اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

علیه بیماری شاربن صورت گرفت

مایه‌کوبی 1500 نفر شتر در فهرج

خبرگزاری فارس: رئیس شبکه دامپزشکی فهرج گفت: یک‌ هزار و 500 نفر شتر در این شهرستان علیه بیماری شاربن واکسینه می‌شوند.

مایه‌کوبی 1500 نفر شتر در فهرج

مهدی بمان‌دشتی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در فهرج اظهار داشت: با توجه به آب و هوای گرم و خشک و بیابان‌های کم آب و علف فهرج، این شهرستان زیستگاه مناسبی برای پرورش شتر است.

وی افزود: با توجه به علاقه دامداران به پرورش شتر و سازگاری این حیوان با شرایط سخت آب و هوایی در این شهرستان بیش از یک ‌هزار و 500 نفر شتر در منطقه لوت زنگی‌احمد، بخش نگین کویر، روستای علی‌آباد سجادی، قدمگاه مرتضی‌علی و کریم‌آباد انصاری نگهداری می‌شود.

بمان‌دشتی بیان کرد: بیماری شاربن یک بیماری مشترک واگیردار، فوق حاد یا حادی است که تمام حیوانات اهلی از جمله شتر، گاو، گوسفند و بز را مبتلا می‌سازد و علائمی چون مرگ ناگهانی، خروج خون تیره از منافذ بدن که منعقد نمی‌شود، خونریزی زیرجلدی و ... مشاهده می‌شود.

وی تصریح کرد: درصورت مواجه با دام تلف شده با علائم ذکر شده سریعاً مراتب را به شبکه دامپزشکی شهرستان اطلاع داده و از کالبد گشایی دام با این علائم جداً خودداری کنند، زیرا لاشه دام آلوده منبع انتشار بیماری به شمار می‌رود.

بمان‌دشتی عنوان کرد: در راستای مبارزه با بیماری‌های مشترک بین انسان و دام، شبکه دامپزشکی شهرستان فهرج اقدام به واکسیناسیون شترهای شهرستان علیه بیماری شاربن کرده است که پیش‌بینی می‌شود تا پایان سال جاری یک‌هزار و 500 نفر شتر علیه این بیماری واکسینه شوند.

مایه‌کوبی 16 هزار دام بر علیه بیماری آنتروتوکسمی در ریگان

مدیر شبکه دامپزشکی ریگان به خبرنگار فارس گفت: بیماری آنتروتوکسمی یکی از مهمترین بیماری‌های باکتریایی دام سبک است.

حجت‌الله جعفری افزود: عامل این باکتری کلستریدیوم پرفرنژانس است که موجب درگیری دام سبک می‌شود و این بیماری موجب تلفات ناگهانی در دام می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: حضور کلستریدیوم پرفرنژانس در روده دلیل بر وقوع این بیماری نیست، فقط در صورتی که شرایط رشد سریع در روده فراهم شود، موجب این بیماری کشنده می‌شود.

جعفری گفت: این شرایط با تغییر ناگهانی از یک جیره غذایی فقیر به یک جیره بسیار خوب ارتباط دارد و از این منظر به آنتروتوکسمی، بیماری پرخوری هم گفته می‌شود.

مدیر شبکه دامپزشکی ریگان بیان کرد: از ابتدای سال جاری تا کنون 16 هزار و 57 راس دام سبک علیه این بیماری واکسینه شدند.

انتهای پیام/80013/غ30/ض1002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول