اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

استاندار آذربایجان‌شرقی:

درآمد نفتی، باید به طور مستقیم در اختیار مردم قرار گیرد/ رونق قاچاق با توقف اجرای هدفمندی یارانه‌ها

خبرگزاری فارس: استاندار آذربایجان‌شرقی با بیان اینکه درآمد نفتی، باید به طور مستقیم در اختیار مردم قرار گیرد، گفت: با تخصیص درآمد نفتی به واحدهای صنعتی، در عمل هیچگاه، افزایش کیفیت تولیدی این واحدها را در پی نداشته است.

درآمد نفتی، باید به طور مستقیم در اختیار مردم قرار گیرد/ رونق قاچاق با توقف اجرای هدفمندی یارانه‌ها

به گزارش خبرگزاری فارس از میانه، احمد علیرضابیگی ظهر امروز در مراسم افتتاح پروژه‌های عمرانی شهرستان میانه، اظهار داشت: درآمد نفتی، باید به طور مستقیم در اختیار مردم قرار گیرد، چراکه در غیر این صورت، فخرفروشی بخش‌های صنعتی و خدماتی به مردم را در پی داشته و مردم را به ساختارهای اقتصادی کشور، بدبین می‌کند.

علیرضابیگی با بیان اینکه هدفمندی یارانه‌ها به جهت رفع این معضل، مورد توجه قرار گرفت و مرحله نخست آن با موفقیت تحقق یافت؛ ادامه داد: در شرایطی که با توجه به تحریم‌های اعمالی و نوسانات قیمت ارز، اجرای گام دوم هدفمندی یارانه‌ها ضروری بود، این امر، مورد مخالفت مجلس شورای اسلامی واقع شد.

وی با تأکید بر اینکه اختلاف نظر مجلس و دولت در موضوع هدفمندی یارانه‌ها، اختلافات فنی بوده و تلاش دو قوه باید برای اقناع یکدیگر موثر واقع شود، خاطرنشان کرد: با توقف استمرار هدفمندی یارانه‌ها، پیشرفت‌ها و دستاورهای ارزشمند 20 ماه جراحی اقتصادی کشور، رنگ باخته و به چالش‌هایی تبدیل شده است که افزایش قاچاق از آن جمله است.

* توقف اجرای گام هدفمندی یارانه قاچاق سوخت را رونق بخشیده است

استاندار آذربایجان شرقی تصریح کرد: امروز، قاچاق سوخت به دور از رویه‌های سنتی و معمول صورت گرفته و حتی در برخی از مواقع، با استفاده از خط لوله در فاصله چند کیلومتری از ساحل به سمت دریا صورت می‌گیرد که این امر نشان‌دهنده ایجاد فرصت آسوده قاچاق، از رهگذر توقف اجرای گام دوم هدفمندی یارانه‌ها است.

علیرضابیگی با اشاره به اینکه مخالفان اجرای گام دوم هدفمندی یارانه‌ها از طرفی، اجرای این طرح را مبتنی بر بهره‌برداری سیاسی دولت در آستانه انتخابات می‌دانند و از طرف دیگر، تحقق آن را موجب افزایش گرانی و فشار بر مردم می‌دانند، عنوان کرد: این دو استدلال متناقض نشان می‌دهد که مخالفت با اجرای گام دوم هدفمندی یارانه‌ها سیاسی است و مخالفان اجرای این طرح اطمینان دارند که استمرار اجرای این طرح، به سود مردم بوده و اقبال عمومی جامعه را نسبت به تفکر دولت در پی خواهد داشت.

هدفمندی یارانه‌ها، طعم شیرین ملی شدن صنعت نفت را به مردم چشاند

استاندار آذربایجان شرقی با بیان اینکه نارسایی سازوکارهای اقتصادی کشور، در دوره پیش از آغاز هدفمندی یارانه‌ها بارز بود، افزود: هدفمندی یارانه‌ها، طعم شیرین ملی شدن صنعت نفت را به مردم چشاند و باعث شد خود مردم به طور مستقیم، مدیریت ثروت‌شان را بر عهده بگیرند.

وی تصریح کرد: مخالفان اجرای این طرح باید پاسخگوی این سئوال باشند که درآمدی که امروز، از رهگذر هدفمندی یارانه‌ها در اختیار مردم قرار می‌گیرد تا پیش از آغاز این طرح، صرف چه اموری می‌شد و چه نقشی در معیشت مردم داشت؟

علیرضابیگی به سفرهای شهرستانی خود و همچنین بازدید از روستاهای مختلف استان اشاره کرد و ابراز داشت: ابتکارات مردمی در نحوه هزینه‌کرد درآمد هدفمندی یارانه‌ها چشمگیر بوده و نشان‌دهنده فهم دقیق اقتصادی در میان توده مردم است.

وی در ادامه با اشاره به زلزله 21 مرداد یادآور شد: تقویت شاخص‌های توسعه استان به خصوص در روستاها، در حالی محقق شده است که مدیریت زلزله و بازسازی مناطق حادثه دیده، با وجود بحران اقتصادی و گرانی مصالح ساختمانی، به نحو احسن اجرا شد.

وی با تأکید بر اینکه در مراحل مختلف مدیریت پس از زلزله 21 مرداد، مقوله بهره‌گیری از زمان، بیش از بحث‌های مالی حائز اهمیت بود، اذعان داشت: در روزهای بعد از زلزله، بیم این داشتیم که با وجود مهیا بودن اعتبارات موردنیاز، زمان کافی برای هزینه‌کرد اعتبارات موجود در بازسازی، وجود نداشته باشد؛ چراکه با توجه به در پیش بودن فصل سرما، احتمال وقوع حوادث تلخ و دلخراشی بود که جبران آنها با پول ممکن نبود.

علیرضابیگی افزود: با این حال، امدادرسانی در جریان زلزله و همچنین بازسازی مناطق حادثه دیده، با اراده ملی و تلاش بی‌وقفه دولت در کوتاه‌ترین زمان صورت گرفته و در این میان، سفر مقام معظم رهبری به مناطق زلزله‌زده نیز نشانگر اولویت بحث زلزله در بالاترین سطح نظام اسلامی است.

وی با اشاره به اینکه توقع مردم از دولت، در هر حالت، بجا بوده و این امر، نشان‌دهنده اعتبار دولت در برآورده ساختن انتظارات مردم است، گفت: رویکرد دولت در تحقق شاخص‌های مختلف توسعه، مبتنی بر عدالت بوده و در این راه، هیچ تفاوتی بین نقاط مختلف شهری و روستاهای دوردست وجود ندارد.

استاندار آذربایجان‌شرقی تأکید کرد: مردم، به پاسخی که در هشت سال گذشته از پیگیری مطالبات‌شان از دولت اخذ کرده‌اند، اطمینان دارند.

وی همچنین در سخنان آغازین خود با گرامیداشت دهه فجر انقلاب اسلامی، متذکر شد: در دوره‌ای که تفکر مقابله و ایستادگی در مقابل قدرت آمریکا، محدود به تکیه بر اردوگاه سوسیالیسم و کمونیسم بود، امام خمینی(ره) با تکیه بر مبانی دینی و اعتقادی و باورهای عاشورایی، نظام استبدادی شاهنشاهی را که از حمایت قدرت‌های بزرگ جهانی برخوردار بود، به خاک مذلت نشاند.

علیرضابیگی افزود: امروز، ندای انقلاب اسلامی به گوش تمام آزادی خواهان جهان رسیده و خیزش‌های بزرگ منطقه تحت تأثیر قرار گرفته است.

استاندار آذربایجان‌شرقی در پایان با بیان اینکه کنترل پهباد فوق سری و پیشرفته آمریکا، توسط دانشمندان نظامی کشورمان، موجب تحقیر نظام سلطه شد، اظهار داشت: تکیه بر روح اعتماد و خودباوری در حوزه‌هایی که نظام سلطه با تکیه بر آنها، درصدد قرار دادن جمهوری اسلامی در مضیقه و محدودیت است، موجب استمرار دستاوردهای نظام اسلامی و شکسته شدن هیمنه دروغین آمریکا خواهد شد.

انتهای پیام/60002/ذ40

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول