اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان‌شرقی خبر داد

پیشرفت فیزیکی 80 درصدی مرمت خانه ساوجبلاغی تبریز

خبرگزاری فارس: مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان‌شرقی گفت: مرمت خانه ساوجبلاغی تبریز بیش از 80 درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.

پیشرفت فیزیکی 80 درصدی مرمت خانه ساوجبلاغی تبریز

به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز به نقل از روابط عمومی میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان‌شرقی، تراب محمدی اظهار کرد: این بنا بر روی خانه قدیمی‌تری که روی قبرستانی متعلق به اوایل هزاره اول قبل از میلاد قرار داشته، احداث شده است.

محمدی با اشاره به ویژگی‌های بنا یادآور شد: خانه ساوجبلاغی با عرصه و اعیان 365 متر مربع در دو طبقه شامل زیرزمین و طبقه اول است.

وی با بیان اینکه کالبد غالب بنا از چوب و آجر ساخته شده است، پلان خانه ساوجبلاغی را شامل هشتی، حیاط باغچه، ایوان طنبی، اتاق‌های جانبی و اتاق‌های انباری در پشت آن عنوان کرد.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان نوع مالکیت این خانه را خصوصی عنوان کرد و با اشاره به خصوصیات بنا افزود: ایوان ستون دار با گچبری و طنبی، اروسی های زیبا و تزئینات آجرکاری و گچبری از جمله ویژگی‌های قابل توجه این خانه به شمار می‌روند.

محمدی خاطرنشان کرد: مرمت هشتی ورودی، تعویض آجرهای پوسیده بنا و محوطه آن، بندکشی برجسته مجدد دیوارها و سقف‌ها و رنگ آمیزی، کفسازی، اجرای حوض، تعویض بخشی از ازاره‌های سنگی، تعویض تیرهای چوبی اتاق، ایزولاسیون پشت‌بام و بازسازی دیوار حد جنوبی اثر بخشی از مرمت‌های انجام گرفته در این خانه به شمار می‌روند.

وی همچنین کفسازی حیاط بیرونی، کف‌سازی و مرمت زیرزمین اصلی، اجرای کانال نم‌زدا و حذف الحاقات دیوار حد غربی و بازسازی مجدد آن برابر الگوهای اولیه را اقدامات مرمتی مورد نیاز باقی مانده در خانه ساوجبلاغی عنوان کرد.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان‌شرقی یادآور شد: خانه ساوجبلاغی تبریز که در ضلع شمالی مسجد کبود واقع شده،‌به شماره 2701 در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.

انتهای پیام/60002/و

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول