اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس شورای ثبت آثار تاریخی و فرهنگی آذربایجان‌شرقی:

مرمت خانه نقشینه تبریز رو به پایان است

خبرگزاری فارس: رئیس شورای ثبت آثار تاریخی و فرهنگی آذربایجان‌شرقی از اتمام بخش عمده‌ای از مرمت خانه تاریخی نقشینه تبریز خبر داد.

مرمت خانه نقشینه تبریز رو به پایان است

به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز، تراب محمدی صبح امروز در حاشیه بازدید از مرمت خانه نقشینه تبریز در گفت‌و‌گو با خبرنگاران اظهار کرد: قدمت این خانه به دوره قاجار می‌رسد.

وی با بیان اینکه خانه نقشینه با مساحت 615 مترمربع و اعیان 570 مترمربع را یکی از خانه‌های تاریخی نسبتا بزرگ شهر تبریز خواند و افزود: نقشینه از مجموعه خانه‌های مستشار در بافت تاریخی چهار منار محسوب می‌شود.

محمدی با اشاره به ویژگی‌های این بنا، آن را دارای نما و کالبدی آجری خواند و یادآور شد: خانه دارای دو طبقه همکف و اول و دارای حیاط اندرونی و بیرونی است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان گچ‌بری‌ها و نقاشی‌های بسیار زیبا و پنجره‌های ارسی حیاط اندرونی را از جمله تزئینات کم نظیر خانه نقشینه عنوان کرد.

محمدی خاطرنشان کرد: اجرای اندود گچ و خاک و سفیدکاری در فضاهای داخلی و خارجی حیاط اندرونی و جنوبی، اجرای دیوار شمالی حیاط اندرونی، شمع گزاری، مهار بار سقف، برچیدن و اجرای دوباره دیوار زیرزمین با آجر ختایی، اجرای کامل تاسیسات الکتریکی در ساختمان غربی حیاط اندرونی و اجرای هره آجری بخشی از مرمت‌های انجام گرفته در این خانه به شمار می‌روند.

وی افزود: بندکشی، اجرای اندود سیمان در کف ساختمان حیاط اندرونی، اجرای پله، لوله‌کشی فاضلاب و تهیه کفشوی، اجرای کف فرش آجری، اجرای ازاره سنگی و خانی در حیاط اندرونی، تهیه و نصب درب چوبی زیرزمین و پنجره‌های حیاط اندرونی و مرمت ارسی حیاط اندرونی از دیگر مرمت‌های اجرا شده هستند.

محمدی همچنین کف‌سازی حیاط بیرونی، کف‌سازی و مرمت زیرزمین اصلی، اجرای کانال نم زدا و حذف الحاقات دیوار حدغربی و بازسازی مجدد آن برابر الگوهای اولیه را اقدامات مرمتی مورد نیاز باقی مانده در خانه نقشینه عنوان کرد.

رئیس شورای ثبت آثار تاریخی و فرهنگی استان یادآور شد: خانه نقشینه به شماره 6218 در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.

انتهای پیام/60002/و30/پ3003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول