اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس امور عشایر بویراحمد:

وجود 9 منطقه اسکان عشایر در بویراحمد/ برخی طرح‌های عشایری به جا مانده از دهه 70 است

خبرگزاری فارس: رئیس امور عشایر بویراحمد گفت: هم‌اکنون 9 منطقه اسکان عشایر در شهرستان بویراحمد وجود دارد.

وجود 9 منطقه اسکان عشایر در بویراحمد/ برخی طرح‌های عشایری به جا مانده از دهه 70 است

جمشید قائدی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در یاسوج به فرمایشات مقام معظم رهبری پیرامون رسیدگی به امور عشایر اشاره کرد و گفت: معظم‌له فرموده‌اند « مسئولان موظف هستند به امور عشایر برسند و مشکلات آنها را برطرف کنند » که ساماندهی به زندگی عشایر، مطالعه ساماندهی مناطق عشایری، طرح عملیات اجرایی اسکان عشایر، ارائه خدمات پشتیبانی به کوچندگان و طرح جایگزینی سوخت فسیلی از عمده وظایف این نهاد است.

قائدی اظهار کرد: استفاده بهینه از قابلیت‌های ویژه آبی و خاکی در مناطق عشایری که سبب اجرای طرح‌های توسعه‌ای، بهبود، ایجاد اشتغال پایدار و ساماندهی به وضعیت جامعه هدف شود امری اجتناب‌ناپذیر است.

رئیس امور عشایر شهرستان بویراحمد اظهار کرد: الگوی توسعه عشایر در چند سال اخیر در زمینه ساماندهی و اسکان شامل اجرای پروژه‌های آبی و خاکی (توسعه باغات) که باعث ایجاد اشتغال پایدار در مناطق عشایری و افزایش درآمد آنان شده مورد استقبال جامعه هدف قرار گرفته است.

قائدی اجرای پروژه‌های آبی و خاکی را باعث توسعه و معیشت، ایجاد اشتغال مستقیم و غیرمستقیم عنوان کرد و گفت: افزایش درآمد خانوار عشایری و به تبع آن افزایش برخورداری و دسترسی از خدمات مختلف آموزشی، فرهنگی، بهداشتی و ... توسعه این مناطق را به همراه خواهد داشت.

وی اذعان کرد: ترویج الگوی توسعه با استفاده از منابع محیطی مناطق عشایری به جز استفاده بهینه از منابع مذکور باعث حفظ ساختار جوامع ایلی، افزایش تنوع محصول، افزایش تولیدات، همگرایی اجتماعی و کنترل مهاجرت عشایر نیز می‌شود.

وجود 9 کانون اسکان عشایر در بویراحمد

این مسئول اذعان کرد: در راستای طرح توسعه مناطق عشایری این نهاد اقدام به شناسایی و قابلیت ‌سنجی برخی از مناطقی که دارای قابلیت و اجرای پروژه‌های آبی و خاکی بوده را دارد که مهمترین این پروژه‌ها تامین آب کشاورزی مور زرد زیلایی و آب گرگو بوده که زمان شروع طرح‌ها به سال 70 در این استان برمی‌گردد.

رئیس امور عشایر شهرستان بویراحمد به طرح عملیات اجرایی اسکان عشایر اشاره کرد و گفت: تاکنون 9 کانون به صورت حمایتی و هدایتی در شهرستان بویراحمد شامل کانون منصورآباد، تلخدان، تنگاری، حسین‌آباد، دلی‌بجک سپیدار، تنگ‌تامرادی، گرگو و مور زرد زیلایی وجود دارد که برخی عملیات آنها تکمیل و دیگری در دست اقدام است.

قائدی خدمات ارائه شده به این کانون‌ها را احداث جاده ارتباطی، فضای آموزشی، تامین آب شرب و بهداشتی، زیرسازی و آسفالته کردن شهرک، تامین آب کشاورزی، جدول‌گذاری و زیرسازی این مناطق نام برد.

جایگزینی سوخت فسیلی با سوخت نباتی در مناطق عشایری

وی توسعه اشتغال و معیشت، بهره‌مندی مطلوب از خدمات و امکانات در مناطق عشایری را مستلزم توجه به امر آموزش دانست و گفت: امور عشایر شهرستان بویراحمد آموزش‌های کشاورزی، بهداشت دام و انسان، صنایع‌دستی، جایگزینی سوخت فسیلی، مهارت‌های زندگی و آموزش احکام و اخلاق اسلامی را در دستور کار قرار داده است.

رئیس امور عشایر شهرستان بویراحمد به اهداف طرح جایگزینی سوخت فسیلی اشاره کرد و گفت: این طرح با هدف ترویج و گسترش استفاده از سوخت‌های فسیلی (نفت و گاز) و انرژی‌های نور (انرژی حاصله از نور خورشید، باد و آب) به منظور جایگزینی استفاده از سوخت نباتی در مناطق عشایری اجرا می‌شود که استاندارد کردن مخازن سوخت از طرح‌های در دستور کار است.

انتهای پیام/82011/ح40/پ3003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول