اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران در یونسکو:

دوران یکه‌سالاری و حکمرانی بلامنازع بر جهان گذشته است

خبرگزاری فارس: سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران در یونسکو گفت: 22 بهمن امسال به دشمنان نظام نشان داد زمانه استحمار ملت‌ها و تسلط بر مقدراتشان، زمانه یکه‌سالاری و زمانه حکمرانی بلامنازع بر جهان گذشته است.

دوران یکه‌سالاری و حکمرانی بلامنازع بر جهان گذشته است

به گزارش خبرگزاری فارس از بیرجند، بعد از حماسه بزرگ ملت ایران در 22 بهمن امسال و پیام‌های عظیم حضور میلیونی مردم که ماه‌ها برای بیان پیام‌های آن کم است، بر آن شدیم تا دستاوردهای حضور حماسی مردم ایران را بررسی کنیم.

در همین راستا خبرنگار فارس در بیرجند گفت‌وگویی با محمدرضا مجیدی سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران در یونسکو داشته که به شرح زیر است:

فارس: آقای مجیدی به عنوان فردی که در خارج از کشور نظاره‌گر حماسه مردم بودید، پیام‌های این حضور چه بودند؟

سربازان ملت بزرگ و سربلند ایران اسلامی در خط مقدم جبهه دیپلماسی، همیشه نگاهشان به عقبه است که با حضور مردم در صحنه‌های انقلاب از جمله راهپیمایی 22 بهمن شکل می‌گیرد و مدیریت می شود.

این بار در حالی از دور و در غربت (فرانسه)، جشن ملی سی و پنجمین سالروز پیروزی انقلاب اسلامی را با حضور کم سابقه مردم در راهپیمایی 22 بهمن 1391، به نظاره نشستیم که نظام سلطه جنگ نرم گسترده و چند بعدی رسانه‌ای و اقتصادی را با هدف فاصله انداختن میان ملت و انقلاب و نظامشان سامان داده است.

فشار معیشت مانع از حضور در صحنه‌های دفاع از اساس انقلاب نمی‌شود

فارس: چه شد که با وجود مشکلات اقتصادی مردم ما حماسه خلق کردند؟

به رغم مشکلات، مردم نشان داده‌اند که به درستی میان اصل و فرع تمایز قائل می‌شوند و فشار معیشت و زندگی روزمره مانع از حضور در صحنه‌های دفاع از اساس انقلاب و نظام اسلامی نمی‌شود.

آنان به درستی می‌دانند، چه میراث گران‌سنگی را در میان خود دارند. آنان می‌دانند که آنچه انقلاب اسلامی در سه دهه گذشته به پشتوانه همین مردم انجام داده است را باید اعجاز این انقلاب الهی نامید.

انقلاب اسلامی نه تنها در برابر  فشارها و تحریم‌ها و جنگ‌های سخت و نرم تحمیلی که ده‌ها نظام سیاسی را از پای در می‌آورد، مقاومت کرد و شجره طیبه آن به مصداق «اصلها ثابت و فرعها فی‌السماء» همچنان استوار به روند تکاملی خود ادامه می‌دهد و به رغم فشارها و تحریم‌ها، دستاوردهای آن در عرصه‌های گوناگون به ویژه در حوزه علوم و فناوری‌های پیشرفته چشمگیر بوده و تعجب جهانیان را برانگیخته است.

انقلاب اسلامی یکه‌سالاری نظام سلطه غربی را به چالش کشیده است

فارس: دلایل شکل‌گیری حماسه عظیم 22 بهمن؟

مردم ما می‌دانند که به برکت انقلاب اسلامی، ایران وابسته به خارج، به دلیل حکومت نابخردان و مستبدان قاجار و پهلوی در بیش از دوسده بر مقدرات ملک و ملت و عقب ماندن از جریان توسعه و پیشرفت، پس از دوران شکوفایی صفوی، به ایران آزاد و مستقل با الگویی نوینی از مردم سالاری برپایه اندیشه دینی تبدیل شد و اینکه پرچمدار جریان مستقل در نظام بین‌الملل و عدم تعهد واقعی در روابط جهانی است.

آنان می‌دانند که ایران اسلامی با به چالش کشیدن منولوگ و تک‌گوئی لیبرال دموکراسی و یکه‌سالاری نظام سلطه غربی، جریان مقاومت را در منطقه و جهان شکل داده و در معادلات جهانی به عنوان یک قدرت تاثیرگذار به ایفای نقش می‌پردازد و البته، بیش از سه دهه است که  تاوان استقلال‌گرایی و عدم تعهد به مکاتب و قدرت‌های شرقی و غربی و ارائه الگوی نوین مردم سالاری دینی و به چالش کشیدن مسلمات الگوهای مسلط را می‌پردازد.

آنان می‌دانند که امروز انقلاب اسلامی‌، به عنوان یک نقطه عطف در تاریخ جهان مطرح است، به گونه‌ای که جهان پیش و پس از انقلاب اسلامی در پژوهش‌ها مورد بررسی قرار می‌گیرد و دلیل آن هم در اسلامی بودن و ابتدای نهضت و انقلاب بر دین است.

ایران قدرت منطقه‌ای و تاثیرگذار در معادلات جهانی است

فارس: در دنیا انقلاب‌های زیادی داشته‌ایم، تفاوت انقلاب اسلامی با دیگر انقلاب‌ها چیست؟

به تعبیر یک اندیشمند غربی، انقلاب فی حد نفسه حرف جدیدی نبوده و نیست ولی «انقلاب به نام خدا» در فضای فکری و فرهنگی پس از دوران نوزائی و عصر روشنگری در غرب و موج انقلاب‌های اجتماعی دین‌گریز و دین‌ستیز، حرف جدیدی است که انقلاب اسلامی ایران مطرح کرد.

مردم با بصیرت دینی و با بینش سیاسی عمیق درک کرده‌اند که چالش اصلی کجاست؟ می‌دانند که مشکل نظام سلطه با انقلاب ملت مسلمان ایران و نظام سیاسی برآمده از آن، این است که چرا در جهان اسلام و جهان در حال توسعه الهام‌بخش است؟

می‌دانند که نظام سلطه با حضور موثر انقلاب و نظام اسلامی در صحنه بین‌الملل و دستاوردهای این حضور از جمله شکل‌گیری امواج عدالت‌خواهی جهانی و ظلم‌ستیزی در جهان، با شکل‌گیری موج بیداری اسلامی در پرتو انقلاب اسلامی، با شکل دادن به جریان‌های مردمی اسلام‌گرا در جهان اسلام برای دفاع از حقوق خود، با تبدیل شدن به قدرت منطقه‌ای و تاثیرگذار در معادلات جهانی، با تقویت روحیه ملی کشورهای جنوب و در حال توسعه و مقابله آنها با نظام سلطه مشکل دارد.

مردم می‌دانند که ایران اسلامی با  پیشینه غنی تاریخی و تمدنی و فرهنگی، مواریث فرهنگی و مشاهیر و مفاخر علمی و ادبی و مواریث مکتوب بی‌شمار و ظرفیت‌های عظیم نخبگان و فرهیختگان و مراکز علمی متعدد دانشگاهی و حوزوی با اتکال به ذات الهی و با ندای ملّی «ما می‌توانیم»، بر همه مشکلات غلبه خواهد کرد.

دوران استحمار ملت‌ها و تسلّط بر مقدراتشان پایان یافته است

فارس: پیام‌های افتخارآفرینی ملی در داخل و خارج از کشور؟

پیامش به دوستان در منطقه و جهان که همیشه چشم به حرکت مردم مسلمان ایران دوخته‌اند، پیام امید و نشاط و حرکت و مقاومت است و اینکه صبح فتح نزدیک است.

و پیامش به دشمنان اینکه «عرض خود میبری و زحمت ما می‌داری» اینکه نظام سلطه نمی‌تواند مردم را از انقلاب و نظامشان جدا کند و بداند، فشار بر این ملت اثر عکس دارد. اینکه زمانه استحمار ملّت‌ها و تسلط بر مقدراتشان، زمانه یکه‌سالاری و زمانه حکمرانی بلامنازع بر جهان گذشته و امروز در پرتو انقلاب کبیر اسلامی، امواج بیداری اسلامی و عدالت‌خواهی و ظلم‌ستیزی فراگیر شده و جبهه مقاومت جهانی شکل گرفته و ملت رشید ایران اسلامی پرچمدار آن است.

فارس: و اما پیام حماسه 22 بهمن به مسئولان؟

پیامش به مسئولان و متولیان امور و بلکه عموم نخبگان اعم از اجرایی و سیاسی و فکری این است که شکر به درگاه الهی به جای آورند برای داشتن چنین ولی نعمتانی، هم شکر در زبان و هم شکر در عمل، که همانا قدرشناسی از ولی ‌نعمتان خود و خدمت بی‌منت با اتحاد و همدلی و مدیریت و تدبیر لازم برای گره‌گشایی از مشکلات مردم به ویژه اقشار آسیب‌پذیر که بیش از همه در صحنه دفاع از انقلاب و نظام حضور دارند.

انتهای پیام/2248/ن40/ض1002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول