اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

در جشنواره ملی عشایر ایران

استان مرکزی برترین استان کشور در برگزاری کوچ عشایر

خبرگزاری فارس: مدیرکل میراث فرهنگی و گردشگری استان مرکزی گفت: استان مرکزی به عنوان برترین برگزار کننده کوچ عشایر در تهران در جشنواره ملی عشایر ایران شناخته شد.

استان مرکزی برترین استان کشور در برگزاری کوچ عشایر

مجتبی رضوانی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اراک اظهار داشت: جشنواره ملی عشایر ایران با حضور 31 استان کشور و به مناسبت دهه مبارک فجر در تهران برگزار شد که استان مرکزی علاوه بر کسب رتبه برتر در برگزاری کوچ عشایر، جزو 9 استان برتر برگزار کننده‌ این جشنواره شناخته شد.

وی تصریح کرد: در جشنواره ملی عشایر ایران استان‌های شرکت کننده بر اساس معیارهایی چون نمایش هر چه بیشتر جلوه‌های زندگی عشایر، نمایش آشکار و پر قدرت آداب و رسوم، اجرای موسیقی بومی، به نمایش گذاشتن توانمندی تولیدی عشایر، نظم و هماهنگی در برنامه‌ها، خلاقیت و نوآوری و ... مورد ارزیابی قرار گرفتند که خوشبختانه استان مرکزی موفق به کسب رتبه برتر در این جشنواره شد.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و میراث فرهنگی استان مرکزی با بیان اینکه استان مرکزی در بخش‌‌های صنایع دستی، نمایش جلوه‌های زندگی عشایر، معرفی آداب و رسوم و آیین‌های محلی و کوچ زنده عشایر و معرفی مفاخر و شهدای عشایر این جشنواره شرکت کرد، بیان داشت: در بخش صنایع دستی 15 نفر از هنرمندان این استان در رشته‌های گیوه ‌دوزی، تراش سنگ‌های قیمتی، میناکاری، قلم‌زنی، منبت، آیینه‌کاری، سفال و دیگر رشته‌های صنایع دستی حضور داشتند.

رضوانی افزود: تمامی محصولات صنایع دستی عرضه شده در این نمایشگاه دارای مهر اصالت یونسکو بوده و مورد استقبال بازدید کنندگان قرار گرفت.

وی بیان داشت: در بخش کوچ زنده عشایر سعی کردیم یک کوچ واقعی را همراه با احشام و تمام وسایل زندگی کودکان، نوجوانان، جوانان، مردان و زنان، رقص سنتی و آداب و رسوم کوچ عشایر استان را کاملا به نمایش بگذاریم که خوشبختانه در این بخش یکی از استان‌های برگزیده کشور شناخته شدیم.

مدیرکل میراث فرهنگی استان مرکزی با اشاره به بخش آداب و رسوم این جشنواره گفت: در بخش آداب و رسوم سنتی عشایر موسیقی سنتی را اجرا کردیم که با استقبال بسیار خوب بازدید کنندگان همراه شد و از جمله آیتم‌هایی بود که بسیار مورد توجه قرار گرفت.

رضوانی ادامه داد: در بخش سوغات نیز محصولاتی چون عسل خمین، فتیر اراک، حلوا ارده محلات، باسلوق هزاوه، گلیم بافی و جاجیم‌بافی عشایر که اخیرا ثبت ملی شده است، به نمایش درآمد.

وی با اشاره به بخش معرفی مشاهیر و شهدای عشایر بیان کرد: عشایر استان بیش از 700 شهید تقدیم انقلاب کرده است که پوستر و وصیت‌نامه این شهدا به همراه رهبران مشروطه و فرماندهان دوران جنگ که برخی از عشایر این استان بودند، به نمایش درآمد.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و میراث فرهنگی استان مرکزی با بیان اینکه بیش از 60 نفر از مدیران، مسئولان و عشایر استان مرکزی در این جشنواره حضور داشتند، خاطر نشان ساخت: رونمایی از حمام خورشیدی از ابتکارات عشایر این استان در این جشنواره بود.

به گفته وی، در طول برپایی این نمایشگاه محمدحسن آصفری نماینده مردم اراک، خنداب و کمیجان در مجلس، شهلا میرگلوبیات نماینده ساوه و زرندیه، نماینده مردم زابل در مجلس و هوشنگ بازوند نائب رئیس ستاد تسهیلات سفر از نمایشگاه بازدید کردند.

انتهای پیام/87006/ب30/ژ1001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول