اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس گزارش می‌دهد

اقتصاد مازندران و راه‌های نرفته

خبرگزاری فارس: بهترین نسخه شفابخش برای درمان اقتصاد مازندران چیست و برای بالفعل کردن توانمندی‌های بالقوه استان چه باید کرد، چه راهکاری می‌تواند ما را به آرمان توسعه نزدیک کند.

اقتصاد مازندران و راه‌های نرفته

به گزارش خبرگزاری فارس از ساری، بی‌تردید باید گفت روزگار اقتصادی و معیشت بخش وسیعی از مردم مازندران مطلوب نیست و این در حالی است که استان مازندران دارای بیشترین ظرفیت‌های بالقوه اقتصادی در میان استان‌های کشور است.

تولید بیش از 70 نوع محصول کشاورزی، دارا بودن معادن بسیار غنی، دسترسی به کرانه‌های زیبا و توریستی دریای خزر، وجود نیروی کار جوان و تحصیلکرده، خاک حاصلخیز، جنگل، مراتع و مهم‌تر از همه مردمانی سخت‌کوش و صبور از فاکتورهای مازندران برای دستیابی به رشد و توسعه قابل قبول است.

با این حال مشاهده می‌کنیم که مازندران دارای مشکلات اقتصادی عدیده‌تر از سایر استان‌ها است.

با این وجود سئوال اساسی این است که بهترین نسخه شفابخش برای درمان اقتصاد بیمار مازندران کدام است و برای بالفعل کردن توانمندی‌های بالقوه استان چه باید کرد، چه راهکاری می‌تواند ما را به آرمان توسعه نزدیک سازد، چرا مازندران با وجود قابلیت‌های ممتاز طبیعی و انسانی نمی‌تواند از نعمت داشته‌های خود به درستی بهره‌مند شود.

آنچه پیش رو دارید بخش دوم و پایانی گزارشی است که به ضرورت به تحلیل چالش توسعه‌نیافتگی مازندران و بررسی راهکارهای برون رفت آن می‌پردازد.

شجاعی: سهم پایین مازندران در تملک دارایی‌

سید رمضان شجاعی نماینده مردم ساری و میاندرود در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با فارس گفت: مازندران با توجه به استعدادهایی که دارد، مشخصاً یک استان توسعه نیافته است.

وی افزود: اگر نگاهی به وضعیت تملک دارایی‌های استان بیندازیم در می‌یابیم که مازندران تا چه اندازه مظلوم است. 

شجاعی با ارائه تعریفی از تملک دارایی گفت: به تمام آنچه که سرمایه‌گذاری تلقی می‌شود دارایی‌ می‌گویند نظیر فرودگاه‌ها، سدها، کارخانه‌ها، ابنیه عمرانی و توسعه‌ای که در هر استان این سرمایه‌گذاری متغیر است، اگر به دارایی‌هایی این‌چنینی در سطح مازندران نگاه کنیم و در عین حال آن‌ها را با ظرفیت‌ها و قابلیت‌های استان مقایسه کنیم و مقایسه‌ای هم بین استان خود و استان‌های دیگر کنیم در می‌یابیم که وضعیت خوبی نداریم.

وی یادآور شد: سرانه هزینه مردم مازندران با سرانه هزینه‌ای که در استان‌های دیگر وجود دارد متفاوت است، ما در این رابطه حتی از استان‌های همجوار خود نیز عقب مانده‌تریم.

شجاعی افزود: مازندران در مقایسه با استان‌های دیگری که فاقد ظرفیت‌‌های مازندران هستند نیز عقب است تا جایی که برخی کارخانه‌های باقیمانده از قبل از انقلاب هم به واسطه مدیریت ناصحیح تعطیل شد البته باید تأکید کنم که ما نمی‌گوییم مازندران از حیث سرمایه‌گذاری دولت اصلاً رشدی نداشت، رشد داشته اما این رشد با قابلیت‌های استان تناسبی ندارد و با پیشرفت‌های سایر استان‌ها قابل قیاس نیست.

وی گفت: تصور کنید وقتی در سال 64 با تصویب قانون ممنوعیت سرمایه‌گذاری صنعتی در مازندران، این سرمایه‌گذاری‌ها به استان ما نیامد و به استان‌های دیگر سرازیر شد.

شجاعی با انتقاد از روند عزل و نصب استانداران در سال‌های گذشته و تأثیر مستقیم این مسئله بر توسعه‌نیافتگی استان افزود: حداقل زمانی که برای اجرای یک پروژه کلان نیاز هست، چهار سال است و با این وجود استانداری که یک سال و نیم دوام می‌آورد، چطور می‌تواند کار کلان انجام دهد، مدیر ارشد یک استان باید تثبیت باشد تا کار کلان انجام شود. بنابراین تعویض زود هنگام استانداران یکی از عوامل عقب‌ماندگی مازندران بوده و بدیهی است کسانی بودند که در صورت اثرگذاری بر مسایل استان می‌توانستند مانع از بروز چنین معضلاتی شوند، ولی نشدند.

وی با اشاره به عقب‌ماندگی استان در حوزه کشاورزی گفت: در شرایطی که 48 درصد مرکبات مورد نیاز کشور در مازندران تأمین می‌‌شود آیا در شهری مثل ساری نباید یک کارخانه افشره وجود داشته باشد تا صدها تن‌ مرکباتی که زیر درخت‌ها جمع شده از این استان بیرون نرود.

شجاعی افزود: تنها یک کارخانه از این نوع در تنکابن وجود دارد که باغدار شرق استان باید با تقبل هزینه گزاف، اتلاف وقت و چندین و چند مشکل دیگر محصولش را به آنجا ببرد و سرانجام پول خود را هم به درستی دریافت نکند از طرفی سازمان‌های بیمه‌گذار هم وظایف خود را به درستی انجام نمی‌دهند.

وی گفت: در مورد مشکلات عدیده بخش کشاورزی در استانی که به قطب کشاورزی کشور لقب گرفته سخن فراوان گفته شده است اما کارخانه تراکتورسازی در تبریز و کمباین‌سازی در اراک قرار دارد و یا صیادان ما باید نیازها و ابزارهای مورد نیاز خود را از جاهای دیگر تهیه کنند، آیا مازندران نمی‌تواند این کارخانه‌‌‌‌ها را داشته باشد.

نماینده مردم ساری در مجلس شورای اسلامی با اشاره به ظرفیت بی‌نظیر استان در بخش گردشگری گفت: هنوز برنامه مشخصی برای حضور سرمایه‌گذاران در استان تدوین نشده است و آن‌ها با مشکلات متعددی روبه‌رو هستند.

شجاعی افزود: از مواهب طبیعی و جاذبه‌های صنایع‌دستی و میراث فرهنگی مازندران نیز به نحو جدی بهره‌برداری نمی‌شود.

وی با تأکید بر این‌که توسعه و تقویت صنعت گردشگری یکی از راه‌های پیشرفت مازندران است، گفت: ایجاد زیرساخت‌هایی همچون ساخت بزرگراه‌ها و کمربندی‌ها، ساماندهی زباله‌های شهری و روستایی با کارخانه‌های کمپوست، ساماندهی سواحل و خصوصاً حریم 60 متری تازه آزاده شده، اصلاح مدیریت شهری برای جذب گردشگر، اصلاح و ساماندهی مراکز اقامتی و تفریحی بین‌راهی و در یک کلام تلاش همه مسئولان و مردم استان برای ساماندهی صنعت گردشگری در مازندران از ضروریات است.

طاهایی: همه باید کمک کنند

استاندار مازندران نیز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در ساری با اشاره به خدمات بی‌وقفه و شبانه‌روزی رئیس جمهور و سفرهای استانی دولت گفت: انتظار ما از مدیران استانی این است که همانند مقام ارشد اجرایی کشور تمام وقت برای خدمتگذاری آماده باشند و با تلاش برای اجرایی کردن مصوبات سفرهای هیئت دولت به استان، سیمای مازندران را متحول سازند.

سید علی‌اکبر طاهایی گفت: احداث آزاد راه تهران ـ شمال، چهاربانده کردن محور قائمشهر به فیروزکوه، بهسازی جاده هراز و اتمام پروژه‌های نیمه تمام از جمله دغدغه‌های مهم استان است که باید در یک پروسه زمانی مشخص به اتمام برسد و با ایجاد تقاطع‌های غیر همسطح گره کور شهرهای استان باز شود.

وی خواستار سهیم شدن مازندرانی‌ها در توسعه صنعت استان شد و گفت: مازندران متعلق به همه ایرانی‌ها است پس برای پیشرفت آن باید سازوکار جذب سرمایه‌گذار و گردشگر فراهم شود.

استاندار مازندران تراکم کشت را از کارهای محوری استان دانست و افزود: حدود دو هزار هکتار از زمین‌های مستعد شهرستان‌های جویبار، قائمشهر و کیاکلا به علت بارش فراوان غرق آب شده که در آن‌ها نه تنها برداشت دوم نداریم بلکه همان محصول اول نیز در حال از بین رفتن است که این مسئله باید ساماندهی شود.

وی افزود: یکپارچه‌سازی اراضی و استفاده علمی، بهینه و اقتصادی از اراضی خرد مستلزم اعمال سیاست برای کشت مجدد است که سرمایه‌گذاری آن در توان کشاورزان و خرده مالکان نیست و بر این اساس از رئیس جمهور تقاضا شده که استان را در این زمینه یاری کنند.

طاهایی با بیان این‌که همه اجزای صنعت گردشگری باید در یک نگاه سیستمی و بسته جامع دیده شود، اظهار داشت: در این بسته با توجه به نزدیک بودن شهرهای استان، مازندران باید به‌صورت کلان شهر دیده شود و محورهای حمل و نقل ریلی، جاده‌ای، هوایی و دریایی، خدمات، بهداشت و درمان، امحای بهداشتی زباله و پسماند، بین‌المللی شدن فرودگاه‌ها نیز در آن لحاظ شود.

وی تصریح کرد: در این صورت است که بحث اقتصاد گردشگری و یا گردشگری اقتصادی مطرح شده و مصداق پیدا می‌کند.

طاهایی زیرساخت‌های حمل و نقل را از مهم‌ترین مؤلفه‌های گردشگری عنوان کرد و افزود: از طریق حمل و نقل دریایی می‌توان بین سه بندر استان اتصال ایجاد کرد که کاهش بار ترافیکی شهرها را در پی خواهد داشت.

استاندار مازندران به تعامل خوب مجمع نمایندگان استان در مجلس شورای اسلامی اشاره کرد و گفت: با توجه به انگیزه و دلبستگی نمایندگان برای سربلندی استان خود باید تلاش شود در تدوین برنامه پنجم توسعه، سرمایه‌گذاری زیرساختی در بخش کشاورزی لحاظ شود.

وی با بیان این نکته که موانع زیست محیطی احداث پالایشگاه برطرف شده و موضوع سرمایه‌گذار مطرح است، عنوان کرد: باتوجه به وجود بنادر، سوآپ نفت یکی از امتیازهای استان است که می‌تواند به افزایش درآمد استان کمک شایانی کند.

وی بر توجه به پروژه‌های نیمه تمام عمرانی تأکید کرد و گفت: تأمین اعتبار برای تکمیل پروژه‌های نیمه کاره از دغدغه‌های مهم ما در شورای برنامه‌ریزی است.

استاندار مازندران با اشاره به این‌که 34 پروژه عمرانی مازندران در فهرست مهر ماندگار قرار دارد، عنوان کرد: با تخصیص اعتبار به این پروژه‌ها، روند اعتلای استان به نحو چشمگیری تسریع خواهد یافت.

طاهایی در پایان یادآور شد: در راه تحقق اهداف توسعه‌ای استان به کمک و همفکری تمامی مردم فرهیخته، دانشگاهیان، فرهنگیان، عالمان و نمایندگان مجلس شورای اسلامی که جزو سرمایه‌های این استان محسوب می‌شوند، نیازمند هستیم.

به هر تقدیر استان مازندران به هیچ رو شایسته و سزاوار روزگار اقتصادی این چنین تراژیک نیست و این‌ همه را باید محصول نگاه تبعیض‌آمیز مسئولان و برنامه‌ریزان اقتصادی، سوء مدیریت‌های اعمال شده از گذشته تاکنون و مهم‌تر از همه محصول نجابت بی‌مثال مردم استان دانست.

==================

گزارش از کوروش غفاری‌چراتی

==================

انتهای پیام/2296/م40/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول