اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

عضو هیئت علمی دانشکده مائده گرگان:

لباس شناسنامه هویتی یک جامعه است

خبرگزاری فارس: عضو هیئت علمی دانشکده مائده گرگان با اشاره به برگزاری نخستین جشنواره و نمایشگاه مد و لباس گلستان در تالار فخرالدین اسعد گرگانی گفت: لباس شناسنامه هویتی یک جامعه است.

لباس شناسنامه هویتی یک جامعه است

به گزارش خبرگزاری فارس از گرگان، رسول احمدی بعدازظهر امروز در حاشیه مسابقه نقاشی «زن ایرانی پوشش ایران» در گفت‌وگو با خبرنگاران استان اظهار داشت: در گلستان اقوام مختلف اعم از ترکمن، سیستانی، بلوچ، قزاق و ... حضور دارند که با لباس‌های سنتی خود در جامعه حضور می‎یابند.

وی ادامه داد: پوشش سنتی شناسنامه هویتی آنهاست و با همین پوشش در جامعه شناخته می‎شوند.

پوشش سنتی اقوام فرصت مناسبی برای طراحی مدل‌های جدید است

عضو هیئت علمی دانشکده مائده گرگان خاطرنشان کرد: محیط اداری به دلیل پوشش یکپارچه، پذیرای پوشش سنتی نیست، اما از این نوع پوشش می‎توان در محیط‎‌های غیر اداری استفاده کرد.

احمدی تصریح کرد: حضور قومیت‎های مختلف در گلستان یکی از ویژگی‎های منحصر به فرد این استان است که طراحان با استفاده از این مزیت ایده‎های خوبی را در زمینه پوشش می‎توانند ارائه دهند.

به گفته وی، هر قومیتی پوشش خاص خود را دارد و با استفاده از همین پوشش توانایی حفظ هویت خود را دارد.

لباس سنتی پایه و اساس مدل‎های جدید هستند

عضو هیئت علمی دانشکده مائده گرگان عنوان کرد: لباس‎های سنتی، پایه و اساس طراحی مدل‎های جدید هستند.

احمدی با اشاره به نقش این دانشکده در برگزاری نخستین جشنواره و نمایشگاه مد و لباس گلستان یادآور شد: دبیرخانه علمی این جشنواره و نمایشگاه در دانشکده مائده مستقر و پذیرش مقالات برعهده این دانشکده است.

وی افزود: برای نخستین‌بار در کشور، دانشکده مائده با بهره‎گیری از اساتید مجرب در رشته طراحی و دوخت دانشجو پذیرفت و توانست جایگاه خاصی را در سطح استان و کشور برای خود کسب کند.

لازم به ذکر است که نخستین جشنواره و نمایشگاه مد و لباس گلستان از 28 بهمن‌ماه با حضور عفت شریعتی، مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، مسئولان، طراحان و تولیدکنندگان استانی آغاز به کار کرد.

حدود 600 اثر هنری اعم از طراحی و دوخت به دبیرخانه دائمی این جشنواره و نمایشگاه در اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی گلستان ارسال شد و 150 اثر از بین اینها از 10 تا 20 اسفندماه در نمایشگاه ملی به نمایش گذاشته می‌شوند.

آثار ارائه شده در این نمایشگاه شامل مانتو اجتماع، مانتو مجلسی، پوشش سر و طراحی هستند.

نخستین جشنواره و نمایشگاه استانی مد و لباس تا پنجم اسفندماه دایر است و علاقمندان برای مشاهده و خرید می‌توانند ساعات 9 تا 12 و 16 تا 21 به تالار فخرالدین اسعد گرگانی مراجعه کنند.

دبیرخانه دائمی جشنواره و نمایشگاه مد و لباس گلستان در اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تشکیل شد.

این رویداد مهم هنری شامل سه بخش فروش تولیدات، نمایشگاه آثار هنری و کارگاه‌های آموزشی، علمی و فرهنگی است.

استانداری گلستان، معاونت هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، بنیاد ملی مد و لباس و اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی گلستان، برگزارکننده نخستین جشنواره و نمایشگاه استانی مد و لباس هستند.

اداره‌کل امور بانوان و خانواده استانداری، اداره‌کل امور اجتماعی استانداری و دانشگاه جامع علمی و کاربردی در برگزاری جشنواره و نمایشگاه مذکور همکاری دارند.

اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری، دانشکده فنی‌وحرفه‌ای مائده گرگان و فرماندهی انتظامی گلستان دیگر دستگاه‎های همکار در برگزاری نخستین جشنواره و نمایشگاه استانی مد و لباس هستند. 

شهرداری و سازمان فرهنگی و ورزشی شهرداری گرگان، اتحادیه تولیدکنندگان پوشاک، دبیرخانه عفاف و حجاب استان، اداره‌کل آموزش و پرورش، صدا و سیما، سازمان صنعت، معدن و تجارت، اداره‌کل فنی‌وحرفه‎ای و مراکز حوزه‌های علمیه گلستان با اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی همکاری دارند.

انتهای پیام/2307/ذ40/ف4004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول