اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس دامپزشکی ریگان خبر داد

مایه‌کوبی7 هزار دام ریگان علیه تب برفکی

خبرگزاری فارس: رئیس شبکه دامپزشکی ریگان گفت: از اول اسفند ماه 7 هزار دام این شهرستان توسط مرکز مایه‌کوبی بخش خصوصی علیه تب برفکی واکسینه می‌شوند.

مایه‌کوبی7 هزار دام ریگان علیه تب برفکی

حجت‌الله جعفری امروز در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در ریگان اظهار داشت: تب برفکی یک بیماری عفونی و گاهی کشنده ویروسی است که موجب بیمار شدن حیوانات زوج‌سم از جمله گاو اهلی و اعضای خانواده گاوسانان می‌شود.

وی افزود: عامل بیماری این ویروس در ابتدا به مدت دو تا سه روز تب شدید ایجاد و متعاقبا تاول‌های در داخل دهان و روی پا ظاهر می‌شود که ممکن است، پاره شده و موجب لنگش حیوان شود.

جعفری تصریح کرد: این بیماری بسیار واگیردار است و قطرات آیروسل دفع شده از حیوان آلوده، تماس با تجهیزات دامداری، غذا، وسایل نقلیه، البسه آلوده و حیوانات شکارچی اهلی و وحشی موجب گسترش بیماری می‌شوند.

رئیس شبکه دامپزشکی ریگان بیان کرد: ویروس عامل بیماری نوعی پیکورنا و عضو شاخص جنس آفتوویروس است، ویروس مولد بیماری تب برفکی از جمله مقاوم‌ترین ویروس‌های شناخته شده در طبیعت است.

جعفری گفت: این ویروس قادر است در محیط خارج از بدن دام تا مدت 40 روز در بستر فضولات و ترشحات بدن زنده و عفونت‌زا باقی بماند و هفته‌ها در خوراک دام و فرآورده‌های دامی از جمله پشم و پوست دام زنده مانده و از مکانی به مکان دیگر انتقال یابد.

وی عنوان کرد: از جمله اقدامات لازم در کنترل و پیشگیری از این بیماری انجام واکسیناسیون دام‌های منطقه، کنترل حمل و نقل دام زنده بر اساس موازین سازمان دامپزشکی، برگزاری کلاس‌های آموزشی و ترویجی و ضد عفونی و انجام اصول مدیریت بهداشتی جایگاه دام است.

جعفری خاطرنشان کرد: از ابتدای سال جاری تاکنون 13 مورد کلاس آموزشی و ترویجی، ضد عفونی جایگاه 32 دامداری روستایی به صورت رایگان انجام شده و از اول اسفند ماه تعداد 7 هزار رأس گاو توسط مرکز مایه‌کوبی بخش خصوصی در قالب سه اکیپ عملیاتی در دو بخش مرکزی و گنبکی واکسینه می‌شوند.

انتهای پیام/80014/غ20/ض1002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول