اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

احمد توکلی:

مجلس فعلا مخالف اجرای فاز دوم هدفمندی است

خبرگزاری فارس: نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی گفت: به گام نخست هدفمندی یارانه‌ها بسنده کرده‌ایم و به خاطر رشد دو برابری نقدینگی نسبت به سال 90 از اجرای مرحله دوم فعلا صرف‌نظر کرده‌ایم.

مجلس فعلا مخالف اجرای فاز دوم هدفمندی است

به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد، احمد توکلی امروز در همایش وضعیت اقتصادی کشور و تعامل مجلس و دولت با موضوع اجرای مرحله دوم هدفمندی یارانه‌ها در جمع تعدادی از دانشجویان دانشگاه فردوسی مشهد، اظهار کرد: برای اجرای مرحله دوم هدفمندی یارانه‌ها، بین دولت و مجلس اختلاف نظر وجود دارد به همین منظور تلاش‌هایی صورت گرفت که این اختلاف‌ها برطرف شود اما با توجه به مسائلی که وجود داشت در حال حاضر مجلس شورای اسلامی با اجرای گام دوم هدفمندی یارانه‌ها مخالف است.

این کارشناس اقتصادی افزود: با وجود اینکه 9 ماه برای تصویب قانون هدفمند کردن یارانه‌ها طول کشید استدلال دولت این بود که این طرح را سریع انجام دهد زیرا عقیده داشت وقتی حامل‌های انرژی گران می‌شود انتظارات تورمی نیز شکل می‌گیرد.

وی در این زمینه ادامه داد: دولت معتقد بود وقتی این کار را انجام می‌دهد مرگ و شیون یکبار اتفاق می‌افتد اما ما با این کار دولت مخالف بودیم.

توکلی تصریح کرد: هدف از اجرای این طرح این بود که چون انرژی ارزان و قیمت سوخت نیز در کشور کم بود مصرف‌کننده ملاحظه نداشت و در مصرف بی‌مبالات بود اما با هدفمندی رفتار مصرفی منصفانه می‌شد.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی اذعان کرد: به دلیل وجود سوخت ارزان در کشور، تولیدکنندگان به‌دنبال صرفه جویی انرژی نبودند؛ این در حالی است که کارخانه یخچال‌سازی کشورمان 4 برابر کارخانه یخچال سازی ژاپن سوخت مصرف می‌کرد در نتیجه خط تولید پر هزینه و عقب مانده بود این در حالی است که این عمل را شدت انرژی می‌نامند.

وی اظهار کرد: می‌خواستیم شدت انرژی بالا در کشور را کاهش دهیم زیرا انرژی کالای گران قیمتی است که با صرفه‌جویی آن می‌توانیم به توسعه بیشتر در کشور بپردازیم.

توکلی با اشاره به اینکه مجلس دو استدلال در این مورد داشت، خاطر نشان کرد: نخست، آیا فقط قیمت تعیین کننده چگونگی مصرف است؟ و دیگر اینکه وقتی از سیاست‌های قیمتی استفاده می‌شود چقدر زمان نیاز داریم تا رفتار مصرف کننده و تولید کننده تغییر یابد؟ این موارد سؤالات تعیین کننده‌ای است.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی یادآور شد: باید توجه داشته باشیم گاهی به دلیل سوء مدیریت زمینه‌های مصرف بالا را فراهم می‌کنیم.

وی تاکید کرد: سیاست‌های غیر قیمتی ، مقدم بر سیاست‌های قیمتی است این در حالی است که رئیس جمهور در اولین دوره صدارت خود با این موضوع موافق بود.

توکلی گفت: تبصره 13 و 11 لایحه بودجه را تهیه کردیم؛ سیاست‌های غیرقیمتی مانند ایجاد طرح ترافیک، افزایش سطح تولیدات لوازم خانگی به سطح انرژی A و دیگر موارد را ترویج کردیم البته دو سال طول کشید تا دولت سیاست‌های غیر قیمتی را اعمال کرد.

این کارشناس اقتصادی اظهار کرد: احمدی‌نژاد گام نخست هدفمند کردن یارانه‌ها را با 65 درصد برداشت که با مخالفت و اعتراض مجلس روبرو شد.

وی با اشاره به برخی عملکردهای مثبت دولت عنوان کرد: دولت تبلیغات خوب و موفقی در مورد طرح انجام داد و کالای اساسی را در انبارها ذخیره کرد همچنین واریز یارانه نقدی را انجام داد سپس طرح را آغاز کرد که این موارد توانست زمینه‌ساز جلب اعتماد مردم نسبت به این طرح باشد.

توکلی در ادامه با اشاره به برخی عملکردهای منفی دولت گفت: تهدید نمایندگان بخش خصوصی و همچنین اجرا نکردن قانون، دو عامل منفی در اجرای فاز اول طرح هدفمندی است.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی یادآور شد: تصمیم بر این بود که با هدفمندی یارانه‌ها رفتار مصرفی تغییر یابد و قرار نبود پول نقد در جامعه تقسیم شود متاسفانه دولت 17 حکم را نقض کرده است.

وی افزود: قرار نبود پول نفت بین مردم توزیع شود باید به گونه‌ای مورد استفاده قرار می‌گرفت که اشتغال پایدار در کشور ایجاد کند.

توکلی ادامه داد: امروز بازار ارز متلاطم است به صورت صعودی پیش می‌رود و جو نوسانات مشکل آفرین‌تر از افزایش ارز است.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: رشد نقدینگی سال 91 نسبت به سال 90 دو برابر شده است این یک سم مهلک برای اقتصاد به شمار می‌رود.

وی در ادامه گفت: به همین دلایل، به گام نخست هدفمند کردن یارانه‌ها بسنده کردیم و از اجرای مرحله دوم فعلا صرف ‌نظر کرده‌ایم.

انتهای پیام/70025/ر40/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول