروتوکسمی از بخش خصوصی و انجام واکسیناسیون در دو نوبت به فاصله متوسط 14 روز اقدام کنند.

بمان‌دشتی افزود: نوع جیره غذایی و تغییر ناگهانی در جیره یکی از عوامل اصلی بروز بیماری آنتروتوکسمی در میان دام‌های سبک است.

وی خاطر نشان کرد: این بیماری که به آن بیماری پرخوری و یا قلوه نرمی نیز می‌گویند، عامل آن یک نوع فلور طبیعی موجود در دستگاه گوارش دام‌های سبک است که سبب بروز بیماری به فرم‌های فوق حاد، حاد و تحت حاد می‌شود که با علائمی مانند اسهال شدید، زمین‌گیری، ترشح بزاق، تشنج، انباشتگی و پرخونی شکمبه و شیردان، پرخونی روده‌ها و قلوه نرمی همراه است.

بمان‌دشتی گفت: شبکه دامپزشکی فهرج برای آشنایی دامداران با بیماری آنتروتوکسمی و راه‌های پیشگیری و درمان آن اقدام به برگزاری کلاس‌های آموزشی برای بیش از 400 نفر از دامداران بخش‌های مرکزی و نگین کویر کرده است.

وی افزود: از ابتدای سال جاری تاکنون با استفاده از تمام توان بخش خصوصی و مراجعه دامداران بالغ بر 16 هزار رأس دام سبک علیه این بیماری واکسینه شده‌اند.

کاهش میزان بیماری پلورپنومونی در دام‌های ریگان ‌

میزان بیماری پلورپنومونی در دام سبک ریگان به همت برنامه‌های دامپزشکی شهرستان کاهش یافته است.

مدیر شبکه دامپزشکی شهرستان ریگان اظهار داشت: پلوروپنومونی واگیر بزها یکی از مهم‌ترین بیماری‌های بزها به ویژه بزغاله‌ها است و توسط باکتری از گروه مایکوپلاسما رخ می‌دهد و در صورت بروز به سرعت انتشار یافته و درصد زیادی از گله را درگیر می‌کند.

حجت‌الله جعفری افزود: بیماری به آسانی از طریق استنشاق انتشار می‌یابد و جرم عامل بیماری به مدت طولانی خارج از بدن دام زنده نمی‌ماند و ورود بیماری در گله به وسیله دام‌های حامل ‌آلوده صورت می‌پذیرد.

وی عنوان کرد: عفونت‌زایی این بیماری باکتریایی در حد بالا و میزان ابتلا 100 درصد و بیماری حاد و شدید است.

جعفری افزود: از نشانه‌های بالینی این بیماری می‌توان به سرفه، تنگی نفس و تب اشاره کرد و در مراحل پایانی بیماری تنفس دهانی‌، بیرون افتادن زبان و ترشح کف آلود بزاق مشهود است.

وی گفت: از ابتدای سال جاری پنج مورد کلاس آموزشی‌ شرح اصول کنترلی و مدیریتی این بیماری‌ها در شبکه دامپزشکی ریگان ویژه دامداران و عشایر در دو بخش مرکزی و گنبکی برگزار شده است.

جعفری ابراز داشت: همچنین مقدار 200 لیتر ضدعفونی کننده توسط یک اکیپ عملیاتی به منظور گندزدایی دامداری‌های شهرستان به صورت رایگان مصرف شده است.

وی افزود: همچنین تعداد 200 ویال آنتی‌بیوتیک تایلوزین و 250 ویال اکسی تتراسیکلین برای درمان عفونت‌های ریوی در مناطق عشایری و کوهستانی به صورت رایگان مصرف شد.

جعفری بیان داشت: میزان بروز این بیماری در سال جاری نسبت به سال گذشته 80 درصد کاهش دارد.

انتهای پیام/2446/غ30/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول