اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

در جشنواره ملی صدای عشایر

فارس رتبه برترین‌ها را کسب کرد

خبرگزاری فارس: مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری فارس از کسب رتبه برترین‌ها توسط استان فارس در جشنواره ملی صدای عشایر خبر داد.

فارس رتبه برترین‌ها را کسب کرد

به گزارش خبرگزاری فارس از شیراز به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری فارس، فریدون فعالی اظهار داشت: در مراسم اختتامیه جشنواره ملی صدای عشایر، این استان با کسب پنج مقام برتر در زمینه طبیعت‌گردی، پژوهشگر برتر موسیقی عشایر توسط هنرمند عشایر پروین بهمنی، رتبه برتر سیاه چادرهای عشایری، رتبه برتر در برگزاری مراسم نمادین عروسی عشایر، رتبه برتر غرفه شهدا و تجلیل از خانواده شهید اکبری به عنوان برترین‌ها معرفی و از طرف معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری لوح سپاس دریافت کرد.

وی افزود: استان فارس با توجه به توانمندی منحصر به فرد در آیین‌ها، فرهنگ‌ها و آداب و رسوم و هنر عشایر فضای ویژه‌ای را در این جشنواره به خود اختصاص داد به طوری که در فضای نمایشگاهی حدود 2 هزار و 800 متر مربع برای نصب سیاه چادرهای عشایر ایلات قشقایی خمسه، باصری و لر شامل 210 متر مربع فضا در قالب کپر، سازه‌های کاهگلی روستایی و قهوه‌خانه سنتی، 250 متر مربع صنایع دستی در رشته‌های منبت، معرق، دست‌بافته‌ها، چرم  و سایر هنرهای سنتی و فضای مربوط به تابلوهای نقاشی زندگی عشایر، غرفه آستان مقدس احمدی و محمدی حضرت شاه‌چراغ (ع) و یک سالن نیز به سیاه چادرهای عشایری اختصاص یافت که تمام آداب، فرهنگ و سنن زندگی عمومی عشایر به نوعی در این سیاه چادرها به نمایش درآمد.

مدیرکل میراث فرهنگی فارس همچنین از برپایی غرفه شهدای عشایر توسط سپاه عشایر فارس خبر داد و گفت: در این غرفه به زندگی‌نامه و آثار شهدای عشایر فارس به طور ویژه پرداخته شد که مورد استقبال مسئولان و بازدیدکنندگان قرار گرفت.  

وی به برپایی شب فرهنگ عشایر فارس در شامگاه 16 بهمن ماه اشاره کرد و گفت: در شب فرهنگ عشایر فارس که با حضور معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، استاندار فارس، نمایندگان مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی و جمعی از مدیران کل و معاونان سازمان میراث فرهنگی کشور برگزار شد، اجرای گروه‌های مختلف هنری و مراسم ازدواج نمادین عشایر فارس از مهمترین برنامه‌ها بود که مورد استقبال مسئولان و مردم قرار گرفت.

فعالی اضافه کرد: 198 نفر با لباس‌های محلی و عشایری فارس در قالب ایل‌های قشقایی، باصری، خمسه و لر در سیاه چادرها و غرفه‌ها مشغول خدمات‌رسانی به بازدیدکنندگان بودند و محصولات تولیدی عشایر مانند کشک، دوغ و آش‌های محلی عشایر در آنجا تهیه و به مردم ارائه می‌شد.

وی چاپ و توزیع ویژه‌نامه جشنواره ملی صدای عشایر و چاپ و توزیع 50 هزار نسخه بروشور مربوط به فرهنگ و آیین‌های شهدا و فرهیختگان عشایر فارس را از دیگر فعالیت‌های این جشنواره دانست.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری فارس در پایان از اداره کل امور عشایر فارس، استانداری این استان، سپاه عشایر فارس، آستان مقدس احمدی و محمدی(ع)، بنیاد حفظ و نشر آثار دفاع مقدس و اداره آموزش و پرورش عشایر فارس و سایر گروه‌های عشایری که در این حرکت فرهنگی مهم این اداره کل را مساعدت و همراهی کردند سپاسگزاری کرد.

انتهای پیام/2448/ق/گ1003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول