اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

در شیراز صورت می‌گیرد

برگزاری نخستین همایش ملی کاتالیست‌های صنعتی

خبرگزاری فارس: رئیس دانشکده شیمی، نفت و گاز دانشگاه شیراز از برگزاری نخستین همایش ملی کاتالیست‌های صنعتی در شیراز خبر داد.

برگزاری نخستین همایش ملی کاتالیست‌های صنعتی

به گزارش خبرگزاری فارس از شیراز، محمدرضا رحیم‌پور پیش از ظهر امروز در نشست خبری مربوط به نخستین همایش ملی «کاتالیست‌های صنعتی» اظهار داشت: این کنفرانس در روز‌های دوم و سوم اسفند ماه سال جاری در دانشکده شیمی، نفت و گاز دانشگاه شیراز برگزار می‌شود.

دبیر علمی نخستین همایش ملی «کاتالیست‌های صنعتی» ضمن با اهمیت دانستن این محصول بیان داشت: در بسیاری از کشور‌های پیشرفته صنعتی، ارزش این مواد بسیار است به طوری که تنها در سال 2007 فروش کاتالیست‌های تولیدی ایالات متحده در داخل و خارج از آن مبلغی معادل 3.5 میلیارد دلار بوده‌ است. 

وی افزود: ساخت کاتالیست‌های صنعتی در انحصار چند کشور پیشرفته صنعتی و شرکت‌های چند ملیتی است که اقدام به ساخت این محصول در مقیاس تجاری و فروش به کشور‌های نیازمند به این صنعت می‌کنند.

رئیس دانشکده شیمی، نفت و گاز دانشگاه شیراز ادامه داد: در سال‌های پیش، کاتالیست‌های مورد نیاز واحد‌های صنعتی ایران از خارج از کشور تهیه می‌شد، اما اکنون با توجه به تحریم‌ها، افزایش قیمت این مواد و همچنین خروج ارز، به تازگی شرکت‌های خصوصی و دانشگاه‌ها اقدام به تحقیق در این زمینه و ساخت این محصول کرده‌اند.

رحیم‌پور با اشاره به شرکت پتروشیمی شیراز به عنوان یکی از واحد‌های مصرف ‌کننده کاتالیست‌های ساخت داخل کشور گفت: از جمله ویژگی‌های این مواد فعالیت و دمای بسیار، طول عمر و انتخاب‌پذیری است که هنوز نتوانسته‌ایم مجموع این خواص را در تمام کاتالیست‌های تولیدی به وجود‌ آوریم.

دبیر علمی نخستین همایش ملی «کاتالیست‌های صنعتی» اضافه کرد: در صورتی که بتوانیم کاتالیست‌های مورد نیاز صنایع را بسازیم از نظر اقتصادی به سود کشور می‌شود و با توجه به راهبردی بودن این محصول، لازم است که شرکت‌های دانش‌بنیان به این پروژه اهتمام داشته باشند.

وی همچنین دانشگاه شیراز را در زمینه ساخت و تولید مواد مورد نیاز صنایع کشور پیشرو دانست و تصریح کرد: دانشکده شیمی، نفت و گاز دانشگاه شیراز از سال‌ها پیش در تولید کاتالیست‌ فعالیت داشته که بیشتر این کار‌ها در زمینه مدل‌سازی و آزمایش‌های سینتیک بوده و به تازگی نیز آزمایشگاهی به این منظور راه‌اندازی شده‌ است.

در ادامه این نشست خبری دبیر اجرایی نخستین همایش ملی «کاتالیست‌های صنعتی» از ارسال 170 مقاله توسط دانشگاه‌ها و شرکت‌های خصوصی به این کنفرانس خبر داد.

نصیر مهران‌بد بیان داشت: از آثار ارسال شده، 72 مقاله به صورت شفاهی و 53 مقاله نیز به شکل پوستر در کنار غرفه‌ها و کارگاه‌های آموزشی ارائه می‌شوند.

وی هدف از این همایش را ایجاد ارتباط بین متقاضی و تولید ‌کننده علم و آشنایی بیشتر دانشگاهیان با مشکلات صنعت دانست و افزود: در این راستا از شرکت‌های پتروشیمی دعوت کرده‌ایم که نیاز‌های خود را در قالب چهار غرفه ارائه دهند و امیدواریم تحقیقاتی که در این زمینه وجود دارد به شکل بهتری هدایت شود.

به گزارش فارس، نخستین همایش ملی «کاتالیست‌های صنعتی» با حمایت و مشارکت انجمن مهندسی شیمی ایران، شرکت سروش انرژی پارسیان، شرکت توسعه انرژی پتروپردازان پویا، مرکز امور نخبگان و همکاری علمی شهید فهمیده منطقه جنوب برگزار می‌شود.

در این همایش شرکت صنعتی تبریز و دانشگاه‌های شیراز، صنعتی شریف، تهران، فردوسی مشهد، سیستان و بلوچستان و تعدادی از گروه‌های علمی دانشگاهی حضور دارند.

انتهای پیام/2448/ن30/ظ1004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول