اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

معاون پیشگیری از وقوع جرم دادگستری گلستان:

آشنایی با مباحث حقوقی در مدیریت بحران ضروری است

خبرگزاری فارس: معاون پیشگیری از وقوع جرم دادگستری گلستان گفت: آشنایی دستگاه‎های اجرایی با مباحث حقوقی و امنیتی در زمان وقوع بحران ضروری و حیاتی است.

آشنایی با مباحث حقوقی در مدیریت بحران ضروری است

به گزارش خبرگزاری فارس از گرگان،‌ حسین شعبانی بعدازظهر امروز در دوره آموزشی مدیریت ستادی بحران بلایای طبیعی در شهرستان گرگان اظهار داشت: بی‎اطلاعی از این قوانین و موضوعات مرتبط ممکن است دستگاه‎های اجرایی و مجموعه نیروهای عملیاتی را دچار مشکل سازد.

برخی اعمال به ظاهر مجرمانه در شرایط بحرانی ماهیت خود را از دست می‎دهند

به گفته وی موضوعات حقوقی در شرایط اضطراری همچون شرایط بحرانی قواعد خاص خود را دارد و گاهی برخی اعمال به ظاهر مجرمانه در این شرایط ماهیت خود را از دست می‎دهند.

معاون پیشگیری از وقوع جرم دادگستری گلستان خاطرنشان کرد: در این زمان اصل مهم نجات جان انسان‎هاست و چنانچه حتی برای نجات جان یک نفر باید بنایی که مالکیت شخصی بر آن مترتب هست را خراب کرد که با اجازه قانون مانعی نخواهد داشت.

برای ورود به اماکن خصوصی، عمومی و دولتی در موقعیت بحرانی دستورالعمل خاصی تعریف شده است

شعبانی با تاکید بر توجه به قانون مدیریت بحران و تفاسیر منطبق با آن افزود: اضطرار موقعیت عادی را به موقعیت بحرانی مبدل می‎سازد، پس مجرمانه بودن عمل از آن برداشته خواهد شد.

وی ادامه داد: البته قانون اماکن را به بخش‎های خصوصی، عمومی و دولتی تقسیم کرده و برای ورود به هر کدام از این اماکن در موقعیت بحرانی دستورالعمل خاصی تعریف کرده است.

در زمان بحران، ورود به اماکن دولتی نیازمند به مجوز مخصوص است

معاون پیشگیری از وقوع جرم دادگستری گلستان تصریح کرد: در زمان بحران، ورود به اماکن عمومی مانعی ندارد اما ورود به اماکن حساس دولتی از جمله دستگاه‎های امنیتی و انتظامی، بخش‎های اداری و استخدامی نیازمند به مجوز مخصوص خواهد بود.

شعبانی یادآور شد: امدادگران در ورود به این اماکن موظف هستند ضمن مشخص کردن اموال و موقعیت آنها کیسه‎های مخصوصی را برای جمع‎آوری اسناد رسمی برای حفاظت از آنها و تحویل به مراجع ذیصلاح به عمل آورند.

وی با اشاره به موضوع خانواده‎های بی‎سرپرست در زمان بحران یادآور شد :در این اوقات نگهداری از کودکان و زنان و جلوگیری از ربایش آنان از جمله موضوعاتی است که باید به جدّ مورد توجه مسئولان امنیتی و حقوقی منطقه آسیب‎دیده باشد.

بدون توجه به موضوعات حقوقی و امنیتی نمی‎توان سناریوی واقعی مدیریت بحران را اجرا کرد

معاون پیشگیری از وقوع جرم دادگستری گلستان ابراز داشت: جلوگیری از دفن بدون اجازه اموات، جلوگیری از فرار زندانیان و ایجاد امنیت از دیگر مسائلی است که هر کدام دارای ابعاد حقوقی است و باید مدیریت شود.

شعبانی خاطرنشان کرد: بدون توجه به موضوعات حقوقی و امنیتی و انتظامی نمی‎توان سناریوی واقعی مدیریت بحران را طراحی و اجرا کرد.

دوره آموزشی مدیریت ستادی بلایای طبیعی شهرستان گرگان در محل اداره فنی و حرفه‎ای گرگان آغاز شد و پس از چهار روز به پایان رسید.

انتهای پیام/2307/ی40/ف4004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول