اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

سرّ دلبران

حضرت عبدالعظیم در کلام علما

خبرگزاری فارس: «سرّ دلبران» حکایت «عشق» است، پس خوشتر آن است که این حکایت در حدیث عاشقان جستجو شود.

حضرت عبدالعظیم در کلام علما

به گزارش خبرگزاری فارس از جنوب استان تهران، «سرّ دلبران» حکایت «عشق» است، پس خوشتر آن است که این حکایت در حدیث عاشقان جستجو شود، در این بخش نکاتی به اختصار از زبان مرحوم حضرت آیت‌الله بهجت رضوان الله تعالی علیه، مرحوم آیت‌الله مجتهدی رحمةالله علیه و نیز خلف صالح حضرت آیت‌الله خوشوقت در ارتباط با فضیلت زیارت حضرت عبدالعظیم الحسنی علیه‌السلام آمده است که در ادامه می‌خوانید:

 

 

 

حکایت زیارت یک عارف

فرزند مرحوم، حضرت آیت الله بهجت رضوان الله تعالی علیه گفت: آیت الله بهجت به زیارت حرم مطهر حضرت عبدالعظیم الحسنی علیه السلام، اصرار داشتند و می فرمودند: « اهل تهران اگر هفته ای یکمرتبه به زیارت ایشان نروند، جفا کرده اند.»

حجت الاسلام والمسلمین حاج شیخ علی بهجت فومنی، فرزند مرحوم آیت الله بهجت رضوان الله تعالی علیه در گفت و گویی با موضوع جستارهایی در مکتب عرفانی و سلوک اخلاقی پدر بزرگوارشان افزود: ایشان وقتی می خواستند به حرم حضرت رضا علیه السلام مشرف شوند و نیز در بازگشت از حرم مطهر رضوی، اصرار داشتند از سر راه باید حرم حضرت عبدالعظیم علیه السلام برویم.

وی همچنین در بیان خاطره ای در این خصوص گفت: یکبار اتفاق افتاد که ما در راه بازگشت از مشهد نزدیک ساعت 12 شب به تهران رسیدیم، نیمه شب بود در حرم بسته بود ولی ایشان فرمودند «اثاث را می گذاریم پشت درحرم، همین جا می مانیم تا در حرم باز شود»، ایشان پشت در حرم می ماندند و می‌گفتند «به هر نحوی هست نباید محروم شویم».

امیدوارم شیعیان قدر حضرت عبدالعظیم الحسنی را بدانند

حضرت آیت الله خوشوقت، از اساتید برجسته اخلاق در شب ولادت حضرت علی علیه السلام در حرم مطهر حضرت عبدالعظیم الحسنی علیه السلام در حاشیه مراسم پاسداشت خدمات ایشان گفتاری در خصوص مقام و منزلت حضرت عبدالعظیم الحسنی علیه السلام و اهمیت زیارت بارگاه ملکوتی حضرت، بیان کردند که متن کامل آن را در ادامه می‌خوانید:

«امام هادی صلوات الله و سلامه علیه، بیانی فرموده‌اند که از بیان ایشان ما فهمیدیم، حضرت عبدالعظیم علیه السلام، چه مقام و منزلت بالا  و والایی نزد امام عصرشان دارند.

در اثر ارادت زیاد و ارتباط بیشتر ایشان با حضرت هادی علیه السلام، دشمن فهمید که ایشان موقعیت خاصی دارند و درصدد ایجاد خطر برای ایشان برآمد، از این رو حضرت فرمودند: باید فرار کنی، به بیرون از عراق.

ایشان آمدند به ری و مخفیانه هم زندگی کردند تا از دنیا رفتند و کسی ایشان را نمی شناخت و فقط حضرت هادی علیه السلام ایشان را می شناخت.

حضرت با این بیان، موقعیت و مقام حضرت عبدالعظیم علیه السلام را برای همه شیعیان بیان کردند.

فرمودند که اگر کسی نمی تواند به زیارت امام حسین صلوات الله و سلام الله علیه برود، به زیارت عبدالعظیم الحسنی برود.

امیدوارم همه شیعیان، بخصوص کسانی که نزدیک حرم مطهر ایشان هستند مثل اهالی محترم تهران و اطراف، قدر ایشان را بدانند و به زیارت ایشان مشرف شوند و اشتغال بدنیا مانع نشود از اینکه از این زیارت محروم شوند.

امیدواریم خداوند متعال به ما هم توفیق مرحمت کند تا بیشتر بتوانیم به این حرم مطهر مشرف شویم و از معنویت ایشان استفاده کنیم.»

باید همه را به زیارت حضرت عبدالعظیم علیه‌السلام تشویق کنیم

مرحوم حضرت آیت‌الله مجتهدی تهرانی در سال‌های پایانی عمر شریف شان و در حاشیه تفسیر دعای روز 29 ماه مبارک رمضان با بیان ویژگی‌های برجسته حضرت عبدالعظیم الحسنی فرمودند: حضرت عبدالعظیم الحسنی علیه السلام از علما و محدثین و وکیل امام هادی علیه السلام بود. برخی قائلند که دشمنان، حضرت را زنده دفن کردند و وی را به شهادت رساندند.

حضرت آیت الله مجتهدی تهرانی افزود: روزی دیدم آیت‌الله وحید خراسانی از قم برای زیارت به شهر ری آمدند.

تقاضا کردم «تشریف بیاورید در منزل و مسجد میهمان ما باشید » که گفت « تنها برای زیارت حضرت عبدالعظیم الحسنی علیه السلام آمده‌ام.» که این را باید به تمام امامان جماعت بیان کنیم تا هم خودشان مشرف شوند و هم مریدان خود و مسجدی‌ها را به زیارت حضرت عبدالعظیم الحسنی علیه السلام تشویق کنند.

حضرت آیت‌الله احمد مجتهدی تهرانی از اعاظم و بزرگان تهران بود که در 23 دی 1386 در سن 85 سالگی به لقای پروردگار متعال شتافت.

انتهای پیام/2462/ر/پ3003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول