اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس موزه باستان‌شناسی کهگیلویه و بویراحمد:

مسئولان از تکمیل موزه باستان‌شناسی یاسوج غافل نشوند

خبرگزاری فارس: رئیس موزه باستان‌شناسی کهگیلویه و بویراحمد با بیان اینکه موزه باستان‌شناسی استان 50 درصد پیشرفت فیزیکی دارد از مسئولان برای تکمیل آن یاری خواست.

مسئولان از تکمیل موزه باستان‌شناسی یاسوج غافل نشوند

خدیجه سیاوشی‌‌جو در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در یاسوج به تعداد آثار موجود در موزه باستان‌شناسی کهگیلویه و بویراحمد اشاره کرد و گفت: این آثار شامل سه دوره پیش از تاریخ، دوره تاریخ و دوره اسلامی بوده که به دلیل کمبود فضای فیزیکی در موزه اشیاء شاخص و مورد توجه این مرکز در معرض دید عموم قرار گرفته می‌شود و دیگر اشیاء در گنجینه نگهداری می‌شود.

مسئول موزه باستان‌شناسی کهگیلویه و بویراحمد به تشریح اشیاء در سه دوره ذکر شده پرداخت و گفت: در دوره پیش از تاریخ تیغ، ریزتیغ و سنگ مادر با قدمت 6 هزار ساله و اشیاء مفرغی که قدمت آن به 3 هزار سال پیش بر می‌گردد دارای کاربردهایی از جمله استفاده در شکار، کاربرد در آشپزخانه و وسایل زینتی بانوان آن زمان بوده و قدمت اشیاء سفال و تابوت سفالی به سه هزار و 500 سال نیز می‌رسد.

وجود 299 شئ تاریخی در موزه باستان‌شناسی کهگیلویه و بویراحمد

سیاوشی‌جو به قبرستان لما و ارزش آن اشاره کرد و گفت: این قبرستان در سال 79 کشف و به همین منظور موزه باستان‌شناسی در سال 82 افتتاح و به بهره‌برداری رسید که دارای 299 اشیاء تاریخی بوده و می‌توان گفت که 90 درصد اشیاء موجود مربوط به قبرستان لما است.

وی از کشف قبرستانی دیگر در حوالی بیمارستان امام سجاد یاسوج خبر داد و گفت: قدمت این قبرستان به 3 هزار و 500 سال پیش باز می‌گردد که در زمان خاک‌برداری برخی از اشیاء و سفال‌ها از بین رفته و هنوز این اشیاء ثبت و شناسنامه‌دار نشده اند.

این مسئول در ادامه خاطرنشان کرد: به منظور افزایش آثار تاریخی در این استان موزه باستان‌شناسی در چهار طبقه مجزا با بیش از 50 درصد پیشرفت فیزیکی در حال ساخت بوده که با تکمیل پروژه هر طبقه مختص به حوزه‌های مختلف مردم شناسی، باستان‌شناسی و تاریخی در نظر گرفته می‌شود.

سیاوشی‌جو مشکل موجود در روند اجرایی این پروژه را کمبود اعتبارات بیان کرد و گفت: راه‌اندازی این مرکز نیازمند همت و همراهی مسئولان ارشد اجرایی و دیگر دستگاه‌های مرتبط است.

انتهای پیام/82011/ح30/پ3003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول