اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

حاشیه‌های سفر محسن رضایی به یاسوج

از لری حرف زدن کاکا محسن تا به فراموشی سپردن «گوگری»

خبرگزاری فارس: سفر محسن رضایی به استان کهگیلویه و بویراحمد حاشیه‌هایی به همراه داشت آنجا که دبیر مجمع تشخیص با برخی مردم به زبان لری صحبت می‌کرد تا آنجا که وی از کم‌رنگ شدن گو‌گری (برادری‌ها) انتقاد کرد.

از لری حرف زدن کاکا محسن تا به فراموشی سپردن «گوگری»

به گزارش خبرگزاری فارس از یاسوج، سفر امروز محسن رضایی به استان کهگیلویه و بویراحمد حواشی خاص خود را به همراه داشت.

در بدو ورود وی به فرودگاه یاسوج، چند نفر از عشایر این دیار با قرائت شعر‌ به زبان لری، قربانی کردن گوسفند و دود کردن اسپند، از وی استقبال کردند.

رضایی بلافاصله به همراه تعدادی از مردم راهی امام‌زاده شاه‌قاسم و مزار آیت‌الله ملک‌حسینی نماینده فقید ولی‌فقیه در این استان شد.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام در سخنانی در جمع مردم و در جوار مرقد امام‌زاده شاه‌قاسم و آیت‌الله ملک‌حسینی، لرها را افرادی شجاع و بی‌ادعا خواند و تأکید کرد: همواره به لر بودن خودم افتخار کردم.

وی، در این دیدار آیت‌الله ملک‌حسینی را مرجع‌ تقلیدی شایسته خواند که به خاطر مناعت طبع و اخلاص و بی ادعایی قوم لر هرگز ادعای مرجعیت نکرد.

* خاطره یک مادر از حضور همسرش در کنار رضایی در جنگ

به گزارش فارس در صحن امامزاده شاه‌قاسم صفوف طولانی مردم برای دست دادن با رضایی تشکیل شد که وی با همه آن‌ها دست داد و گفت‌وگوهای کوتاهی میان آن‌ها رد و بدل شد.

وقتی دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام قصد حضور بر مزار آیت‌الله ملک‌حسینی را داشت یکی از بانوان با حرص و جوش از میان صفوف مردم خود را به رضایی رساند و با لهجه شیرین لری و با یک صمیمیت خاص گفت: آقای رضایی من همسر یکی از فرماندهان جنگ هستم که هم‌دوش شما در جبهه‌های جنگ می‌جنگید و ما هر روز خود را با دیدن عکس‌های شما در آلبوم خانوادگی‌مان می‌گذرانیم و هیچ‌گاه خاطرات جنگ را فراموش نمی‌کنیم.

محسن رضایی کهگیلویه و بویراحمد را خانه خود خواند و گفت: احساس بسیار راحتی در دیار شما دارم و دوست دارم خیلی از حرف‌ها را راحت به شما بزنم.

برخی از گفت‌وگوهای رضایی با مردم با زبان لری انجام می‌شد که این موضوع حس و حال خوبی را به فضای صمیمی مردم می‌داد.

در این دیدارها، بیت آیت‌الله ملک‌حسینی و فرزند ارشد این بزرگوار، سرهنگ حبیبی- کاندیدای دور قبل مجلس شورای اسلامی- و برخی چهره‌های غیر دولتی حضور داشتند.

عدم استقبال هیچ مقام رسمی از سوی دولت از جمله استاندار و مدیران کل از محسن رضایی موجب برخی اعتراضات و گلایه‌هایی از سوی مردم شده بود.

* سنت‌های خوب قوم لر چون "گوگری" در حال فراموش شدن است

حضور امام جمعه موقت یاسوج و مدیرکل اوقاف و امور خیریه به عنوان تنها مقام رسمی در کنار این فرمانده سابق سپاه و دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام از دیگر حواشی این دیدارها بود.

از دیگر حواشی حضور رضایی در مرکز استان کهگیلویه و بویراحمد استقبال طلاب و روحانیون مدرسه علی‌ابن موسی‌الرضا (ع) بود.

رضایی در دیدار با طلاب از نوشتن یک نامه به علمای کشور در توضیح وضعیت اقتصادی و اخلاقی جامعه خبر داد و گفت:‌ این نامه هنوز منتشر نشده ولی امروز در جمع شما هم‌زبانان خودم می‌گویم که کشور از در نظر گرفتن اسلام اجتماعی در کنار سیاست و اسلام فردی آسیب می‌بیند و امروز باید این سؤال مهم را از خود بپرسیم که آیا در این حکومت اسلامی اخلاق ما هم اسلامی هست؟

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام همچنین در حواشی دیدار خود با طلاب بیان کرد: باید مانع از فراموش شدن سنت‌های پسندیده قوم لر شویم سنت‌های خوبی چون "گوگری"(به معنی برادری).

رضایی همچنین در حواشی دیدار خود با مردم گفت: اگر امروز برای این بی‌اخلاقی‌ها و ناهنجاری‌های اخلاقی عزای عمومی هم اعلام کنند کار دور از انتظاری نیست.

* مسئولان مشکلات مردم را رها کردند و با هم  دست به یقه شدند

رضایی همچنین گفت: نباید باب شود که هر کسی در کشور از خودش اسلام من درآوردی دربیاورد و به تفسیر خودش عمل کند.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام تصریح کرد: باید بپذیریم که آمریکا در سیاست با ما در مبارزه است و باید بدانیم که جلوی حملات توپ و تانک امریکا و اسرائیل را می‌شود گرفت ولی باید حمله به فرهنگ و هویت‌مان را جدی بگیریم.

رضایی در حاشیه حضور در همایش اقتصاد مقاومتی گفت: من تعجب می‌کنم از مسئولان قوا که کار مردم را ول کردند و یقه همدیگر را چسبیدند و فکر می‌کنند تنها مردم هستند که باید آرامش را رعایت کنند. 

وی ادامه داد: متأسفانه علی‌رغم نگرانی‌های مقام معظم رهبری از عدم استفاده از منابع و فرصت‌های کشور در ابعاد مختلف می‌بنیم که کار خاصی برای بهبود وضعیت اقتصادی در استان‌ها نشده در حالی که اگر از این همه امکانات و ظرفیت‌های کشور استفاده کنیم حتی یک بیکار و یک فقیر هم در کشور نخواهد بود.

-------------------------------

حاشیه‌نگاری از کریم بنام

-------------------------------

انتهای پیام/82005/ش40/پ3003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول