اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

واعظ موسوی:

انتخابات به شیوه پارلمانی هزینه‌ها را کاهش می‌دهد

خبرگزاری فارس: عضو مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه انتخابات صحنه مانور بزرگ سیاسی در برابر تهدیدات داخلی و خارجی است گفت: انتخاب رئیس جمهور به شیوه پارلمانی هزینه‌های سرسام‌آور تبلیغات را کاهش می‌دهد.

انتخابات به شیوه پارلمانی هزینه‌ها را کاهش می‌دهد

حجت‌الاسلام والمسلمین سید محمدکاظم واعظ موسوی امروز در گفت‌وگوی تفصیلی با خبرنگار فارس در قم با اشاره به نظر امام خمینی(ره) و نص قانون اساسی در مورد نحوه حاکمیت در نظام جمهوری اسلامی اظهار داشت: نظام حاکمیت اسلامی به عنوان مردم‌سالاری دینی تشکیل حکومتی بر اساس آرای اکثریت مردم است.

وی با اشاره به طرح نظریه انتخابات غیر مستقیم از سوی رهبری گفت: با توجه به برخی آسیب‌هایی که در انتخابات مستقیم مردم در ریاست جمهوری پیش می‌آید و گاهی به دلیل عدم ارتباط ریاست جمهوری با مجلس و ناهمگونی‌هایی که در این انتخابات پیش می‌آید برخی را به فکر واداشته که بحث انتخابات پارلمانی ریاست جمهوری را مطرح کنند که کلید این طرح و ایده از سوی رهبر انقلاب در سفری که به کرمانشاه داشتند، به عنوان یک ایده مطرح شد.

عضو مجلس خبرگان رهبری بیان داشت: این ایده باید در مقابل آراء مردم قرار داده شود تا پیرامون این قضیه و محسنات و معایب احتمالی آن بحث و بررسی صورت گیرد و در آینده نتیجه این بررسی‌ها به سمع و نظر عموم مردم برسد.

وی ادامه داد: اخیراً آیت‌الله سبحانی این مسئله را مطرح کرده و در اختیار رسانه‌ها قرار دادند تا صاحب‌نظران در مورد پارلمانی شدن یا نشدن انتخابات ریاست جمهوری به بحث و تبادل نظر مشغول شوند و نتیجه نهایی هرچه باشد ولو برای انتخابات در پیش رو ممکن است به تحقق نپیوندد اما می‌توان برای دوره‌های بعد تمهیدات لازم را اندیشید.

واعظ موسوی ابراز داشت: روشن است که انتخابات مستقیم مردم و بحث‌هایی که در ایام تبلیغات انتخاباتی کاندیداها انجام می‌شود می‌تواند دارای محسناتی باشد از جمله آنکه عامه مردم با افکار و اندیشه‌های کاندیداها آشنا می‌شوند و این مواجهه با توده مردم مسئولیت سنگینی را بر دوش هر کاندیدایی می‌گذارد.

وی از انتخابات به عنوان صحنه مانور بزرگ سیاسی یاد کرد و ادامه داد: آحاد مردم وقتی احساس کنند به طور مستقیم می‌توانند در انتخاب رئیس جمهور نقش ایفا کنند با حضور در عرصه انتخابات، انتخابات را به صحنه مانور سیاسی بزرگ در مقابل تهدیدهای داخلی و خارجی تبدیل خواهند کرد.

این استاد حوزه خاطرنشان کرد: در این عرصه کاندیداها می‌توانند با شنیدن نظرات کاندیداهای مخالف و احیاناً با کنار آمدن با یکدیگر و ائتلاف‌هایی که انجام می‌دهند در شکل‌گیری حکومت آینده و دولت بعدی به تبادل آرا پرداخته و گاهی از نظرهای مخالفان در ساماندهی دولت خود استفاده کنند.

وی با یادآوری اینکه انتخابات مستقیم رئیس جمهور را در مقابل مجلس و مردم قرار می‌دهد به معایب این نوع انتخابات اشاره کرد و گفت: انتخابات در کشور پهناوری مانند ایران با سلیقه‌های مختلف هر چهار سال یکبار می‌تواند هزینه‌های بسیار سنگین اقتصادی را بر کشور و ملت تحمیل کند و حتی گاهی کج سلیقگی‌ها و اعمال نظرهای نادرست موجب از دست دادن برخی عناصر ارزشی و نیروهایی که از وجود آنها می‌توان در پیشبرد اهداف اسلامی بهره گرفت، می‌شود.

واعظ موسوی ادامه داد: گذشته از این نوع انتخاب ممکن است سبب اختلاف نظرهایی بین طیف‌های سیاسی شود و از آنجا که نظام حزبی هنوز در کشور ما جا نیفتاده این اختلافات به عرصه جامعه کشیده می‌شود و موجب اتلاف و از بین رفتن بعضی انرژی‌ها و توان‌هایی می‌شود که باید با هم‌افزایی در مسیر رشد و ارتقاء مادی و معنوی کشور قرار گیرند.

وی در مورد مزایای انتخاب رئیس جمهور در نظام پارلمانی گفت: اولاً هزینه سرسام‌آور انتخاباتی که در انتخابات مستقیم وجود دارد در انتخابات پارلمانی حذف شده و این هزینه سنگین بر نظام تحمیل نمی‌شود ثانیاً هماهنگی لازم بین قوای مجریه و مقننه به وجود آمده و در مدت انجام مسئولیت در مقابل یکدیگر قرار نمی‌گیرند و موجب تضعیف یکدیگر نمی‌شوند.

عضو مجلس خبرگان رهبری بیان کرد: از مزیت‌های دیگر این نظام آن است کسی به خاطر اینکه قانون اساسی در این مورد باز عمل کرده خود را برای حضور در چنین عرصه‌ای آماده نکرده و تنها رجال سیاسی شناخته شده و مطرحی که توان اداره کشور را دارند در پارلمان مطرح می‌شوند و حتی در جرح و تعدیل آنها بحث کرده و به نتیجه می‌رسند.

وی ادامه داد: با این شیوه، تنش و اختلاف در انتخاب به صحن خیابان‌ها و قاطبه مردم کشیده نشده و التهابات از بین رفته و هماهنگی‌ها بیشتر خواهد شد هرچند ممکن است جامعه آمادگی لازم را نداشته باشد.

واعظ موسوی در عین حال تصریح کرد: آسیب‌هایی که در انتخاب پارلمانی است جدا از آسیب‌هایی است که در انتخابات مستقیم است و آن اینکه چه بسا نظارت مستقیم مردم نباشد و دست پارلمان در انتخاب شخص اول دولت کاملاً باز باشد.

وی ادامه داد: ممکن است آسیبی به این نحو خودنمایی کند که حزب یا گروه حاکم در مجلس اگر اهل معامله باشند با طیف خاصی به توافق برسند و با روی کار آوردن افراد خود و عدم نظارت دقیق و باز گذاشتن دست آنها و انجام معاملات سیاسی آنگونه که باید به فکر مردم نباشند.

این استاد حوزه ابراز کرد: چون کنترل دقیقی انجام نمی‌شود، به خاطر خط و خط بازی‌ها روی اشتباهات یکدیگر پرده‌پوشی می‌کنند که در صورت استمرار این وضعیت ممکن است آسیب‌هایی متوجه نظام و کیان جامعه اسلامی شود و حیثیت نظام را زیر سئوال برده و موجب افزایش قدرت و ثروت در طیف خاصی شده و دیگران از حق خودشان محروم شوند.

انتهای پیام/78001/و40/چ3000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول